Daňová harmonizace - pokračování

27.06.2001 | , Finance.cz
Domovská stránka


Principy  zdanění a sazby DPH

Jedná se o dvě nejdiskutovanější oblasti harmonizace v rámci DPH.

Původním záměrem pro volný pohyb služeb a zboží v rámci EU byl předpoklad přechodu z principu zdanění dle místa spotřeby  na princip země původu.

Princip země spotřeby znamená zdanění potřeby v zemi, kde je spotřebována. Představuje vyšší administrativní zátěž, neboť vyžaduje vzájemné vyrovnávání závazků a pohledávek. Podnikatelé, kteří jsou registrováni na území jednoho státu a nakoupí služby v jiném státě, mají nárok na vrácení zaplacené DPH. Po vrácení daně však musí zplnomocnit daňového zástupce a příslušný postup má v každé členské zemi určité odlišnosti. Se zrušením kontrol na vnitřních hranicích v roce 1992 však začali problémy. Je totiž pouze malá možnost kontroly, zda zboží, ze kterého byla daň vrácena bylo skutečně vyvezeno. To vede k daňovým únikům, ale také k narušení hospodářské soutěže státu, ze kterého zboží skutečně vyvezeno nebylo.

Princip země původu představuje zdanění veškerého zboží v zemi, kde je vyrobeno. Nedostatkem je znevýhodnění států s vyšší úrovní daňových sazeb oproti státům s úrovní nižší.

Komise již v 80.letech předložila Radě ES návrh na zavedení systému dle země původu, ta jej však nepřijala z důvodu značného rozdílu v sazbách DPH. Další zvrat měl nastat v roce 1996, ale kvůli obavám z velkého přerozdělení součastných daňových výnosů k němu opět nedošlo a zřejmě ani v nejbližší budoucnosti nedojde. Aby mohl být tento systém zaveden, je nutné další sbližování až k úplnému završení vnitřního trhu.              

Sazby daně

Jak již bylo uvedeno, podle Šesté směrnice Rady ES nesmí standardní sazba klesnout pod 15 %. Dále jsou povoleny dvě snížené sazby pro přesně vymezené skupiny zboží (potraviny, léky apod.), ve výši minimálně 5%. Podstatným důvodem pro rozlišení daňových sazeb je snaha o snížení regresivnosti dopadu daně. Naopak rozdílné sazby DPH mohou vést ke skryté daňové diskriminaci, pokud je vyšší sazbou zdaňován druh zboží, které je většinou dovážené a nižší sazbou daně druh zboží domácí produkce.

Do 90. let existoval v členských státech EU velký rozptyl sazeb oproti jiným státům. Nejzářivějším příkladem byla Francie s jednou standardní sazbou (18,6 %), čtyřmi sníženými  (2,4 %; 4 %; 5,5 %; 7 %) a jednou zvýšenou (33,3 %). Naproti tomu Dánsko mělo již tehdy jedinou sazbu DPH, a to ve výši 22 %. Dočasně existují v některých zemích ještě tzv. supersnížené sazby. Současný stav a tedy i případný vzor pro Českou republiku představuje následující tabulka.

 

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Domovská stránka