Jak vyzrát na financování firemního autoparku

21.05.2008 | , Finance.cz
LEASING A SPLÁTKY


Pobočky zahraničních firem přinesly do českých končin módu outsourcingu. Jednou z typických aktivit, které si o využívání služeb od externích dodavatelů vysloveně říkají, je pronájem a hlavně management vozového parku.

Tuzemské firmy jsou konzervativní a na myšlenku, že by činnosti nesouvisející přímo s posláním firmy nakupovaly v podobě služeb od externích dodavatelů, si zvykají pozvolna. Namísto toho, aby si dopřáli ten komfort a zaplatili si práci externího specialisty, řeší maximum činností interně a často i neefektivně. Jednou z oblastí, kde má outsourcing své nezastupitelné místo, je pronájem a management vozového parku, který dnes nabízí řada leasingových společností.


Klient nic neriskuje


Operativní formy leasingu u nás dosahují mezi ostatními druhy nebankovního financování 12,5 procenta. To není ve srovnání s evropskými lídry mnoho. Aby se české firmy operativního leasingu nebály, leasingovým společnostem nezbývá než trpělivě vysvětlovat rozdíly a výhody. Filosofií tohoto financování je, že firma sice pro svou podnikatelskou činnost dopravní prostředky potřebuje, nicméně nemusí být jejich majitelem. Tato zdánlivá nevýhoda je navíc vyvážena nižší cenou pronájmu a jeho dobrou dostupností i pro začínající podnikatele. Klient se navíc zbaví rizika, že pořízená investice nečekaně ztratí svou hodnotu, což se právě u automobilů čas od času stává. Díky operativnímu leasingu může firma své vybavení obnovovat nejen dříve, než bude účetně odepsáno, ale také dříve, než z jejího pohledu technicky zastará.


Leasing, který šetří klientův čas


Výsledkem každého outsourcingu by mělo být to, že firma získá více času na naplňování předmětu svého podnikání a na outsourcované činnosti bude pouze dohlížet, jako dohlíží na jiné nakupované služby. Operativní leasing ve variantě full service zahrnuje kompletní péči o pronajatý vozový park, a to po administrativní i technické stránce. Vedle základních povinností majitele, jako jsou v případě vozidel úřední přihlášení, hrazení povinného ručení, silniční daně nebo poplatku za autorádio, dodává leasingová společnost různé doplňkové služby:

  • údržba majetku a zajištění potřebných servisních zásahů
  • poskytnutí náhradního vozidla v případě poruchy stávajícího
  • pojištění majetku a likvidace škodních událostí
  • různé druhy připojištění
  • výměna starších kusů za nové
  • přezouvání pneumatik
  • tankovací karty
  • asistenční služby
  • nákup dálničních známek
  • evidence spotřeby paliv a maziv
  • vedení knihy jízd
  • spolupráce na tvorbě firemních předpisů týkajících se vozových parků aj.


Firma se spořivým duchem se bude samozřejmě zajímat o to, jestli by nebyla schopna všechny tyto činnosti provádět s nižšími náklady interně nebo jinde pořídit levněji. Leasingová společnost by však měla být schopna nabídnout atraktivnější ceny, protože vůči autoservisům, pojišťovnám a dalším dodavatelům vystupuje jako velkoodběratel, a tudíž získává patřičné slevy, které může promítnout do ceny pro svého klienta. Další finanční výhodou této finanční služby je fakt, že touto cestou je možné pořídit majetek s nulovou vstupní investicí, neboť se obvykle nepožaduje takzvaná akontace.

Úspory se samozřejmě mohou objevit i ve mzdových nákladech klienta. Optimalizaci nákladů také výrazně pomůže audit dopravních potřeb firmy, který doporučí počet a typ vozidel i rozsah doplňkových služeb. Ten by měla být zkušená leasingová společnost schopna provést.
Celkové náklady na financování vozidla nebo jiného majetku operativním leasingem bývají v mnoha případech výrazně nižší, než kdyby bylo stejné vozidlo pořízeno běžnějším leasingem finančním. Do ceny této služby se totiž započítává pouze poměrná část hodnoty vozidla odpovídající době jeho skutečného využívání.

Operativní leasing, ať už s plným servisem nebo bez něj, je velmi vhodné využít například v případech, kdy firma pracuje na nějakém časově ohraničeném projektu a dočasně potřebuje navýšit stavy zaměstnanců a vozidel. Odpadnou jí tak starosti o nadbytečná auta, které by se jinak objevily na konci tohoto období.


Zákazník by měl mít jasno


Rozdíly mezi jednotlivými poskytovateli leasingu na českém trhu jsou malé, tedy alespoň co do kvality služeb. Inovace, se kterou přijde jeden z nich, většinou v krátké době zkopírují i ti ostatní. Z tohoto důvodu hrozí poměrně malé riziko, že by klient narazil na nespolehlivého pronajímatele. Jestliže jsou si konkurenti rovni v úrovni služeb, v konkurenčním boji obvykle sahají po zbrani v podobě ceny. Zájemce o leasing, který ví, jak postupovat, může z cenových válek poskytovatelů i profitovat. V první řadě si musí udělat maximálně konkrétní představu o tom, jak má celá finanční služba vypadat – co do pronajímaných předmětů i co do přidružených služeb.

Na základě svých reálných provozních požadavků si firma ujasní složení budoucího vozového parku. Záleží na tom, koho či co mají vozidla převážet, jak mají vypadat a jaké mají mít technické vybavení. A také kolik kilometrů se pravděpodobně najezdí. Pak je potřeba mít jasno o činnostech, které se budou delegovat na leasingovou společnost. Jde o již zmíněné doplňkové služby, jejichž seznam mají poskytovatelé obvykle uveden ve svých propagačních materiálech. Dalším krokem je oslovení vybraných dodavatelů. Vzhledem k rozsáhlosti poptávkových, a tudíž i nabídkových dokumentů bych jich nemělo být mnoho. Vybraní poskytovatelé by ale měli splňovat základní požadavky v oblasti finanční stability své firmy a svého know-how. Napoví i pozitivní reference a členství v leasingové asociaci.

Pečlivosti není nazbyt při porovnávání obdržených cenových nabídek. Srovnat pouze konečné součty splátek je málo. Je třeba srovnávat srovnatelné a ujistit se, že společnosti do svých kalkulací zahrnuly všechny poptávané položky. Podezřele nízké ceny u některých služeb mohou být známkou umělého podcenění vedeného snahou získat klienta za každou cenu. Kritickým bodem kalkulace je správný odhad budoucí zůstatkové ceny majetku. Tato cena má totiž výrazný vliv na to, jaká hodnota majetku se klientovi rozpočte do splátek. Obchodník, který kalkulaci sestavuje, tak musí být tak trochu věštec.


Autor je ředitelem společnosti D. S. Leasing, člena České leasingové a finanční asociace.

 

Autor článku

Pavel Holík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY