Ministr řekl, že exportéři se připravili na změnu kurzů a počítají také s růstem nákladů na práci. Najednou se ale prý musejí vypořádat i se zcela novými problémy.
"Protože tisk dolarů ve Spojených státech se vymknul kontrole a ceny komodit na světových trzích pokračují v růstu, Čínu ohrožuje importovaná inflace. Následná nejistota firmám způsobuje obrovské problémy," citovala ministra agentura Nová Čína.
Čínští představitelé už dříve americkou měnovou politiku kritizovali, zatím ale nikdy nezašli tak daleko, jako právě teď. Ministr poznamenal, že vývoz z Číny by měl příští rok zůstat stabilní, u dovozu ale ministr čeká vysoký nárůst.
O minulém víkendu se v Jižní Koreji konala schůzka ministrů financí a guvernérů centrálních bank zemí G20. Delegáti si na schůzce slíbili, že se zdrží snah o devalvaci svých měn, aby nevyvolali měnovou válku. Zůstalo ale jen u slibů, žádný závazný dokument přijat nebyl. Platnost slibů tudíž bude nutné ještě prověřit v praxi.
Čínský ministr financí Sie Sü-žen na schůzce G20 řekl, že emitenti významných rezervních měn musejí prosazovat odpovědnou měnovou politiku. Emitenty významných rezervních měn čínský ministr podle pozorovatelů myslel Spojené státy. Dolar je tradičně hlavní rezervní měnou, byť je část zemí s vytrvalým poklesem kurzu dolaru znepokojena.
Kromě toho, že slabý dolar představuje pro Čínu inflační riziko, vytváří i tlak na růst kurzu čínské měny jüan. Čínská měna totiž pohyb kurzu dolaru velmi úzce kopíruje.
Míra inflace v Číně do září vystoupila na 3,6 procenta a je nejvyšší za posledních 23 měsíců. Za růstem cen jsou hlavně potraviny a podle ekonomů lze čekat, že do konce roku se inflace ještě zvýší. V zemích s rychlým hospodářským růstem, což je právě případ Číny, je sice vyšší inflace normální jev, čínská centrální banka by přesto inflaci chtěla držet pouze do tří procent.
Čínská ekonomika v posledních 20 letech vykazuje průměrný růst kolem 9,5 procenta ročně. To je vysoko nad průměrem vyspělých zemích. V letošním roce Čína předstihla Japonsko na pozici druhé největší ekonomiky světa, zatím první Spojené státy ale podle expertů patrně nepředstihne dříve, než za 15 až 20 let.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
