Čeští bankéři nedočkavě vyhlížejí nástup nové generace klientů

27.04.2011 | , ČNB
Tiskovka - NEPOUŽÍVAT


26.4.2011 Banky doufají, že nová generace klientů nebude tak konzervativní, jako jsou jejich současní zákazníci. Na druhou stranu si ale uvědomují, že budou muset přizpůsobit svoji nabídku produktů tak, aby byly co nejvíce srozumitelné a současně umožňovaly lidem pružně reagovat na změny jejich životní situace. Bankovní experti se u kulatého stolu uspořádaného v rámci soutěže Nejlepší banka 2011 také shodli, že banky zatím nedostatečně využívají svůj potenciál při propojování svých služeb s nabídkami firem či institucí mimo finanční sektor.

Kvůli uplynulé krizi se čeští klienti ještě více uzavřeli bankovním nabídkám. Podle generálního ředitele České spořitelny Pavla Kysilky si nepůjčují tolik jako dřív a daleko více přemýšlí nad svou budoucností. Přesto banky vidí v nejbližší době prostor pro svůj růst ve zvětšování trhu, tedy počtu klientů, kteří si u nich půjčí peníze zejména na potřeby spojené s lepším bydlením. Naopak nečekají, že by výnosy bank mohly podpořit ve větší míře bankovní poplatky nebo vyšší úrokové marže.

Zdeněk Tůma z oddělení Služeb pro finanční sektor ve společnosti KPMG Česká republika k tomu poznamenal: „Banky působící na českém trhu mají oproti řadě zahraničních dostatečný kapitál, což jim pomohlo během finanční krize, ale může být i zdrojem jejich dalšího růstu. Z toho, co na kulatém stolu zaznělo, je zřejmé, že pořád existuje prostor pro růst například v oblasti hypoték. Hlavně ale uvidíme, jak si banky najdou cestu ke klientovi a čím ho osloví. Jednoduchá a rychlá služba bude zřejmě na prvním místě.“

V delším časovém horizontu si bankéři hodně slibují od nové generace klientů. Ta totiž nebude zasažena nedávnými ekonomickými otřesy a bude daleko otevřenější ve využívání bankovních produktů, které však musí umět pružně reagovat na jejich potřeby. Navíc bude daleko přístupnější využívání nových technologií, které se stanou běžnou součástí jejich života. Na produkty, jako je například využívání mobilního telefonu namísto platební karty, nebudeme možná muset čekat příliš dlouho. Generační obměna klientů bank probíhá a bankéři si to uvědomují. Upravují podle toho svá portfolia a otevírají nabídku dalším příležitostem. Klíčovou může být spolupráce s telekomunikačními operátory nebo jiným podobně silným partnerem.

S tímto výhledem souhlasí také obchodní ředitel pro finanční sektor společnosti IBM Pavel Šiška. „Revoluce v bankovnictví nevznikne na půdě IT, ale na základě většího využívání prakticky neomezených možností dnešní technologie. V současnosti je jen na bankách, zda budou schopny tento potenciál využít k přepracování svých nabídek tak, aby vyhovovaly požadavkům nově nastupujících generací,“ uvedl.

Nejlepší přístup ke klientovi, inovativní produkty a pohodlné a jednoduché ovládání účtu jsou ve zkratce kritéria, která bankám pomáhají vyhrávat nad konkurencí. Spolu s akcionářským pohledem tvoří komplexní sadu kritérií zajišťující objektivní hodnocení bank v soutěži Nejlepší banka. Ta usiluje o co nejkomplexnější zmapování bankovního trhu a oceňuje banky, které jsou výhodné pro klienta i akcionáře. Veřejnost je do soutěží zapojena hlasováním v rámci kategorií Bankovní inovátor. Do těchto kategorií banky samy nominují produkty nebo služby, které považují za inovativní a unikátní.

V předchozím ročníku získala titul Nejlepší banka 2010 ČSOB, titul Klientsky nejpřívětivější banka 2010 Raiffeisenbank a ocenění Bankovní inovátor 2010 produkt SaxoTrader od společnosti Saxo bank. Titul Nejlepší pojišťovna 2010 získala ČSOB Pojišťovna, Klientsky nejpřívětivější pojišťovnou 2010 se stala Kooperativa a titul Pojišťovací inovátor 2010 získala Allianz pro svůj produkt PRO život.

Diskuze se zúčastnili:
Zdeněk Tůma – Služby pro finanční sektor, KPMG Česká republika – moderátor diskuse
Aleš Barabas – UniCredit Bank Czech Republic
Martin Jašminský – Hospodářské noviny
Pavel Kysilka – Česká spořitelna
Pavel Šiška – IBM Česká republika
Aleš Tůma – Partners for life planning

Autor článku

Tiskovka  

Články ze sekce: Tiskovka - NEPOUŽÍVAT