Ohlédnutí za konferencí BUSINESS NAVIGATION v Karlových Varech

29.10.2004 | , Finance.cz
Konference


V Karlových Varech proběhla 7. a 8. října mezinárodní konference „Business Navigation“ za účasti více než sedmi desítek odborníků z pěti zemí střední, východní a západní Evropy. Cílem konference bylo porovnat a konfrontovat metodické přístupy k  systému řízení podniků výroby, obchodu a služeb těchto zemí a identifikovat směry jejich dalšího rozvoje. Pestrá struktura účastníků počínaje vlastníky společností, přes generální a finanční ředitele a controllery, až po zástupce vysokých škol, nabídla široké spektrum úhlu pohledů na tuto problematiku.

Vystupující odborníci nabídli řadu srovnání mezi „západními“ a „východními“ podnikovými systémy řízení. Řízení úspěšných podniků západní Evropy je i díky struktuře vlastníků a významu burzy orientováno na dlouhodobé cíle založené na zvyšování hodnoty podniku. Tyto cíle však nejsou fixní, ale jsou – vzhledem ke značné dynamice trhu – postaveny na porovnávání s nejúspěšnějšími podniky v daném oboru. Řízení postavené na permanentním porovnávání bez jednoznačných fixních cílů se pak přenáší i do motivace pracovních týmů, např. obchodních zástupců, kteří již nejsou hodnoceni podle dosahování předem stanovených pevných cílů, ale v poměru svého obchodního úspěchu k ostatním obchodním zástupcům. Management podniků ve východní Evropě, jako např. na Ukrajině a Rusku, se musí vyrovnávat se značnou rozkolísaností trhu, v řízení převažují spíše krátkodobé cíle nad strategickými.

Co vede management podniků k přijetí nových manažerských konceptů řízení? To byla jedna z otázek, na kterou odpovídal v průběhu úvodního vystoupení Doc. Martin Zralý, CSc. Otázka se stala leitmotivem celé konference. Jako zástupce akademického světa na konferenci „Business Navigation“ argumentoval potřebou vyčíslitelné ekonomické efektivity využití manažerského konceptu, který se skládá z dílčích manažerských nástrojů. Podle „Benchmarkingového projektu - manažerská navigace, 9/2003“, kterou ve svém vystoupení zmínil, většina českých a slovenských manažerů ve svých podnicích není přesvědčena, že skladba využitých manažerských nástrojů (příspěvek na úhradu (KP), Target Costing, Balanced Scorecard, Beyond Budgeting, metoda hodinových sazeb (HRS) aj., je ve vztahu k podnikovému systému řízení dostatečně efektivní.

Prvním zahraničním vystupujícím byl Dr. Reinhold Mayer z německé společnosti Horváth & Partners. Ve své pozoruhodné a poutavé přednášce se zaměřil na současné controllingové trendy v západní Evropě. Systém řízení podniků je pevně svázán s řízením hodnoty podniku a tento přístup se proto odráží i v systému plánů a rozpočtů. V reakci na turbulentní charakter trhů se v podnikovém řízení stále více prosazuje Beyond Budgeting – manažerský nástroj, pomocí kterého lze stanovit jasná a srozumitelná pravidla pro hodnocení vývoje podniku a motivaci zaměstnanců navzdory nestabilitě tržního prostředí. Nejsou stanoveny např. konkrétní cíle na poli tržního úspěchu, ale kvalita výsledku se měří porovnáváním. Podle Dr. Mayera platí, že „nejistota řídí úspěch“.

Východní Evropu ve svém vystoupení reprezentoval pan Igor Mendzebrovski, CEO společnosti Softserve, který představil stávající systém řízení na Ukrajině a v Rusku. Ve vedení velkých společností tvoří hlavní část manažeři výroby, proto jsou firmy řízeny svými krátkodobými cíli ve vztahu k výrobě. Řízení podniků je postaveno převážně na rodinných vazbách, proto převažuje rodinný zájem před manažerskými schopnostmi. Personální změny jsou proto velmi bolestivé. Vzhledem k velké dynamice východního trhu nemá sledování trendů při řízení podniku tak velký význam. Hodnotové řízení se –  vzhledem k nefunkčnosti kapitálových trhů – téměř nepoužívá; chybí tak srozumitelný a univerzální cíl. Před finančními ukazateli se dává přednost operativním výrobním ukazatelům.

Na předchozí řečníky navázal Ing. Václav Houser, ředitel INEKON SYSTEMS, který zahájil své vystoupení výčtem rizikových momentů podnikových systémů a metod řízení, se kterými se v průběhu své praxe setkal. Je to např. malá účinnost (případně úplná absence) nástrojů pro projektování strategických změn, a také nedostatečná vazba mezi strategickým a taktickým plánováním a rozpočtováním. Posluchačům přednesl ideový koncept Business Navigation jako navigační platformu manažerských nástrojů provázaných v ucelený systém podnikového řízení. Zmínil se o potřebě strategického řízení využívajícího finančních i nefinančních cílů ve vazbě na strategické projekty. Ucelený systém manažerské navigace musí být podle Ing. Housera aplikován nejen při procesu plánování, ale i následné analýzy tak, aby se poučení z odchylky mezi skutečností a plánem mohlo stát podkladem pro další řízení v duchu Beyond Budgeting.

Vystoupení RNDr. Milana Hagana, majitele a zároveň generálního ředitele společnosti Drinks Union, vzbudila mezi posluchači velký rozruch. Doktor Hagan se věnoval aplikaci „Teorie omezení“ v controllingových procesech firmy. Na několika ilustrativních a přesvědčivých příkladech dokázal, že tradiční snaha o maximálně efektivní využití jednotlivých zdrojů firmy nemusí být v souladu s efektivním řízením firmy jako celku. Snaha o dosažení lokálního optima nemusí vést k optimu globálnímu. Oproti „světu nákladů“ představil „svět průtoku“, způsob řízení, při kterém se manažeři soustředí na tři klíčové veličiny: množství peněz, které do podniku vstupuje (spotřebované zdroje), peníze, které podnik váže (výše zásob a dlouhodobých aktiv) a množství peněz, které podnik generuje (tržby). Klíčem k firemnímu řízení je nastavení chodu celého podniku podle jeho úzkých míst a přijímání takových rozhodnutí, které úzká místa podniku postupně rozšiřují.

Dr. Lenka Mynářová, jednatelka společnosti DATAMAR, navázala na předchozí vystoupení svým strhujícím a emotivním projevem. Ve svém vystoupení se nejprve věnovala úloze marketingu v  současném podnikatelském prostředí a faktorů, které přivedly firmy a jejich management k podnikatelskému úspěchu. Celkovou problematiku shrnula do několika jasně definovaných klíčových témat. Jsou jimi orientace na budoucnost, orientace na účinnost, orientace na životní cyklus zákazníka. Patří sem též, dle jejích slov „nové business procesy“, orientace na značky a „změna obvyklých schémat“. Vystoupení Dr. Mynářové vyvolalo řadu podnětů k diskusi.


Ing. Hana Jelínková a Ing. Libuše Weinfurtová ze společnosti Metrostav prezentovaly přechod společnosti z řízení decentralizovaných a částečně si konkurujících podnikatelských jednotek na strategické řízení přes obchodní segmenty a s nimi spojené technologie. Přechod od investičního rozhodování, daného strukturou a historií společnosti, ke komplexnímu strategickému investičnímu rozhodování.

Večerní program v prostorách restaurace Poštovní dvůr (místa, kde byla mj. uvedena i evropská premiéra Dvořákovy Novosvětské či koncerty Paganiniho) se protáhl dlouho do noci a jenom vidina ranního bloku přednášek donutila účastníky konference přerušit hovor s kolegy z jiných firem a jít spát.

Následující den byl program rozdělen do dvou sekcí: (1) metodické standardy Business Navigation, tedy základní know-how plánovacích a řídících procesů, (2) softwarová podpora Business Navigation System (BNS), kde pracovníci zodpovědní za firemní controlling z různých společností hovořili o zkušenostech s manažerským informačním systémem BNS společnosti Inekon Systems, jehož architektura vychází právě ze standardů Business Navigation.

Ing. Mgr. Ondřej Benda ze společnosti Armatury Group a.s. ve své přednášce hovořil o zapracování strategie a vize do taktického plánu. Jako příklad uvedl využívání podnikové vnitroceny pro motivaci obchodníků ke sledování vize společnosti.

Ing. David Štros ze společnosti PNS a.s. představil systém pro práci s finančními i nefinančními ukazateli, který umožňuje porovnávat původní obtížně srovnatelné dceřinné společnosti v rámci holdingu PNS.

O tom, jak vypadá ve společnosti JITONA a.s. život s Balanced Scorecard, hovořil vedoucí controllingu Ing. Libor Matyásek. Zaměřil se zejména na průběh plánovacího procesu a definici finančních i nefinančních ukazatelů pro strategické řízení napříč organizační strukturou podniku.

Jaroslav Lošonský ze společnosti MADETA ve své přednášce zdůraznil zejména potřebu udržet jednotnou logiku datových a procesních modelů v rámci všech částí plánovacího procesu, a jak tuto potřebu zajišťuje Business Navigation System.

Plánování v automobilovém průmyslu se na rozdíl od jiných odvětví může pochlubit „přesnou“ predikcí krátkodobého potenciálu trhu a velmi dobrou predikcí střednědobého potenciálu, což ovšem podle Ing. Víta Jasenského, controllera ze společnosti DPLAST-EFTEC, přináší další tlak na preciznost a vyspělost plánovacích procesů.

Jakkoli se to na první pohled nezdá, i prudký růst společnosti představuje vysoce rizikový faktor – při nedokonalém řízení podniku může snadno dojít k jeho přehřátí. Ing. Vojtěch Žák hovořil o tom, jak musí management společnosti Pal Inalfa na podnikovou expanzi reagovat a jaké controllingové nástroje pro její zvládnutí volí. Redefinice systému hodnocení podnikové výkonnosti i odměňování klíčových zaměstnanců, controlling prodeje, implementace MIS – to všechno jsou kroky, které společnosti umožňují svoji expanzi úspěšně řídit.

Ing. Jaroslav Stošek z obchodní společnosti EQUUS představil ucelený a vyvážený systém motivace zaměstnanců v duchu Beyond Budgeting. Úkoly – a z nich vyplývající bonusy – nejsou stanoveny fixně, ale například na základě ukazatelů jako předpokládaný procentní podíl obchodníka na zisku celé společnosti. Takto adresně stanovená odměna samozřejmě výrazně přispívá k trvalému úspěchu celého podniku.

Česká zbrojovka Uherský Brod využívá ke svému strategickému řízení koncept Balanced Scorecard podpořený systémem plánovacích procesů Business Navigation a technologií Business Navigation System. O zkušenostech s těmito postupy referoval vedoucí controllingu Zbrojovky Ing. Marek Chobot.

Ing. Milena Bačová, finanční ředitelka společnosti VINIUM a.s., hovořila o modelování cash flow v ročním výhledu. Pro zpracovatele vína jsou přesné projekce a plánování CF existenční záležitosti – to, co během dvouměsíční kampaně utratí za nákup vína, musí po zbytek roku vydělat.

Konferenci zakončil zajímavý projev Václava Nováka, jednatele společnosti ML Moran. Pan Novák je „legendární“ krizový manažer s úspěšným angažmá ve firmách jako jsou Vítkovice, Obchodní tiskárny Kolín či Česká zbrojovka Uherský Brod. Podle slov tohoto experta je klíčovým úkolem při krizovém řízení a řízení změn správná práce s lidskými zdroji firmy, neboť v nich se ukrývá potenciál k budoucímu růstu firmy. Pokud firma v čase nic nedělá, klesá její potenciál a roste riziko jejího zániku. Firma ke své existenci potřebuje jak kontinuální, tak i diskontinuální změny. Hodnota firmy roste přes jednotlivá stádia míry chtění a míry znalostí. Teprve firma, která se stále zlepšuje ve znalostech a motivaci, je předurčená k nesmrtelnosti. Proto musí být management změny postaven na dvou pilířích: firma se musí posunout jak do vyššího stupně vědění, tak do vyššího stupně chtění.

Konference Business Navigation se vydařila. Vedle renomovaných Controllingových fór společnosti Point Consulting tak vyrůstá další platforma, prostor pro intenzivní setkání vrcholových manažerů, prostor pro výměnu zkušeností, prostor plný podnětů. Krátce a výstižně to vyjádřil jeden z přednášejících konference, pan Vojtěch Žák ze společnosti Pal Inalfa: „Skupina rovnako naladených odborníkov má velký potenciál vytvoriť kvalitné fórum. A tak se i stalo.“

Nezbývá tedy, než se těšit na další ročník konference „Business Navigation“ a rezervovat si už nyní v diáři termín 6.-7. října 2005 a jak jinak, než Karlovy Vary!

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Konference