Obchvat Plzně bude do deseti let, první etapa začne příští rok

06.10.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 6. října (ČTK) - Nejpozději do deseti let bude Plzeň obkroužena šestikilometrovým západním obchvatem za více než tři miliardy korun, který pojme 20.000 vozidel denně. Jeho první etapa, jež by měla mít stavební povolení do konce roku, začne v polovině příštího roku a bude hotová do dvou let. Více než dvoukilometrový úsek Domažlická - Křimická (Chebská), stavba kraje a města za jednu miliardu korun, počítá z evropskými penězi. Při dnešním podpisu koordinační smlouvy mezi Plzeňským krajem a městem Plzní o výstavbě první etapy městského okruhu to ČTK potvrdili hejtman Milan Chovanec a primátor Pavel Rödl.

Stavba, jejímž investorem je kraj, má charakter státní komunikace. "Chápeme ji jako prioritní i pro kraj, protože Plzeň absorbuje velkou část dopravy do zaměstnání, za nákupy i kulturou. Jde o největší silniční stavbu za existenci kraje," dodal Chovanec.

Až druhá etapa z Křimické na Karlovarskou třídu ale bude mít pro řidiče výraznější efekt. Zejména pro ty směřující na největší sídliště Lochotín, jenž je spojeno s centrem jen jednou přetíženou silnicí, Karlovarskou, s chátrajícím mostem přes Mži. Obchvat umožní řidičům z Klatovska dostat se rychleji na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole. Nová tepna výrazně odlehčí předním Skvrňanům, Domažlické a Vejprnické ulici i Klatovské třídě.

Druhá etapa, která přijde na více než dvě miliardy korun, zatím nemá jisté financování. "Chceme ji ale co nejdříve připravit až do stavebního povolení a usilovat o státní nebo, pokud v dalším plánovacím období budou, o evropské peníze," řekl Chovanec. Hejtman a primátor dnes shodně uvedli, ze kraj spolu s městem by stavbu v žádném případě nedokázaly bez velkého úvěru zaplatit. Vyloučena není ani forma takzvaného PPP projektu se zapojením peněz z mýtného na silnicích II. a III. třídy. Plzeň letos zahájila na druhé etapě výkupy a nyní vlastní desetinu pozemků.

Kraj dá na první etapu podle dnešní smlouvy 770 milionů korun a Plzeň 230 milionů Kč; jen výkupy 140 pozemků přišly za čtyři roky na 170 milionů Kč. "V prosinci bude vyhlášena 13. výzva evropského programu ROP, kde se budeme o dotaci ucházet. Dnešní smlouva je podmínkou pro úspěch v soutěži o tyto peníze," řekl Chovanec. Podpis smlouvy o dotaci bude v březnu. Ze svého kraj vydá zhruba 100 milionů korun.

Na první část silnice, kudy má od roku 2013 projíždět 8000 vozů za den, se budou moci řidiči napojit na okružní křižovatce na Nové Hospodě (u průmyslové zóny Borská pole), z Vejprnické ulice a ze zadních Skvrňan. Součástí 2,1kilometrové komunikace bude cyklostezka, chodníky, 315 metrů dlouhý most přes Slovanské údolí, trať ČD a Vejprnický potok, 500 metrů protihlukové zdi, kanalizace a zeleň.

Celý západní obchvat propojí silnice I. třídy vstupující do města ve směru od Klatov, Domažlic, Karlových Varů a Mostu a důležité krajské tahy II. třídy od Stříbra a Nýřan. Zachytí významný podíl tranzitní dopravy, ale větší význam bude mít pro průmyslové zóny Borská pole, Škoda Holding, Domažlická a Křimice. Navazujícími komunikacemi budou na okruh napojena sídliště Skvrňany, Vinice a téměř celý Lochotín.

Kromě této silnice připravuje ŘSD severojižní průtah městem. Probíhá posuzování vlivu stavby na životní prostředí, který počítá se čtyřmi variantami. Západní obchvat by měl být dříve.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK