GfK: Přitažlivými benefity pro zaměstnance jsou platy a volno navíc

04.02.2010 | , GfK Czech
Tiskové zprávy


Zaměstnanecké benefity jsou společně s výší platu a dobrými vztahy s kolegy zásadním elementem, který zaměstnanec bere v úvahu při hodnocení spokojenosti či nespokojenosti se svou prací.

Zaměstnanecké benefity jsou společně s výší platu a dobrými vztahy s kolegy zásadním elementem, který zaměstnanec bere v úvahu při hodnocení spokojenosti či nespokojenosti se svou prací. Studie společnosti pro výzkum trhu GfK Czech porovnala, jaké benefity Češi dostávají a jaké by rádi získali. Největším lákadlem je čtrnáctý plat, který by rádo obdrželo 41,7 % lidí, jenž jsou v současné době zaměstnání na plný pracovní úvazek.

Nejčastější zaměstnaneckou výhodou, kterou čeští zaměstnavatelé poskytují, jsou stravenky. Pobírá je 38,5 % Čechů. Druhým nejvíce nabízeným benefitem je týden placeného volna navíc. Pět týdnů dovolené čerpá 31,3 % respondentů. „Dny volna jsou jedním z nejžádanějších benefitů,“ potvrzuje Jitka Tejnorová, partnerka společnosti DMC management consulting zaměřené na řízení lidských zdrojů, a dodává: „Pro zaměstnavatele jsou však mnohem větší zátěží než jiné benefity. Náhrady za dovolenou jsou totiž finančně i organizačně velmi náročné a často se stává, že si zaměstnanci dovolenou nemají možnost vzhledem k pracovnímu vytížení vyčerpat.

Zaměstnavatelé platí svým zaměstnancům ve 24,1 % případů také penzijní připojištění. 20,3 % zaměstnaných má možnost využívat závodní stravování. Přitom, pokud by si zaměstnanec měl určit sám, jaké benefity získá, závodní stravování by chtělo pouze 5,8 % lidí.

Nejvíce lidé touží po penězích, za které si pak mohou pořídit, co opravdu potřebují, nebo chtějí. 41,7 % Čechů by proto nejvíce chtělo mít čtrnáctý plat a jen o něco méně lidí (37,3 %) by uvítalo třináctý plat,“ uvedla Sherin Dalíková, manažerka komunikace a marketingu GfK Czech. I přesto však nejsou podle Jitky Tejnorové peníze tím nejefektivnějším motivačním prvkem: „Dokazují to malé firmy rodinného typu, kde si zaměstnanci vydělávají až 50 % ceny na trhu, a přesto jsou spokojeni a fluktuují minimálně.“ Češi si také váží volného času. 28,4 % z nich by si přálo mít šest týdnů dovolené. Mít více volna by chtěli lidé z Olomouckého (56,8 %) a Karlovarského (55,1 %) kraje, zatímco jen 7,3 % pracujících Plzeňanů preferuje tolik dovolené.

Až na čtvrtém místě v tužbách a přáních zaměstnanců je nejnabízenější český benefit, příspěvek na stravování, tzv. stravenky. Ty by si přálo 27,8 % zaměstnanců v Ústeckém kraji. Nejméně o ně stojí Středočeši (5,7 %). Pro 25 % lidí je velkým lákadlem služební automobil, přičemž 13,5 % by chtělo mít možnost ho využívat i k soukromým účelům. Deseti procentní hranici překročil ještě příspěvek na dovolenou (11,5 %) a proplácení plného platu v době pracovní neschopnosti (11,3 %).

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy