Povánoční slevy? Není všechno zlato, co se třpytí

30.12.2008 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


K Vánocům dnes už nepatří jen klid a pohoda, ale i shon a nervozita spojené s nákupy dárků. A od nákupů si neodpočineme ani po vánocích - začínají totiž útočit vánoční výprodeje.

Slevy, které obchodníci po vánocích nabízejí dosahují v některých případech až 80% a trvají většinou až do konce ledna, často i února. Cílem obchodníků není jen zvýšit prostřednictvím slev své zisky, ale hlavně vyprázdnit své sklady pro nové zboží, nové aktuálnější modely. Největší a nejčastější slevy jsou proto obchody nabízeny na sezónní zboží, oblečení, obuv a spotřební elektroniku. Ve slevě však lze po vánocích sehnat prakticky cokoliv. Díky obavám z finanční krize a s tím spojeným rizikem menších tržeb přišly letos obchodníci se slevami ještě dříve než v minulosti. Letos si tak mohli lidé pořídit s výraznou slevou například zimní oblečení již před Vánocemi.

Letošní Vánoce přinesly i další poznatek. Na rozdíl od let minulých, kdy jsme každý rok pravidleně utratili za dárky více než v letech předchozích, letos výdaje na dárky spíše stagnovaly. Důvod? Mnoho lidí letos čekalo právě na povánoční slevy, během kterých se chystalo utratit mnohem více peněz než v minulých letech. Zatímco v roce 2006 se chystalo podle průzkumů na nákupy po Vánocích 41 % lidí, letos je to již téměř polovina Čechů. Ve slevách přitom nakupují raději ženy a mladší lidé. V porovnání s předloňským rokem se navíc zdvojnásobil počet lidí, kteří chtějí v povánočních slevách utratit více než 10 000 korun. Nejvíce ovšem plánují po Vánocích lidé utratit v různých akcích od jednoho do 3000 korun.


Není všechno zlato, co se třpytí


S povánočními slevami je však spojena i celá řada nešvarů, na které bychom si měli dát pozor. Velice často se lze setkat s případy, že obchodník před slevou zboží značně předraží, to mu pak dovolí nasadit vysoké slevy, které lákají zákazníky. Ve skutečnosti však zboží prodává s podstatně menší slevou či za normální cenu. Stejně tak se lze setkat s případy, kdy obchodník ponechá po vánocích na zboží stejnou cenu jako před vánoci, jen si na cenovku vymyslí cenu vyšší, ze které pak naoko poskytuje slevu. Záleží vždy na serióznosti daného obchodníka. Výjimkou nejsou ani situace, kdy zvláště některé řetězce uvedou na letáku výrazně slevněné zboží, aby nalákaly zákazníka. Toto zboží pak nemají vůbec na skladě či jen v pár kusech, které jsou ihned vyprodány. Povánoční výprodeje jsou z výše zmíněných důvodů a častých stížností zákazníků stále častěji a důkladněji kontrolovány Českou obchodní inspekcí.

Slevy však nejsou všechno, při nákupu zboží ve slevě bychom měli dodržovat určitá pravidla, aby naše nákupy byly skutečně efektivní. V první řadě je důležité nepodlehnout euforii velkých slev a předtím, než danou věc zakoupíme, si důkladně promyslet, zda ji také skutečně využijeme. Důležité je také uvědomit si, že ty největší slevy bývají na zboží, které by jinak než ve slevě bylo prakticky neprodejné, což často má své opodstatněné důvody.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU