Neuhrazené poplatky za televizi a rozhlas budou nově vymáhat pošťáci

03.02.2014 | Tomáš Procházka, Finance.cz
BYDLENÍ


Koncesionářský poplatek musí dle zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích platit každá fyzická osoba, která vlastní radiopřijímač nebo televizor. Poplatky se platí pouze z jednoho přijímače, nikoli z každého elektronického zařízení zvlášť.

Od roku 2008 se výše koncesionářských poplatků za televizi ustálila na částce 135 Kč. Za rozhlasový přijímač si připlatíme místo dřívějších 37 korun 45 Kč. Jelikož je naší národní zvláštností hledat skulinky v právních klauzulích, v současné době na koncesionářských poplatcích dlužíme České televizi celých 20 000 000 korun. Od neplacení povinných poplatků některé vlastníky televizních a rádio přijímačů neodradil ani fakt, že pokud bude daný jedinec označen za „černého posluchače nebo diváka“, hrozí mu pokuta od 5, do 10 tisíc korun. Česká televize však přišla s vyjádřením, že nezaplacené poplatky budou od nového roku nově vymáhat pracovníci České pošty.

Proč zrovna Česká pošta?

Česká televize vypsala na začátku měsíce prosince výběrové řízení pro inkasní agentury, které se mají začít zabývat mimosoudním vymáháním nezaplacených poplatků. Jednou z podmínek České televize však bylo, že vykonavatel inkasa musí disponovat specializovanými pracovišti, která budou co nejblíže místa bydliště poplatníka. A právě tuto podmínku splňuje Česká pošta se svým novým projektem DINO. Kromě jiného má tato instituce další triumf v rukávu - nezaplacené poplatky totiž již vymáhá pro veřejnoprávní Český rozhlas.

Jak DINO funguje?

Nová inkasní služba byla spuštěna v červenci roku 2013. Dlužníkovi přijde prvotní upomínka vázáná lhůtou 90 dnů. Jak sama Česká pošta uvádí, její pravomocí není dluhy vymáhat, nýbrž upozorňovat dlužníky na vzniklé nedoplatky a pohledávky veřejnoprávních médií. Mezi základní výhody služby DINO patří bezpochyby určitý druh prevence vzniku zbytečných nákladů nebo dluhových pastí pro ty, kteří o svém závazku nevědí a také skutečnost, že dlužníci mohou svůj závazek uhradit bez dalších poplatků, které jsou spojené s vymáháním prostřednictvím jiných institucí.

Mimosoudní vs. soudní fáze služby DINO

Jak již bylo výše zmíněno, první fází, kterou Česká pošta v rámci své služby DINO provádí, je upomínka dlužníka, který má na uhrazení závazku lhůtu 90 dnů. Dlužníkovi je zasláno upozornění, následně je osobně konzultován samotným doručovatelem v daném okrsku a dále je upomínán prostřednictvím telefonního hovoru. Všechny tyto kroky patří do fáze mimosoudní. Pokud dlužník neuposlechne výzvy a nehodlá svůj závazek nijak řešit, nastupuje fáze označována Českou poštou jako fáze „soudní“. Do této fáze spadá podání žalobních a exekučních návrhů a zastupování v soudních a správních řízeních a při provádění případné exekuce. Dlužník však může i v této fázi kdykoli kontaktovat specialistu na kterékoli pobočce České pošty, který mu podá informace o možnosti řešení jeho nepříznivé situace.

Proč Česká televize přistoupila k tomuto kroku?

Dle vyjádření zástupce veřejnoprávního média byl tento krok nutný k navázání přátelského a vstřícného kontaktu s dlužníkem (divákem). Zároveň má tato služba umožnit jistý druh komfortu pro ty, kteří chtějí svou aktuální situaci efektivně řešit. Právě proto bylo jedním z kritérií pro výběr inkasní agentury specializované pracoviště co nejblíže místa bydliště poplatníka. Zda přinese toto řešení kýžený výsledek, to se ukáže až v průběhu nastávajících měsíců.


Články ze sekce: BYDLENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.