"Do regionálních tratí se posledních 20 let investovalo kromě údržby jen minimálně. Nastoluje se nový trend," řekl náměstek hejtmana Jan Tichý (ČSSD).
SŽDC například počítá se zvýšením kapacity železniční trati Chrudim - Pardubice, rozšířením úseku Stéblová - Opatovice nad Labem na dvě koleje nebo s modernizací železniční stanice v Ústí nad Orlicí. Společnost chce také začít s přípravou nové trati mezi Chocní a Ústí nad Orlicí.
"Z železnice je potřeba udělat páteřní záležitost dopravního systému v kraji. Máme zde dohodnuté priority, kam budeme směřovat přípravu staveb a realizaci," řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek.
Pardubický kraj letos platí Českým drahám za regionální železniční dopravu 295 milionů korun, což je o deset milionů korun více než loni. Od státu kraj obdrží 135 milionů korun. Do roku 2012 by na tratích měly jezdit nové vlaky, připomněl hejtman Radko Martínek (ČSSD).
"Máme připravenou výzvu na nová kolejová vozidla. K tomu aby měly po čem jezdit, musí se zlepšit stav železniční dopravní cesty," řekl hejtman.
Obsah memoranda mezi Pardubickým krajem a SŽDC:
1. zkapacitnění páteřní tratě Slatiňany - Chrudim - Pardubice 5. příprava realizace trati Choceň - Ústí nad Orlicí 2. zkapacitnění trati Pardubice - Hradec Králové, zejména zdvoukolejnění úseku Stéblová - Opatovice 6. úpravy infrastruktury, která zvýší rychlost a propustnost vybraných stanic a tratí 3. příprava technického řešení úseku Rosice n.L. - Pardubice včetně přechodu přes řeku Labe 7. úprava a modernizace přejezdů s možností zvýšení rychlosti na trati 4. přípravy realizace modernizace stanice v Ústí nad Orlicí 9. železniční napojení multimodálního logistického centra Východní Čechy v Pardubicích
zdroj: Pardubický kraj