Nákup zboží v EU má svá úskalí

03.08.2004 | , Finance.cz
Domovská stránka


Do zahraničí se nejezdí jen na dovolenou, ale stále častěji i na nákupy. Utrácet je jedna věc, víte ale, co dělat v případě, když se zakoupená věc po příjezdu domů v krátkém čase porouchá?

Do jiných států Evropské unie (zejména do těch sousedních) se často jezdí na nákupy. České zákazníky lákají především velké výprodeje (vždy v létě a zimě) a cenově výhodná nabídka spotřební elektroniky. Nakupovat zboží v cizině je ovšem jen jedna strana mince. Víte, co máte dělat v případě, že se vámi zakoupená (a v mnoha případech jistě nelevná) věc po příjezdu domů v krátkém čase porouchá? Máte-li uschovanou stvrzenku o nákupu, případně i záruční list (pokud jste jej ke zboží dostali nebo jste si jej vyžádali), máte pak více než z poloviny vyhráno. Stoprocentní úspěch to samozřejmě nezaručí. Kvůli reklamaci si zřejmě budete muset udělat ještě jeden (tentokrát nechtěný) výlet do zahraničí, což vás bude stát benzín na cestu nebo zpáteční jízdenku na dopravu, navíc s ní nemusíte vždy uspět!

Trochu práva neuškodí

Na začátek nám určitě neuškodí, když si uděláme malou exkursi do oblasti legislativy. Právo Evropské unie obecně říká, pokud produkt, který jste si zakoupili, není v souladu s kupní smlouvou (kterou jste uzavřeli s obchodníkem v době nákupu), můžete jej nechat na náklady obchodníka spravit nebo vyměnit. Eventuelně máte nárok na slevu na jiném nákupu nebo kompletní refundaci vašich peněz, které jste za nákup vydali, a vrácení produktu. Vracení zboží je až tou poslední (a ne zrovna snadno proveditelnou) alternativou. Budete ji moci realizovat například v případě, když se dohodnete na nákupu starožitného nábytku v některé jiné členské zemi EU a to, co vám bylo prodáno (či přímo dodáno domů), je jen jeho replika.

Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, máte jako kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna. Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, můžete požadovat i výměnu produktu, případně výměnu nefunkční součástky. Jestliže ani není takový postup možný, můžete žádat přiměřenou slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit.

Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, abyste věc mohli řádně užívat, pak můžete požadovat její výměnu nebo smíte od smlouvy odstoupit. Tatáž práva vám přísluší i v případě, že se odstranitelná vada vyskytla opakovaně nebo je těchto odstranitelných vad více najednou.

Záruka jako v Česku

Výše uvedená práva platí u spotřebního zboží po dobu do dvou let po předání zboží (pokud vám tedy obchodník nedá delší záruční lhůtu). Během prvních šesti měsíců po uskutečnění nákupu je navíc na obchodníkovi, aby dokázal, že produkt, který byl prodán, byl v souladu s kupní smlouvou. Záruka funguje na stejném principu jako v České republice. Nevztahuje se na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním a u věcí prodávaných za nižší cenu na vady, pro které byla nižší cena sjednána. Záruční doba zpravidla začíná běžet od převzetí věci. Její délka činí u spotřebního zboží minimálně 24 měsíců.

Záruční list v jednom i více jazycích

Na vaši žádost je vám jinak prodávající v zahraničí povinen poskytnout záruku písemnou formou (záruční list). Co musí tento dokument obsahovat? Měl by jednoduše a jasně uvádět:

  • co je obsahem záruky,
  • dále pak hlavně podstatné údaje, které jsou nezbytné k jejímu uplatnění (mimo jiné jméno a příjmení, název nebo obchodní firmu prodávajícího, identifikační číslo, sídlo),
  • rozsah záruky a dobu její platnosti,
  • způsob, jakým je možno uplatnit nároky z ní vyplývající,
  • místní působnost
  • a adresu poskytovatele záruky. 

Umožňuje-li to povaha věci, postačuje namísto záručního listu vydat kupujícímu doklad o zakoupení věci obsahující uvedené údaje. V jakém jazyce musí být záruční list sepsán? Zde neexistuje striktní předpis. Záleží na členském státu EU, zda tento doklad musí být vypracován jen v jednom či více jazycích, zvolených ze skupiny úředních jazyků EU

V čem je problém?

Háček je v tom, že reklamaci budete ve valné většině případů muset realizovat u obchodníka, kde jste si zboží koupili. V záručním listě však může být uveden i jiný podnikatel určený k opravě, který působí v místě pro vás bližším (nejlépe přímo v ČR). Pak můžete uplatnit právo na záruční opravu u něj. Reklamovat zboží zakoupené v jiné zemi přímo v ČR a čerpat zde záruční servis lze zejména u  mezinárodních obchodních řetězců (například Bauhaus) a u velkých společností s mezinárodní působností (mimo jiné Thomson, Škoda Auto nebo DaimlerChrysler). O možnosti "eurogarance" se informujte přímo u obchodníka, když zboží kupujete.

Nekupujte zajíce v pytli

Jinak nemyslete jen na to, že zboží je k mání za vynikající cenu. Také zvažte, zda jste kvůli úspoře peněz ochotni podstoupit možné "patálie". Problém vám vyvstane například v té souvislosti, že (někdy velmi komplikované) návody k produktům zakoupeným v EU nebudou v češtině. Je otázkou, zda potom pochopíte, jak výrobky správně ovládat a udržovat. Také uvažte, zda vám někdo v Česku zajistí alespoň pozáruční servis a další "maličkosti" - například myslete na to, že si budete muset předem vyměnit dostatečné množství cizí měny, případně sjednat k vašemu účtu mezinárodní platební kartu. Jinak se ze zboží zakoupeného v Evropské unii od května tohoto roku neplatí na hranicích žádné clo, nedochází ani k refundacím daně z přidané hodnoty.

Autor článku

Jaroslav Paclík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Domovská stránka