Vlády obou zemí minulý týden ujišťovaly, že se spor nedotkne tranzitu zemního plynu dále do Evropy. V neděli se však Česká republika zařadila do skupiny států, na které dopadl spor Moskvy a Kyjeva kolem údajně nezaplacených faktur za plyn. Ruská plynárenská společnost Gazprom přestala plyn dodávat Ukrajině na začátku ledna. V pátek mírný pokles tlaku v plynovodu z Ukrajiny oznámilo Slovensko, Maďarsko a Polsko a dodávky plynu do Rumunska klesly o 30 až 40 procent. V sobotu se snížilo také zásobování Bulharska.
RWE Trangas objednává plyn formou takzvaných nominací pro každý den zvlášť, doplnil Chalupský. Zásobníky zemního plynu jsou v současnosti plné ze zhruba 80 procent, je v nich tedy více než dvě miliardy krychlových metrů zemního plynu. To by podle Chalupského dokázalo uspokojit vyšší spotřebu v průběhu zimní topné sezony.
Řešení krize zatím zřejmě není v dohlednu. Obě strany se obviňují z neochoty jednat. Po páteční návštěvě ukrajinské delegace v sobotu do České republiky jakožto předsednické země Evropské unie přijeli zástupci Gazpromu. Evropská unie spor považuje za obchodní a nehodlá do něj zasahovat, zároveň ale doufá v jeho brzké řešení. O sporu budou dnes v Bruselu mimořádně jednat zástupci členských států EU.
Gazprom podle sobotního vyjádření vicepremiéra pro evropské záležitosti Alexandra Vondry českou vládu ujistil o tom, že závazky vůči odběratelům plynu jak v EU, tak v Česku musejí být dodrženy. Lidé v ČR proto nemají důvod ke znepokojení, zásobníky jsou plné, uvedl dříve Vondra.
Evropská unie se svou závislost na dodávkách plynu z Ruska pokouší již delší dobu zmírnit. Sází proto například na nový plynovod Nabucco, který by měl přinést do Evropy ročně 30 miliard metrů krychlových plynu z oblasti Kaspického moře a Blízkého východu přes Turecko, Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko do Rakouska. Některé země, například Německo, ale připravují své vlastní projekty s Ruskem. Unie v Rusku získává zhruba čtvrtinu své spotřeby plynu. Česká závislost na ruském plynu je přitom mnohem vyšší, když do Česka z Ruska proudí 75 procent potřeby zemního plynu. Zbytek připadá na Norsko.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
