Obrat tuzemských hypermarketů loni vzrostl na 141 mld. Kč

18.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. března (ČTK) - Obrat všech tuzemských hypermarketů loni vzrostl meziročně o sedm procent na rekordních více než 141 miliard korun. V Česku bylo otevřeno 15 nových hypermarketů a na konci loňského roku jich na tuzemském trhu fungovalo již 246. Vyplývá to z údajů společnosti Incoma Research. Hypermarkety se ve srovnání se supermarkety a diskontními prodejnami v Česku dlouhodobě těší větší oblibě.

"I přes rostoucí míru saturace trhu expanze hypermarketů ještě zdaleka nekončí. Již v první polovině (letošního) roku tak bude v Česku dosažena hranice 250 těchto prodejen," sdělil dnes ČTK František Diviš ze společnosti Incoma Research. Největším počtem hypermarketů nyní v Česku disponuje řetězec Kaufland s 88 prodejnami, následovaný řetězcem Tesco s 57 hypermarkety.

Obchodní řetězce v posledních letech kvůli postupnému zaplňování trhu zpomalily rozšiřování sítě hypermarketů a zacíleno nyní mají na menší města. "S ubývajícími volnými lokalitami ve větších městech se řetězce, které provozují menší prodejny tohoto formátu, ohlížejí i po menších městech mezi 10.000 až 15.000 obyvateli. Nyní je takových měst s hypermarketem již deset a nejmenší Domažlice mají necelých 11.000 obyvatel," podotkl Diviš.

V Česku nicméně podle něj ještě zůstává osm měst s více než 15.000 obyvateli, kde žádný hypermarket nefunguje. Hypermarkety nejsou například v Litvínově (27.100 obyvatel), Bohumíně (22.900), Otrokovicích (18.500), Ostrově (17.300) či Rožnově pod Radhoštěm (17.100).

V pořadí krajů podle absolutního počtu hypermarketů je na prvním místě dlouhodobě Moravskoslezský kraj, kde bylo na začátku letošního roku v provozu 37 hypermarketů. Druhé místo udržel s 25 hypermarkety kraj Ústecký a o třetí místo se dělil Jihomoravský kraj a Středočeský kraj; v těchto krajích je 24 hypermarketů. V některých okresech, jako je Karlovarsko, Ústecko, Královéhradecko a Ostravsko, již hustota hypermarketů pokořila hranici 200 metrů čtverečních prodejní plochy na 1000 obyvatel.

V hypermarketech loni podle údajů společnosti Incoma Research utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 39 procent domácností. Jejich podíl byl ve srovnání s rokem 2007 o jeden procentní bod vyšší. Preference diskontních prodejen loni stagnovaly na 25 procentech a supermarketů na 16 procentech. Menší samoobsluhu při nákupu potravin volilo 25 procent a stánek či tržnici 12 procent domácností.

Obchodní řetězce loni podle údajů společnosti Incoma Research zrychlily expanzi na českém trhu. Zatímco v roce 2007 se počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen zvýšil meziročně o 27, tak loni v Česku přibylo 108 nových obchodů a jejich celkový počet se vyšplhal na 1325. Na hypermarkety připadlo 246 prodejen, supermarketů bylo 434 a diskontů 645.

Tržby deseti největších obchodních řetězců v Česku v roce 2008 podle předběžných odhadů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly meziročně o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy korun. Nejvíce v roce 2008 utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl patřící skupině Schwarz (celkem 54,5 miliardy korun). Druhá pozice připadla obchodnímu řetězci Tesco (47 miliard korun) a na třetí skončila společnost Ahold (44 miliard korun), která provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK