Naftogaz dnes vyzval Gazprom k návratu k jednacímu stolu. Ve sporu se angažuje i české předsednictví Evropské unie, které vyzvalo k urychlenému obnovení dodávek plynu mezi oběma zeměmi poté, co v pátek poklesly dodávky i do některých dalších evropských zemí. Výkonný ředitel společnosti Gazprom Export Alexandr Medveděv dnes ale na tiskové konferenci v Praze označil tvrzení Naftogazu o uhrazení dluhů za lež a zatím další jednání vyloučil.
V pátek oznámily mírný pokles tlaku v plynovodu vedoucím přes Ukrajinu Slovenský plynárenský průmysl, maďarská ropná a plynárenská společnost MOL a polské plynárenské podniky. Rumunský provozovatel plynovodu Transgaz pocítil náhlý pokles dodávek o 30 až 40 procent. Dnes se k těmto zemím přidalo Bulharsko. Šéf bulharského státního plynárenského monopolu Bulgargaz uvedl, že dodávky zemního plynu z Ruska klesají, avšak zatím se nesnížily na kritickou úroveň.
Gazprom obvinil také Kyjev, že nelegálně odebírá dodávky určené pro zákazníky v Evropě. Naftogaz to dnes popřel, a naopak uvedl, že musí využívat část vlastního plynu, aby udržel systém do Evropy v provozu.
Naftogaz dnes také označil jednání Gazpromu za vydírání. "Společnost se domnívá, že postup Gazpromu porušuje mezinárodní praktiky vedení jednání, všeobecně přijaté principy podnikání a rovná se energetickému vydírání a ekonomickému tlaku," uvádí se v prohlášení. Medveděv dnes naopak obvinil z vydírání Ukrajinu s tím, že za problémy může ona, protože selhala v roli tranzitní země.
Česká republika jako předsednická země hodlá spolu s Evropskou komisí aktivně jednat se všemi členskými zeměmi EU, a to již na počátku příštího týdne, a dohodnout se na dalších společných krocích. V pondělí se mimořádně sejdou zástupci vyslanců členských států v EU, schůzka má mít však podle jednoho z mluvčích české mise při EU Radka Honzáka především informativní charakter. Medvěděv dnes navíc bude v Praze jednat s vicepremiérem Alexandrem Vondrou.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
