Vítkova CPI je největším vlastníkem maloobchodních ploch v ČR

13.02.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. února (ČTK) - Skupina Czech Property Investments (CPI Group) miliardáře Radovana Vítka je největším vlastníkem maloobchodních ploch v ČR, na dalších čtyřech místech jsou zahraniční společnosti. Vyplývá to z výzkumu, který provedla a dnes zveřejnila poradenská společnost Cushman & Wakefield (C&W). Podle informací ČTK Vítkova CPI vlastní kolem 600 tisíc metrů čtverečních retailových ploch, což je desetina celkové rozlohy maloobchodních ploch v ČR.

"CPI Group se do čela vyšvihla především díky své agresivní nákupní strategii. V průběhu loňského roku skupina investovala do objektů pronajatých potravinářským řetězcům jako Penny Market nebo Billa a do maloobchodních nemovitostí původně vlastněných společností Orco," uvedla společnost Cushman & Wakefield.

Realitní magnát Vítek chce své prvenství ještě posílit. "Retail je pro nás jedním ze strategických segmentů portfolia, kterému jsme vždy věnovali výraznou pozornost, a nejinak tomu bude i v budoucnu," řekl ČTK ředitel Asset Managementu CPI Group Pavel Semrád.

Letos chce skupina uvést na trh nové projekty. "Bude to především obchodní centrum v rámci multifunkčního komplexu Quadrio, kde kromě kanceláří a apartmánů nabídneme 8500 metrů čtverečních obchodních ploch. Dále pak otevřeme například dva nové retailparky v Čáslavi a Jeseníku," dodal Semrád.

Další čtyři místa obsadili majitelé se zahraničním kapitálem - německá Intercora, nizozemské Atrium European Real Estate, britské Tesco a Sallerova výstavba, součást německé Saller Group. Trh maloobchodních nemovitostí prošel podle C&W za posledních deset let mimořádně silnou konsolidací. "V České republice dnes existuje zhruba šest milionů metrů čtverečních moderních retailových ploch a třetina této plochy je rozdělena mezi pět největších hráčů. Desítka největších vlastníků pak kontroluje okolo poloviny trhu," poznamenal Michal Soták, vedoucí výzkumu trhu v C&W v ČR a na Slovensku.

Podle Sotáka tento stav může působit potíže menším vlastníkům. "Velcí hráči jsou schopni využít svůj přístup k informacím a tržní sílu," upozornil. V posledních dvou až třech letech prý také roste aktivita firem, které staví maloobchodní nemovitosti pro vlastní využití. Jako příklad C&W uvádí společnosti Ikea, Hornbach, Globus či Sconto.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK