Nedostatkem kovů by mohly v blízké době trpět i další státy, přestože Čína se snaží svět uklidňovat. "Čína bude světu vzácné kovy i nadále poskytovat," tvrdí mluvčí ministerstva obchodu v Pekingu. Export surovin nutných především k výrobě v automobilovém průmyslu a v současnosti stále populárnějších větrných elektráren, by ale i tak měl v příštím roce klesnout zhruba o třetinu.
Ohrožený je vývoz celkem 17 vzácných kovů, mezi něž patří například Lanthan, Europium či Noedym. Určitou nadějí je náhrada výpadku z jiných zemí. "Pro budoucnost high-tech technologií v Německu je poskytování vzácných a cenově dostupných surovin zásadní," řekl internetovému serveru ministr hospodářství Rainer Brüderle.
Podle něj vláda bude pomáhat firmám získávat nové zdroje vzácných kovů a mohla by jim mimo jiné v tomto případě poskytovat i úvěrové záruky. Berlín tak chce prohloubit i spolupráci s Ruskem, které těžbu podporuje. Čínský monopol se ale snaží zlomit například i Austrálie, která v průběhu příštích let otevře dva doly. Otevření zřejmě čeká i bývalý důl Mountain Pass v americké Kalifornii. Brzy by měly zahájit těžbu i Indie a Kazachstán, ale na tyto trhy má prakticky exkluzivní přístup jen Japonsko a jeho výrobci automobilů.
Geolog Harald Elsner ze Spolkového ústavu pro geologické vědy a přírodní zdroje zdůrazňuje, že největší zásoby vzácných kovů jsou v Grónsku a v Kanadě. Zahájení těžby v těžce přístupných oblastech je ale ještě daleko, v Grónsku, kde by mohla být produkce až 100.000 tun ročně, tedy téměř stejně jako v Číně, to nebude dříve než za pět let. "Čeká nás zásobovací krize," uvedl.
Pokud by svět nedokázal výpadek nahradit, znamenalo by to mimo jiné prudké zdražení některých výrobků, například mobilních telefonů.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
