Legislativa v EU Zatímco v minulosti se snažila Evropská komise prosazovat své představy pomocí směrnic, nyní chce využívat především nelegislativní nástroje ve formě doporučení, pokynů, vícestranných dohod a výkladových stanovisek. Hlavním důvodem je pravidlo jednomyslné shody, používané při hlasování o daňových otázkách, které bylo příčinou zablokování mnoha daňových návrhů. Nyní čeká na schválení Radou třináct daňových směrnic, některé již několik let. Počátkem roku 2000 přišla komise s kompromisním návrhem rozšířit pravidlo většinového hlasování na oblast daní a sociální politiky. V zásadních otázkách by bylo i nadále třeba dosáhnout jednomyslného souhlasu. Většinové hlasování by platilo v následujících případech: - při zajištění jednotné interpretace legislativy v oblasti DPH a spotřebních daní; Daňová správa v ČR se postupně přibližuje podmínkám a organizaci správy daní v členských zemích EU. Je vytvořena rozsáhlá síť územních finančních orgánů, jejichž komplexní řízení zajišťují v 8 regionech finanční ředitelství. Z úrovně Ministerstva financí zajišťuje řízení daňové správy Ústřední finanční a daňové ředitelství. Správa daní je rovněž zajišťována celními orgány. Celní správa, vedle své kompetence v celní oblasti, spravuje nepřímé daně při dovozu zboží, DPH z nepravidelné mezinárodní autobusové přepravy, celou spotřební daň z tabákových výrobků, výměr a výběr cla z dováženého zboží a silniční daň u zahraničních osob. Daňová správa spravuje všechny přímé a zbývající nepřímé daně. Bilaterální spolupráce a vzájemná pomoc jsou dány smlouvami o zamezení dvojího zdanění se všemi členskými státy. Do data přístupu nabude účinnosti zákon o vzájemné pomoci kompetentních orgánů v oblasti přímého a nepřímého zdanění a zákon o vzájemné pomoci při vymáhání nároků vzniklých v jiných členských státech, které budou harmonizovat české právo se směrnicemi 77/799 a 76/308 a bude dobudován daňový informační systém a napojen na obdobné systémy v EU. Časopis Euro 11/2001 v tomto roce požádal některé manažery v ČR o reakci na otázku: „Souhlasíte s názorem, že je v České republice jednoduché vyhnout se placení daní ?“. Sedm procent dotázaných si vybralo první odpověď, 46,5 % spíše souhlasilo, spíše nesouhlasilo 42 % a jen 5 % respondentů bylo jednoznačně proti názoru, že se v ČR lze vyhnout placení daní. Již tato tvrzení dostatečně vypovídají o nevyhovujícím stavu daňové správy v ČR. A jak tomu v ČR ve skutečnosti. · Celkový objem daňových nedoplatků za Českou republiku vykazovaný územními finančními orgány k 28. 2. · U nepřímých daní dosáhl objem daňových nedoplatků 45,8 mld. Kč. Jejich podíl k celkovému objemu splatných daňových nedoplatků evidovaných k 28. 2. 2001 činil 45 %. · Největší objem nedoplatků je dlouhodobě evidován u daně z přidané hodnoty - 37,8 mld. Kč (tj. 37 % splatných daňových nedoplatků). Působí zde platební neschopnost plátců daně, kteří neodvedené prostředky využívají k financování podnikatelských činností. · Penále představuje cca 30 - 40 % celkových evidovaných daňových nedoplatků. · Meziroční nárůst hodnoty daňových nedoplatků, které jsou spravovány územními finančními orgány, se s výjimkou roku 1996 pohyboval stabilně okolo 25 %. · Největší suma daňových nedoplatků, tj. téměř 48,5 mld. Kč, je evidována na jednotlivých daních s objemem nad 10 mil. Kč - jejich podíl na celkovém objemu nedoplatků činí 58 %. U této skupiny je naopak nejmenší úspěšnost vymáhání. Nejméně 55 % z nich je nedobytných a zbývajících 45 % je dobytných nebo dobytných pouze částečně (u částečně dobytných e předpokládá maximálně 50 % úspěšnost vymožení). Dále zhruba 1/3 všech nedoplatků je evidována za subjekty, na jejichž majetek byl prohlášen konkurs, tzn. odhad dobytelnosti nedoplatků pohybuje v rozmezí cca 10 až 15 %. · Největší rozsah, stejně jako úspěšnost vymáhání a vymožení daňových nedoplatků je u menších dlužných částek, zejména v intervalu od 0,1 do 1,0 mil. Kč. · Podíl nedoplatku je u nás zhruba na úrovni zemí EU Základní příčiny růstu daňových nedoplatků: Tabulka č. 8 - Stav nedoplatků v ČR
Rok Podíl N na celkovém daňovém inkasu (v %) N vymáhané (počet případů) N vymáhané (mld. Kč) N vymožené (počet případů) N vymožené (mld. Kč) % podíl DPH na N 1993 4,30 5996 5,820 11930 1,101 14 % 1994 3,37 18726 10,666 26339 2,213 24 % 1995 3,34 30633 17,284 24714 2,648 32 % 1996 3,64 49954 22,649 35973 2,895 34 % 1997 3,59 80558 29,006 51226 4,240 37 % 1998 3,73 100743 31,375 72371 3,957 36 % 1999 3,69 x x x x 34 % Ministerstvo financí tvrdí, že snížení nebo odstranění daňových nedoplatků je nemožné a lze jej docílit pouze administrativně - zvýšeným odepisováním pro nedobytnost.
- u opatření usnadňující boj proti daňovým únikům a dvojímu nezdanění u přeshraničních transakcí;
- odstranění překážek jednotného trhu, např. pomocí koordinace národních systémů zdanění zisku při přeshraničních aktivitách;
- vzájemná pomoc a spolupráce mezi daňovými správami členských zemí (ve srovnání s USA jsou v EU daňové úniky daleko vyšší a mají stále rostoucí trend).
Jednomyslná shoda by se vyžadovala:
Dalším návrhem je umožnit státům, které mají větší zájem o spolupráci či společná daňová opatření , tato opatření zavést. Nemělo by to však vést k něčemu jako „dvourychlostní“ Evropa.
Daňová správa v ČR
Přesto v pravidelné zprávě Evropské komise o ČR za rok 1999 se konstatuje, že přes značné úsilí vyvinuté vládou zůstal pokrok v smyslu přijaté legislativy omezený. Rozdíl mezi záměry vládní politiky a skutečností lze podle citované zprávy vysvětlit následujícími faktory:
Daňové nedoplatky v ČR
2001 dosáhl výše 101,5 mld. Kč, tato částka představuje zhruba 28 % celkových daňových příjmů.
Nedoplatky na daních nové daňové soustavy platné od 1. 1. 1993 vykazují částku 93,7 mld. Kč, nedoplatky
na daních staré daňové soustavy platné do 31. 12. 1992 mají objem 7,8 mld. Kč.
N = nedoplatek Pramen: Ministerstvo financí, ÚFDŘ
Velké podniky často neplatí nic, protože nemají ani na výplaty. Nelze však přitvrdit proti malým a středním podnikatelům či spotřebitelům. Vládě se nijak zásadně nepodařilo snížit nedoplatky a daňové úniky, ačkoliv zde v opozičních dobách viděla značný zdroj nevyužívaných příjmů.
Naopak nový ministr financí Jiří Rusnok jmenovaný 17. dubna 2001 má následující názor na daňové úniky: „Nemyslím, že jsou nutné zásadní změny. Důležitější bude důslednost a vyšší motivace pracovníků finančních úřadů. Jedním z hlavních úkolů bude zlepšení výběru daní a snížení nedoplatků.“