Wrigley zvýšila zisk, převezme ji potravinářský kolos Mars

28.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Chicago 28. dubna (ČTK) - Největší světový výrobce žvýkaček, americká společnost Wm. Wrigley Jr., v prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk o 18 procent na 168,6 milionu dolarů (asi 2,7 miliardy Kč). Firma zároveň mění majitele, kterým se stane potravinářský kolos Mars. Ten za Wrigley zaplatí asi 23 miliard dolarů (zhruba 370 miliard Kč) a na financování se z části bude podílet i miliardář Warren Buffett.

Převzetím Wrigley vznikne největší výrobce cukrovinek na světě. V novém podniku bude mít menšinový podíl investiční společnost Berkshire Hathaway, kterou ovládá právě Buffett. Wrigley si de facto zachová autonomii a bude působit jako jedna ze součástí skupiny Mars. Pro Buffetta není investice do potravinářské firmy žádnou novinkou, protože už vlastní podíl v podniku Kraft Foods.

Mars nabízí za jednu akcii Wrigley 80 dolarů, což je proti poslední závěrečné ceně na burze v new Yorku prémie zhruba o 28 procent. To se také hned projevilo a ještě než burza zahájila obchodování, v elektronických sítích už se cena zvýšila asi o 25 procent na 78 dolarů.

"Sloučený podnik bude mít značný vliv i záběr ve velmi atraktivní části globálního odvětví výroby potravin," řekl analytik makléřské společnosti Sanford Bernstein Andrew Wood, jehož citovala agentura Reuters. Mars totiž spolu s Wrigley bude mít pod kontrolou značnou část trhu žvýkaček, bonbonů i čokoládových cukrovinek.

Mars, do jehož výrobní náplně patří třeba značka M&M's, za Wrigley zaplatí hotově, tedy bez akciové složky, kterou firmy někdy používají, aby pro ně nebyla akvizice finančně tak náročná. Vedle Berkshire poskytnou peníze na převzetí Wrigley také investiční banky Goldman Sachs a JPMorgan Chase & Co.

Wrigley vytvořila na jednu akcii zisk 61 centů ve srovnání se ziskem 52 centů o rok dříve. Slabý dolar zisk na akcii zvýšil o sedm centů. Tržby ve čtvrtletí dosáhly 1,45 miliardy dolarů, a meziročně se tak zvýšily téměř o 16 procent. Z toho téměř polovinu nárůstu zajistil slabý dolar.

Wrigley je exportně orientovaný podnik, takže výkyvy kurzů mají na jeho hospodaření zásadní vliv. Když firma prodává výrobky v zahraničí a tržby v cizí měně převede zpět na dolary, získává v dolarech větší částku, než kdyby dolar neoslabil. Wrigley působí ve většině zemí světa, včetně České republiky. K nejznámějším značkám, které podnik vyrábí, patří Orbit, Extra nebo Eclipse.

I když je Wrigley ve svém oboru jednoznačný premiant, roste mu silná konkurence v podobě společnosti Cadbury Schweppes. Ta se totiž výrobě žvýkaček rovněž věnuje a k jejím nejznámějším značkám patří Dentyne anebo Trident.

Mars, posílený o Wrigley, bude podle analytiků patrně vytvářet větší tlak nejen na Cadbury, ale i na dalšího velkého hráče v oboru, kterým je další americká společnost Hershey. Obě firmy spolu v minulosti prý jednaly o sloučení, i když většinový majitel Hershey, společnost Hershey Trust, si podle zákona musí nad Hershey udržet kontrolu.

Wrigley, Hershey, Cadbury i Hershey jsou veřejně obchodovanými podniky a mají své cenné papíry na akciových burzách. Mars je podnikem soukromým, takže veřejnost si jeho akcie koupit nemůže. Vedle světoznámé značky M&M's Mars vyrábí i tyčinky Snickers či Twix nebo žvýkačky Starburst. Většinovým vlastníkem Wrigley je stejnojmenná rodina.

Za růstem zisku, a především tržeb byl z části i růst cen. Svůj vliv mělo také to, že vyšší poměr tržeb připadá na dražší výrobky. Prodej z hlediska objemu se zvýšil o jedno procento.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK