EU chce ať WTO posoudí ruský poplatek na recyklaci aut z dovozu

10.10.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 10. října (zpravodaj ČTK) - Evropská unie žádá, aby Světová obchodní organizace (WTO) ustavila panel, který posoudí legálnost recyklačního poplatku vyžadovaný Ruskem u importovaných automobilů. Oznámila to dnes Evropská komise. Je to další krok v obchodním sporu mezi Bruselem a Moskvou, prvním od chvíle, kdy se Rusko loni stalo členem WTO.

Evropská unie považuje poplatky za diskriminační. Podle ní mají také výrazný dopad na evropský automobilový export do Ruské federace, přesahující 10 miliard eur ročně (asi 260 miliard korun). Ruské odhady ukazují, že poplatky se na vládních příjmech podílí částkou 1,3 miliardy eur (skoro 34 miliard korun).

Žádost o ustavení panelu je druhou etapou v obchodním sporu. První byly rusko-evropské konzultace o problému, které začaly letos v červenci.

"Využili jsme všechny možnosti abychom s Ruskem dosáhli oboustranně přijatelného řešení," prohlásil dnes evropský komisař pro obchod Karel De Gucht. EU s Moskvou jednala v rámci obchodní organizace i ve dvoustranných rozhovorech.

Poplatek však podle De Guchta i rok od zavedení nadále výrazně zasahuje export v odvětí pro evropskou ekonomiku klíčovém. "Nemám jinou volbu než požádat WTO o rozhodnutí, aby bylo zajištěno, že Rusko dostojí svým mezinárodním závazkům," dodal.

Rusko se oficiálně stalo členem WTO loni 22. srpna. O členství usilovalo zhruba 19 let a bylo největší ekonomikou a jediným členem skupiny G20, který dosud stál mimo organizaci. Omezení dovozních cel na auta bylo jedním z nejproblematičtějších bodů roky se táhnoucích jednání o ruském vstupu.

Recyklační poplatek na automobily zavedlo devět dní poté, co se stalo členem WTO. Z poplatku se mají hradit budoucí náklady na recyklaci vozu. Ruské úřady jej vybírají předem při dovozu auta, autobusu, nákladního auta a dalších motorových vozidel, domácí výrobci ale povinnost platby nemají.

Brusel navíc připomíná, že poplatek není vymáhán od dovozců vozidel z Kazachstánu a Běloruska.

U aut z EU se přitom pohybuje mezi 420 až 2700 eury (asi 11.000 až 70.000 korunami) u nových vozů a 2600 až 17.200 eury (asi 68.000 až 447.000 Kč) u aut starších než tři roky. U některých speciálních vozidel, například nákladních aut pro doly, pak může dosáhnout až 147.700 eur, tedy skoro čtyř milionů korun. Auta z unie tak jsou podle názoru EU znevýhodněna proti dovozům z Běloruska či Kazachstánu, což není v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

WTO je mezivládní organizace, která usnadňuje mezistátní obchodní výměnu. Je nejvyšším orgánem k urovnávání sporů mezi obchodními partnery a má bránit diskriminaci malých zemí. Podle svých internetových stránek má v současné době 159 členů. ČR je mezi nimi od roku 1995.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK