Desatero rad jak vybírat dovolenou

23.05.2008 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Blíží se hlavní dovolenková sezóna a mnoho lidí se trápí právě teď úplně stejnou otázkou, jako se trápí každý rok. Jak si vybrat správně svou dovolenou, jak nepodlehnout mámení reklamních sloganů a krásně nafocených pláží a resortů a nezklamat sebe a svou rodinu.

Téma týdne: Nastává čas dovolených

Pokud si svou dovolenou organizujete sami, je všechna odpovědnost na Vás a je velmi těžké radit, protože každá země má svá specifika, svá rizika a internet umí být i velmi ošidný. Pokud si ale svou dovolenou budete kupovat u cestovní kanceláře, můžeme nabídnout velmi užitečné desatero, díky kterému mnohem snáze rozpoznáte, zda si kupujete dovolenou u odborníků, nebo u někoho, kdo se za odborníka pouze vydává.


Rada 1.: Ptejte se, ptejte se, ptejte se.
Čím více otázek položíte, tím větší naději máte, že si nekoupíte zajíce v pytli.  Nesmí vás uspokojit obecná prohlášení. Např. „Hotel je u moře“  - chtějte vědět, co to je to „u“, znamená to přímo na pláži?  Jaká ta pláž je? Písečná nebo oblázková? Patří přímo hotelu? Kdo ji uklízí? Nebo to „u“ znamená: na útesu nad mořem? Nebo snad dokonce v druhé řadě hotelů? Ptejte se, ptejte se, ptejte se.

Rada 2.: Požadujte přesný název hotelu
Ze zákona jsou Vám cestovní kanceláře povinny sdělit v cestovní smlouvě přesný název hotelu. Prověřte si na internetu nebo u jiných dostupných zdrojů, zda název, který používá cestovní kancelář, a který  vám uvádí v cestovní smlouvě je přesným názvem hotelu, do kterého chcete cestovat. Mohou existovat dva i více hotelů, které mají velmi podobný název nebo dokonce téměř stejný a liší se pouze nějakou drobností. Jejich kvalita ale poté může být naprosto odlišná. Pokud nemáte ve smlouvě správný název hotelu vaše případná reklamace bude mít malou naději na úspěch. Nenechte se nalákat nabídkami typu: „jméno ck 3*“ – takové nabídky vám neumožní žádnou reklamaci a jste naprosto v rukách cestovky, která vás umístí kam se jí hodí. Buďte důslední a trvejte na názvech hotelů. A to i u poznávacích zájezdů – nabídka typu : ubytování v hotelech turistické kategorie – to je cesta do pekel. Každá slušná cestovka přece v okamžiku prodeje musí vědět, jaký pokoj v jakém hotelu pro vás má, jinak by vám zájezd nemohla prodat.

Rada 3.: Buďte reální ve svých představách
Dovolená je sen každého z nás. Pracujeme a pracujeme a pracujeme. A najednou je tu vidina odpočinku, tedy snová záležitost. Ovšem sen o dovolené musí nakonec mít reálné korekce. Koupíme-li si last minut leteckého zájezdu do Egypta, do 3* hotelu, all inclusive za necelých 7 tis. korun, můžeme snít jak chceme, ale reálně nemůžeme očekávat moc. Něco přece stojí letenka, něco transfer z letiště, něco práce delegáta – kolik pak asi zbude na 7 nocí ubytování a 7 dnů all inclusive? 300 nebo 400 Kč na den? Co za tu sumu můžeme očekávat? V takovém případě je zklamání tak trochu i na nás. Očekávali jsme víc, než jsme reálně mohli dostat. Cestovní kanceláře nejsou charita a nemají důvod dávat klientům víc, než si klient zaplatí. Důležité ovšem je, aby dávaly naprosto bezezbytku to, co si lidé zaplatí. Mějme tedy své představy podle toho, co jsme si koupili.

Rada 4.: Trvejte na tom, že chcete vědět, kdo je pořadatelem zájezdu
Dnes si můžete koupit zájezd na internetu, u agentur, u cestovek – v podstatě na každém rohu. Ale víte opravdu, kdo je vaším partnerem? Víte kdo zájezd opravdu pořádá a nese tedy odpovědnost za všechny poskytované služby? Ze zákona vám ten, kdo vám zájezd nabízí a prodává musí oznámit, kdo je pořadatelem zájezdu a musí to uvádět v cestovní smlouvě. Pokud se tak nestane, trvejte na doplnění této informace. Chráníte tím své zájmy.

