"Z balkánské trasy bylo nezákonně odebráno 140 milionů metrů krychlových plynu. Nemáme vůbec představu, co se dělo na jiných trasách," prohlásil dnes v Moskvě před novináři zástupce šéfa Gazpromu Alexandr Medveděv.
"Často se tvrdí, že je třeba 36 hodin, aby se plyn dostal k evropským odběratelům. To může znamenat jen jediné: náš ruský plyn, který se nalézal v tranzitních plynovodech na Ukrajině, rozkradli," dodal mluvčí Gazpromu Sergej Kuprijanov.
Kvůli vyhrocení rusko-ukrajinského sporu o plyn i přeprava ruského plynu přes Ukrajinu do Evropy minulou středu zcela ustala. Evropské unii se sice podařilo přimět Moskvu a Kyjev k podpisu dohody, která měla otevřít cestu k obnovení dodávek. Gazprom dnes ráno sice obnovil dodávky plynu, ale plyn do Evropy nedorazil. Z odpovědnosti za situaci se vzájemně obviňují Moskva a Kyjev.
Přes balkánskou trasu se Gazprom podle svých představitelů snažil od dnešního rána přepravit přibližně 100 milionů metrů krychlových plynu na Balkán, jakož i na Slovensko. Ale ukrajinská síť zůstala uzavřena a Kyjev prý požaduje od ruského koncernu množství plynu pro naplnění plynovodů.
O situaci mají ve středu s ruským premiérem Vladimirem Putinem jednat šéfové vlád Bulharska a Slovenska, které přerušením dodávek nejvíce utrpěly.
Přes Ukrajinu obvykle putuje 80 procent ruského plynu do Evropy, který kryje asi pětinu evropské spotřeby. Nynější krize podle Moskvy svědčí o nutnosti diverzifikovat cesty přepravy ruského plynu do Evropy výstavbou plynovodů Nord Stream a South Stream, vedoucích přes Baltské, respektive Černé moře. V ruském tisku se však už objevila i varování, že v důsledku může Evropa hledat jiné dodavatele.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
