Strnad: Růst je možný pouze na úkor konkurence

28.01.2011 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Kvůli menší kupní síle obyvatelstva se prodává méně pojistek. Tomu je třeba čelit nižší cenou, uvedl Jakub Strnad, předseda představenstva Allianz pojišťovny.

Jakub StrnadS Jakubem Strnadem, předsedou představenstva Allianz pojišťovny, jsme si povídali o překonávání krize, stagnaci trhu či přírodních katastrofách.

Na konferenci SAS Forum Praha 2011 budete přispívat k tématu „Jak může společnost růst i v době stagnace trhu“. Odhalil byste alespoň, v jakém duchu se bude váš komentář nést?
Trh nyní stagnuje a v příštích několika letech bude ještě vykazovat stagnaci. Růst je proto možné pouze na úkor konkurence, a to za podmínky, že se od této konkurence odlišíte. O tom, jak se odlišit, aby byli úspěšní, uslyší účastníci právě na SAS Forum Praha 2011.

Když se bavíme o stagnaci trhu, co znamenají ekonomicky slabé měsíce pro pojišťovnu? Uzavírají lidé obecně méně pojistek? Nebo uzavírají méně některé typy pojištění a jiné zase více?
V důsledku ekonomické krize mírně klesly nové prodeje pojištění. Na to pojišťovny reagovaly snížením cen, protože chtěly i nadále vykazovat růst. Kvůli menší kupní síle obyvatelstva se však prodává méně pojistek. Na druhou stranu nový přítok pojistek vykompenzoval právě efekt snížení ceny. Z těchto důvodů tedy dochází ke stagnaci, nebo k mírnému poklesu.

Na co se tedy pojišťovna v takovém období soustředí, aby minimalizovala ztráty?
Je třeba zdůraznit, že Allianz pojišťovna vždy a za všech okolností dodržuje své závazky vůči klientům. S minimalizováním ztrát tedy nemá likvidace pojistných událostí naprosto nic společného. Úspory hledáme i nadále v oblasti administrativy a ztráty lze také řídit přes segmentaci klientů.

Nejenom že posledních 24 měsíců nebylo ekonomicky nijak příznivých (a předpovědi pro  letošek jsou rovněž opatrné), pojišťovny navíc musí čelit enormním kalamitním škodám. Vyplatili jste v roce 2010 opravdu na pojistném nejvíce od roku 1997?
Loňský rok nebyla žádná obrovská katastrofa, ale hodně menších živelných pohrom. V zimě to začalo tíhou sněhu, jak začíná být v České republice obvyklé. Zaznamenali jsme několik povodní, do toho přišlo několik vichřic a pak kroupy v Praze. Kroupy patří mezi typickou pojistnou událost. Pokud nastane v aglomeraci s velkou hustotou obyvatel, což jsou v ČR krajská města, je to problém.Nejhorší expozicí je Praha a právě tu to postihlo. Tento zásah byl vloni horší než povodně nebo tíha sněhu.
Výsledky našeho hospodaření to ale nijak dramaticky neovlivnilo. Dopad loňských katastrof do hospodářského výsledku je zhruba patnáctiprocentní. Allianz pojišťovna má velmi kvalitní zajistný program. Přenášíme velké břímě na zajistitele, což vyvolá určitý tlak. Máme obrovskou výhodu, že jsme součástí největší pojišťovny na světě, která má ve svém portfoliu i obrovskou zajišťovnu a je schopna naše katastrofy rozložit do celého světa. Za zajištění však budeme muset v meziročním porovnání zaplatit víc.

Jaké škody (co do objemu) měli konkrétně vaši klienti?
Na loňských číslech se podílelo několik kalamit. Začalo to tíhou sněhu s téměř 3000 škodami za 83 milionů korun, poté následovaly květnové záplavy na Moravě, z nichž klienti nárokovali škody za 20 milionů korun. Další povodně udeřily v srpnu, tentokrát na severu Čech, kde velká voda odnesla majetek poškozených za 120 milionů korun. Největší pojistnou událostí loňského léta bylo u Allianz pojišťovny srpnové krupobití, které napáchalo škody zejména v Praze a okrajových částech hlavního města za téměř 350 milionů korun. I se všemi dalšími událostmi Allianz pojišťovna vloni za katastrofy zaplatila 728 milionů korun.

Nedíváte se na klimatický vývoj jako na největší hrozbu pro celý pojistný trh?
Naopak. Od toho tady přece pojišťovny jsou. A pokud se klimatické podmínky mění, je na pojišťovnách, aby se tomu přizpůsobily. Beru to jako výzvu.

Příležitostí mohou být naopak avizované vládní reformy. Jaká je podle vás šance, že komerční pojišťovny budou nějak začleněny?
Pevně v to doufám. Komerční pojišťovny by měly mít své pevné místo jak v penzijní, tak i zdravotní reformě.

Jaké jsou tedy plány Allianz pojišťovny pro rok 2011?
Chceme, aby Allianz byla vnímána jako moderní pojišťovna. Pojišťovnictví je založeno na konzervativních hodnotách, ale to ještě neznamená, že nemůže přicházet  s novinkami. Jsem přesvědčen, že v pojištění lze vymyslet spousty nových věcí. Lidé podstupují nová rizika a my musíme být schopni je pojistit. A přidávat k tomu služby, na něž také nebyli zvyklí. Když se lidem zničí něco, co je pojištěné, zaplatí se jim oprava, ale dá se zařídit i spousta služeb, které lidé v tu kritickou situaci potřebují. Allianz se v Česku podařilo získat klienty vyšší střední třídy a poměrně úspěšně si vedla i v pojištění nadnárodních firem. Další růst však narážel právě na limitovaný kmen klientů. A to bychom rádi změnili. Chceme začít prodávat nové pojištění i střední a nižší střední třídě. Součástí nové strategie bude proniknout i na venkov. Chceme se postupně stát stejně univerzální pojišťovnou, jakou má Allianz v Německu.

SAS Forum Praha 2011 se koná ve středu 16. února v hotelu Carlo Boscolo na Praze 1. Jakub Strnad zde vystoupí v dopolední panelové diskuzi, která bude na téma „Jak může společnost růst i v době stagnace trhu“.


Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