Rada 5.: Dny a noci
Trvejte na tom, že chcete vědět kolik přesně nocí v hotelu obsahuje nabídka, kterou vám agentura nebo cestovní kancelář předloží. A trvejte na tom, že tento údaj bude přesně zaznamenán do cestovní smlouvy. Předejdete tím překvapení a zklamání a nedorozumění. Odlet na dovolenou může být totiž těsně před půlnocí, do destinace přilétnete nad ránem a cestovní kancelář vás ubytuje až po obědě – jste už dva dny na cestě, ale ještě nebydlíte. A stejné to může být na konci zájezdu. Ptejte se na tyto detaily – z odpovědí na ně poznáte, kdo to s vámi jak myslí. Cestovka, která vás ubytuje hned po příletu asi lépe, než ta, co vás nechá v recepci až do odpoledne. Ale nic není zadarmo a ta první cestovka musela hotelu zaplatit za to, že vás může ubytovat už brzo ráno a to se promítlo do ceny. Sami rozhodujte o tom jakou službu chcete.

Rada 6.: Delegát není průvodce, zástupce CK není delegát
Ušetříme si spoustu nervů a zklamání, když si uvědomíme význam těchto pojmů:

  • Zástupce CK –  nejnižší možné zastoupení – ve většině případů je to pouze vaše zajištění pro případ krize, popř. někdo kdo vás potká na letišti a navede k transferu – máte na něj spojení na voucheru.  Je velmi užitečný v krizových chvílích.
  • Delegát CK -  měl by být k dispozici na plánovaných schůzkách, nabízet vám výlety a řešit vaše problémy v případě potřeby. Není ovšem jeho posláním být neustále na dohled a být vám k dispozici neustále. K setkání s ním slouží právě ony plánované schůzky.
  • Průvodce CK – působí většinou u poznávacích zájezdů a je s vámi prakticky stále.

Rada 7.: Nekupujte zájezd od někoho, kdo není cestovní kanceláří
Ze zákona smí pořádat zájezd pouze cestovní kancelář. Není to žádná diskriminace ostatních, kteří by chtěli zájezd pořádat. Každý kdo si myslí, že umí zájezd pořádat se může stát cestovní kanceláří, když splní určitá kritéria. A v tom je právě ten háček – musí splnit zákonem určená kritéria. A zákon nemyslí na cestovní kanceláře, zákon myslí na spotřebitele, na zákazníka a chrání jeho zájmy. Každá cestovní kancelář musí být pojištěna pro případ úpadku. Ten kdo není cestovní kanceláří není pojištěný (a ta pojistka stojí peníze!). Pokud si tedy koupíte zájezd od někoho, kdo není cestovní kanceláří riskujete, že když se dostanete do potíží řekne vám stát: „Promiňte, ale vaše potíže jsou vaše věc, protože mi odpovídáme pouze za problémy cestovních kanceláří.“  a věřte, že bude mít pravdu. Pokud si koupíte zájezd od někoho, kdo je pořádá ilegálně je to stejné, jako by jste si koupili ilegální software do vašeho počítače a nějaký virus vám vymazal hard disc. Kdo by za to mohl?

Rada 8.: Dejte na doporučení
Pokud si nevíte rady, tak se ptejte kolem sebe a nechte si od přátel poradit s kým cestovali. Dobrá zkušenost je nade vše.

Rada 9.: Čtěte podmínky účasti
Věnujte čas přečtení podmínek účasti. Pokud máte pocit, že jsou pro vás nevýhodné, tak zvažte zda podle nich cestovat. V praxi ale není možné upravovat je pro jednotlivé klienty.

Rada 10.: Dovolená je pro radost
Pokud začnete mít pocit, že vyjednávání dovolené vám přináší místo radosti jen starosti, raději jděte jinam, protože si jinak ten negativní pocit odvezete s sebou na dovolenou a budete hledat „důkazy“ toho, že vaše pocity byly správné. Nestojí za to.

Autorem článku je Jan Papež, majitel cestovatelského portálu Sopka.cz. sopka.jpg 

  

S létem si většina nás spojuje čas dovolených, a protože se léto nezadržitelně blíží, budeme se dovolené věnovat v naší  pravidelné rubrice finančních tipů a triků. Podívejte se jak financovat dovolenou, jaký typ dovolené si vybrat, jak při jejím nakupu ušetřit či na co před dovolenou nezapomenout.

 

Autor článku

Jan Papež  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU