Propad drah se letos prohloubí

13.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


Železnice již nemůže šetřit na opravách, aniž by ohrozila bezpečnost provozu

Železnice již nemůže šetřit na opravách, aniž by ohrozila bezpečnost provozu

Pokud v tomto roce nedojde ke zdražení osobní dopravy, je ohrožen podnikatelský záměr ČD. Ztráta Českých drah (ČD) by měla na konci letošního roku dosáhnout výše 5,327 miliardy korun. To je téměř o 1,4 miliardy korun více než předběžně odhadovaný propad drah za loňský rok. Tyto informace vyplývají z Podnikatelského záměru podniku na rok 2000, který by měla v pátek projednat na svém mimořádné

m zasedání Správní rada ČD.

"Vzhledem k nárůstu nákladů na energie, naftu a odpisy jde o velice slušný výsledek," řekl HN generální ředitel Dalibor Zelený. Podle propočtů se ČD zvedne cena za trakční energii proti loňsku o 240 miliónů korun, za naftu o 500 miliónů a za odpisy dokonce o 920 miliónů korun. "Tyto náklady nejsme schopni žádnou obchodní činností ovlivnit, plynou pouze ze zvýšení cen. Růst nákladů o 1,65 miliardy nebude tedy provázen vyššími tržbami," řekl Zelený. Ve srovnání s letoškem by to po

dle něj automaticky znamenalo ztrátu 5,65 miliardy korun. Nová opatření v nákladní dopravě by ji však měly o 350 miliónů korun snížit. "Letošní rozpočet drah je napjatý," připustil Zelený. Podnikatelský záměr totiž vychází z toho, že státní dotace do osobní dopravy zůstane ve výši slíbených 6,6 miliardy korun a že k 1. dubnu dojde v průměru k 10procentnímu navýšení jízdného v osobních vlacích při zachování stávajícího rozsahu spojů. Stačí tedy, aby jedna z těchto podmínek nevstoupila v platnost a ztráta z provozování osobní dopravy se prohloubí.

Dráhy přitom nemohou očekávat podstatný růst přepravy, naopak dlouhodobý trend je spíše sestupný. "Celou situaci zhoršuje to, že domácí železnice nemá již moc možností úsporných opatření," komentoval složitost situaci šéf drah. Podle něj další krácení nákladů v oblasti oprav a údržby dopravní infrastruktury či vozového parku jako v minulosti již není možné, protože by již byla ohrožena bezpečnost provozu a rozsah poskytovaných služeb. ČD budou muset naopak více prostředků vynaložit na opravy nákladních vozů, aby dostatečně vyhověly požadavkům zákazníků. "Možnosti přiškrtit letos výdaje již nemáme," řekl Zelený.

Plán finančního hospodaření ČD je přitom letos vyrovnaný. Výnosy a dotace se kryjí s provozními náklady.

Zdroj: HN z 13. 1. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU