Komunikace s úřady v zemích EU

19.04.2004 | , Finance.cz
FinTriky


Používání internetu při komunikaci s úřady v zemích Evropské unie je dosti rozšířenou záležitostí. Mezi jednotlivými zeměmi však existují rozdíly z hlediska rozsahu využívání...

...Hlavním důvodem je rozlišná snadnost přístupu k internetu a odlišný pohled na bezpečnost pří této komunikaci.

Téma tohoto týdne: Život v EU

Využívání on-line služeb veřejné správy se během posledních let stalo v zemích EU běžnou záležitostí. Mezi jednotlivými zeměmi však existují rozdíly. Hlavním rozdílem je bezesporu snadná dostupnost internetu. Mezi další rozdíly patří například odlišný pohled na bezpečnost při této komunikaci.


Porovnání jednotlivých zemí

Zeměmi Evropské unie s nejvyšší mírou využívání on-line služeb ve svých úřadech jsou Švédsko s 57% populace a Dánsko s 53% populace.

Naopak mezi země EU s nejnižší mírou využívání těchto služeb patří např. Velká Británie s pouhými 13% populace.

Mezi nově přistupujícími státy je na tom nejlépe Estonsko s 31%. V ČR používá internet k přístupu ke službám veřejné správy zhruba 18% občanů. Nejhůře z nově přistupujících států jsou na tom Maďarsko s 3% a Polsko se 4% populace.


Rozdělení on-line služeb

On-line služby úřadů neboli tzv. "e-Government" je možné rozdělit do 4 základních fází:

  1. Podávání informací prostřednictvím www stránek (např. informace a pokyny k vyplnění daňového přiznání)
  2. Umožňuje např. stáhnutí formuláře k daňovému přiznání (pak je třeba jej doručit poštou či osobně)
  3. Představuje on-line vyplnění a odeslání formuláře, ale bez elektronického podpisu
  4. Tzv. plně transakční čili on-line vyplnění a odeslání formuláře s elektronickým podpisem

V ČR je dnes možné elektronicky podat přiznání k DPH, k silniční dani, k dani z nemovitosti, žádost o příspěvek na dítě, atd. K podání těchto a dalších přiznání a přehledů je zapotřebí elektronického podpisu.
Oproti tomu v zemích EU existují značné rozdíly v dostupnosti uvedených fází. Např. Lucembursko je v první fázi. Naopak Irsko a Švédsko mají většinu svých služeb v nejvyšší plně transakční fázi. 
 

e-Government

eGovernment představuje postupnou proměnu vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy a poskytováním rychlejších, spolehlivějších a levnějších služeb veřejné správy nejširší veřejnosti. Zavádění moderních informačních a komunikačních technologií a systémů vyžaduje změnu způsobu výkonu veřejné správy, který vede ke zvýšení komfortu vztahu "občan – stát". Cílem zavedení elektronické komunikace je umožnit občanům a podnikatelským subjektům jednoduše a rychle komunikovat s úřady všech úrovní, samosprávy i státní správy. Naopak úřady by měly tak měly získat více času na jednání s lidmi, namísto s papíry.

Mezi hlavní priority v oblasti e-Governmentu patří:

  • zprostředkování dálkového přístupu k správním agendám (Portál veřejné správy) a spolupráce s ostatními resorty na elektronizaci správních agend (např. Registr živnostenského podnikání),
  • podpora rozvoje informační a počítačové gramotnosti (Národní program počítačové gramotnosti),
  • tvorba legislativy pro e-Government (zákon o registrech veřejné správy) a pro e-obchod (Bílá kniha o elektronickém obchodu),
  • příprava koncepčních materiálů pro oblast e-Governmentu.


Zdroj: Euroskop, Ministerstvo informatiky

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky