Dohoda z Lucemburku paradoxně nemá podporu ani v německé vládě, přestože u jejího zrodu stála německá kancléřka Angela Merkelová s francouzským prezidentem Nicolasem Sarkozym. Podle Financial Times Deutschland Merkelová ovšem výsledky jednání se Sarkozym nekonzultovala s ostatními členy vlády a především se šéfem koaliční FDP a ministrem zahraničí Guidem Westerwellem.
Westerwelle se ve čtvrtek vyjádřil, že silné euro potřebuje tvrdá rozpočtová pravidla a Berlín tak nemůže dohodu ministrů financí podporovat. "To předpokládá, že dohoda Merkelová-Sarkozy nemá podporu celé německé vlády. To bude ještě zajímavé," komentuje dění v Německu analytický internetový server Eurointelligence.
Kompromis ovšem představuje velký problém i pro Irsko, tedy alespoň podle blogu The Irish Economy, který vede uznávaný irský ekonom Karl Whelan. Podle něj je dohoda Paříže a Berlína o změně lisabonské smlouvy naprosto zbytečná a neprůchodná. Francouzi i Němci si přitom představují, že by mimo jiné otevřela cestu k odebrání hlasovacích práv zemím eurozóny, které poruší rozpočtová pravidla EU.
"Vyžadovalo by to nové referendum v Irsku, které by mohlo nabídnout jen možnost sankcí. Dokážu si představit, že obyvatele, kteří se obávali ztráty eurokomisaře kvůli lisabonské smlouvě, by to mohlo velmi zajímat," odkazuje Whelan na neúspěšné hlasování o reformní smlouvě Evropské unie v červnu roku 2008.
Nadšení nebudí pondělní dohoda ani ve finské vládě. "Když máme novou instituci, která se nazývá prezident Evropské unie, a pokud tato osoba začne připravovat návrhy, znamená to, že síla Evropské komise klesá. A to není dobře, protože velké země mají větší sílu," řekl v rozhovoru s agenturou Reuters finský ministr zahraničí Alexander Stubb. Expertní skupinu, která se na sankcích dohodla, vedl právě prezident EU Herman Van Rompuy.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
