ČD zajistí do roku 2019 regionální dopravu v Plzeňském kraji

01.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 1. prosince (ČTK) - České dráhy (ČD) budou dalších deset let zajišťovat kompletní dopravní obslužnost na železnici v Plzeňském kraji. Smlouvu o závazku veřejné služby dnes s dopravcem podepsala hejtmanka Plzeňského kraje Milada Emmerová (ČSSD). Na železniční dopravu dostanou ČD příští rok od kraje přes 372 milionů korun, letos to bude zhruba 354 milionů Kč. K tomu ještě obdrží 135 milionů korun od státu.

"V podepsaném dodatku ke smlouvě jsou stanoveny jak podmínky ke zlepšení kvality vozového parku, tak ustanovení, kterými si kraj vyhrazuje právo v průběhu desetiletého přechodného období vyhlašovat na jednotlivé tratě výběrová řízení," dodala. Kraj podle Emmerové zvolil "na základě dosavadních zkušeností s ČD jistotu." Rozhodnutí je podle ní podle všech právních rozborů a stanovisek v souladu s právem ČR i EU.

Společnost Student Agency plánuje podat do dvou měsíců stížnost na kraj k Evropské komisi. Brněnský dopravce, který tak reaguje na zrušené výběrové řízení kraje, zvažuje ještě podání žaloby na české soudy, například za ušlý zisk, řekl majitel Student Agency Radim Jančura. Nabídka železničního dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency byla podle Jančury jednoznačně výhodnější jak pro kraj, tak pro cestující i daňové poplatníky. Kraji by údajně oproti ČD ročně ušetřila na třech tratích zhruba 40 milionů korun.

Podobný spor už podle Schmidta řeší Evropská komise s Dánskem a dalšími třemi zeměmi. Vzhledem k tomu, že se o stížnosti bude veřejně vědět, budou mít ČD podle Jančury problémy sehnat úvěr na nákup nových vozů.

Nový dopravce se měl objevit od prosince 2011 na tratích Plzeň - Žatec (v úseku Plzeň - Blatno), Plzeň - Domažlice - Furth im Wald (v úseku Plzeň - Domažlice) a na kratší lokální linii Nýřany - Heřmanova Huť na severu Plzeňska. Měl zajišťovat dopravu až do roku 2016.

Krajská rada ale před třemi týdny tendr zrušila a rozhodla, že o deset let prodlouží smlouvu s ČD. Do zrušeného tendru se kromě ČD a RegioJetu přihlásili ještě soukromí dopravci Viamont Ústí nad Labem a ČSAD Jablonec.

Podle Jančury ČD na kraj tlačily, aby byl tendr zrušen. RegioJet ze skupiny Student Agency údajně nabídl nižší cenu, nové moderní motorové jednotky Stadler, které by jako první splňovaly všechny nové evropské bezpečnostní normy, levnější jízdné, zkrácení jízdní doby, například na trati Plzeň - Domažlice o půl hodiny, a garanci 98 procent dojezdů na čas. "Tendr se týkal pouze tří lukrativních tratí. Vzhledem k tomu, že máme v kraji výrazně ztrátovější spoje, je pro nás nabídka ČD pro zajišťování dopravy v celém kraji v průměru výhodnější," reagoval krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Dráhy se příští rok zavázaly oproti letošku ušetřit 23 milionů Kč vnitřními úsporami. Letos i příští rok tak nebudou muset podle ředitele plzeňské oblasti ČD Vladimíra Kostelného dotovat ztrátu z osobní dopravy ze svého. "Částky od kraje a státu včetně našich úspor by měly pokrýt náklady regionální dopravy," dodal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK