Při studiu si přivydělává 62 % studentů

23.05.2012 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


Podle aktuálního průzkumu uskutečněného při zahájení soutěže Vodafone Nápad roku 2012 si dnes nějakým způsobem přivydělává přes 62,5 procenta vysokoškolských studentů. Nejčastěji se jedná o brigádu formou dohody, 13 % studentů podniká.

Nejčastěji formou přivýdělku je brigáda formou dohody (56,3 procenta), zaměstnání formou hlavního či vedlejšího úvazku (23,2 procenta) a přivýdělek prostřednictvím vlastního podnikání (20,6 procenta). Celkově tak dnes při studiu podniká okolo 13 procent studentů. Po studiích by se přitom podnikání ráda věnovala téměř polovina z nich. Průzkum se uskutečnil v březnu 2012 formou online dotazníku. Zúčastnilo se ho 562 studentů převážně ekonomických fakult z veřejných vysokých škol v Praze, Brně a Hradci Králové.

Po studiích chce podnikat přes 45 procent studentů, v praxi má však předpoklady svůj podnikatelský sen nakonec uskutečnit maximálně třetina z nich. Nejčastěji se do podnikání nepustí kvůli obavám z neúspěchu, ztráty vlastních či rodinných financí. Většině však chybí také zkušenosti. Proto každý rok pořádáme soutěž Vodafone Nápad roku, která umožňuje studentům, ale i lidem z řad široké veřejnosti, přivést své podnikatelské nápady k životu,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku.

Realizace podnikání stojí hlavně na penězích

Potřebu pomoci v začátcích podnikání dokládají i další informace z průzkumu. Ze 45 procent studentů, kteří chtějí po studiu podnikat, má již sice 64 procent v hlavě nějaký podnikatelský nápad, jen 16,8 procenta z nich však má vypracovaný písemně podnikatelský záměr, který je pro začátek podnikání většinou nezbytný. Do uvedení svých nápadů do praxe se totiž příliš nehrnou, přičemž za největší překážku v podnikání považuje téměř 30 procent z nich nedostatek finančních prostředků.

V začátcích podnikání by však stejní studenti ještě více než finance ocenili mentoring od zkušeného podnikatele či investora (34,7 procenta). Finanční prostředky by nejvíce ocenilo 28 procent z nich, 16 procentům by prý pomohlo hlavně zviditelnění a medializaci jejich projektů, 9 procentům pak cenově zvýhodněné poradenství a služby. Naopak například fyzické prostory pro podnikání jsou nejvíce důležité jen pro 2,2 procenta z nich.

Studenti si často myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu přesně naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit různá rizika,“ říká Martin Kešner.

Problémem je uvést nápady do praxe

Podle průzkumu je malý podíl studentů, kteří své podnikatelské nápady a sny uvedou během školy nebo po škole do praxe, dán i výchovou samotných škol. Podle téměř 68 procent všech oslovených vychovávají české školy spíše zaměstnance (oproti roku 2011 jde o nárůst o 8 procentních bodů), jen 5 procent studentů si myslí, že školy vychovávají spíše podnikatele. Stejně tak 61,3 procenta studentů si myslí, že výuka na českých vysokých školách je nedostatečně obohacena o poznatky z praxe.

Autor článku

Redakce

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT