Montážní firmy: Při stavbě Hyundai se používala nekvalitní ocel

06.10.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 6. října (ČTK) - Při stavbě automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku použily korejské subdodavatelské firmy nekvalitní materiál. Například strop lisovny se svařovnou tvoří křehká ocel z Číny, která nesplňuje evropské normy. O nedostatcích dnes informovaly slovenské Hospodářské noviny (HN). Upozornily je na ně malé slovenské a české firmy, které ocelové nosníky v některých halách montovaly. Automobilka, která chce spustit provoz ještě letos, se k situaci zatím nevyjádřila.

Podle jednatele slovenské firmy Kovo Štefana Valíčka nemají čínské ocelové nosníky v lisovně se svařovnou vhodný rozměr ani pevnost. "Materiál se velmi těžko svařoval. Závěsné háky, které tyto profily drží, jsou z velmi křehké oceli a snadno se utahovaly ručně. Stávalo se, že jsme je večer namontovali a přes noc spadly na zem. V takové hale nemůže nikdo zaručit lidem stoprocentní bezpečnost," řekl dnes ČTK Valíček.

Firma z Žilinska podle něho upozorňovala na nekvalitní materiál už během montáže korejskou společnost Wi Tech Slovakia, která si levnější stavební materiál z Číny objednala u jiného korejského subdodavatele. "Brali to na lehkou váhu a řekli nám, ať montujeme dál," dodal Valíček. Firma Kovo pracovala na stavbě automobilky na konci loňského roku. Firma Wi Tech Slovakia, která podle mluvčího společnosti Hyundai Petra Vaňka už neexistuje, jí stále dluží přes dva miliony slovenských korun.

"Chceme také upozornit na bezcharakterní chování některých korejských podnikatelů na českém a slovenském trhu. Malým firmám v Česku a na Slovensku dluží za práce v Nošovicích milionové částky, což je pro některé firmy likvidační," řekl ČTK Valíček. Dodal, že na použití nevhodných technologií upozornili média ještě před zprovozněním automobilky. "Z naší strany proto nejde o žádné vydírání," řekl.

Na použití nekvalitních čínských materiálů upozornil HN i ostravský živnostník Ota Hikel, kterému firma Wi Tech Slovakia dluží za zhruba 5000 hodin montážních prací přes půl milionu korun. "Měl jsem malou firmu, takže mě tím Korejci odrovnali. S podnikáním jsem skončil. Rozhodně nechci nikoho vydírat. Jen žádám společnost Hyundai, aby se k celé záležitosti nějak postavila," řekl dnes ČTK Hikel.

Vaněk uvedl v HN, že Hyundai nemá s firmou Kovo ani s Otou Hiklem žádný smluvní vztah, byli součástí dodavatelského řetězce. Generálním dodavatelem celé stavby je japonská společnost Takenaka, koordinaci stavby má na starosti korejská společnost AMCO. "Ve vztahu k těmto přímým partnerům Hyundai žádné platební nesrovnalosti nemá," řekl už dříve ČTK Vaněk.

Podle vedoucího stavebního úřadu v Dobré Václava Kocicha by použití nevhodných materiálů mohlo v krajním případě znemožnit kolaudaci stavby. Stavební úřad bude podle něho právě při kolaudaci ověřovat mimo jiné i mechanickou odolnost použitých materiálů. "Když máme tento podnět z médií, budeme případným nedostatkům věnovat při kolaudaci větší pozornost," řekl ČTK Kocich. Se zkušebním provozem chce Hyundai začít ještě na podzim, o povolení ale zatím firma nepožádala.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK