Pokračování odstávek už oznámil jihlavský Bosch Diesel, který ve výrobě čerpadel pro dieselové motory zaměstnává 5600 lidí. V lednu budou jeho provozy fungovat z poloviny nebo ze 75 procent. Odstávky se budou týkat hlavně pátků a konce měsíce.
Výrobce filtrační techniky pro automobily Mann+Hummel (CZ) v Nové Vsi na Třebíčsku zavedl od začátku roku takzvané konto pracovní doby. Při nedostatku práce může ponechat část lidí doma s tím, že si chybějící hodiny napracují někdy jindy během roku. Někteří velcí výrobci autodílů nyní nechtěli nejbližší vývoj komentovat s tím, že ještě jednají o zakázkách.
Potíže těchto firem se promítají do chodu mnoha menších podniků, které s nimi spolupracují. Například provozovatelé nákladní dopravy v kraji uvedli, že jim zakázky v poslední době klesly i o více než polovinu. Jeden velký dopravce údajně dlouhodobě odstavil desítky kamionů a propustil část řidičů.
"Menší podniky, které mají něco společného s automobilovým průmyslem, jsou třeba jen na třetinové úrovni zakázek," potvrdil ředitel krajské hospodářské komory Tomáš Prchal. Dodal, že na výrobu aut je v kraji bohužel navázána velká část podniků ve strojírenství i ve službách. "Mimo automobilový průmysl to tak tragické není," podotkl. Podle jeho informací se docela dobře daří například výrobcům zařízení pro energetický a těžební průmysl.
Na pokles odbytu si zatím nestěžují ani potravinářské firmy. ČTK to potvrdili zástupci humpoleckého Rodinného pivovaru Bernard a masokombinátu Kostelecké uzeniny.
Pokles poptávky už zaznamenala První brněnská strojírna (PBS) ve Velké Bíteši se stovkami zaměstnanců, která je zaměřena například na dodávky pro letectví, energetický a automobilový průmysl. "Není to tak, jako před rokem, kdy byl přetlak zakázek. Je jich méně, ale z hlediska výrobní kapacity jedeme normálně," přiblížil generální ředitel Milan Macholán.
Dřevozpracující družstvo Lukavec (DDL) celkem zaměstnává kolem 1000 lidí. Vyrábí dřevotřískové desky a nábytkové díly. "Se získáváním zakázek jsou čím dál větší problémy. Ale výrobu zatím zásadně neomezujeme," řekl mluvčí Jiří Kozojed.
"Snižují se zakázky a snižuje se zájem o výrobu," konstatoval Rostislav Dvořák, předseda Oděvního družstva Vývoj v Třešti na Jihlavsku. Družstvo zaměstnává kolem 250 lidí, asi 90 procent zboží vyrábělo na export. Podle Dvořáka je nyní problém sehnat dlouhodobější zakázky, protože nejistota panuje i u odběratelů. "Nevíme, co bude za dva měsíce," podotkl.
"Zakázek máme méně, než jsme měli v loňském roce, ale ne dramaticky," popsal situaci v novomětském strojírenském podniku Medin generální ředitel Vladimír Ostrejš. I tak firma omezuje některé sklady a provozy, aby se připravila na možné dopady krize. Medin vyrábí lékařské nástroje a implantáty, počet zaměstnanců v poslední době klesl asi o 40 na 490 osob.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
