BVV: Budeme posilovat pozici lídra regionu

31.03.2005 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Jaké jsou perspektivy výstavnictví v Brně, Česku a středoevropském regionu? Jaké mají Veletrhy Brno plány a cíle? Co letos návštěvníci uvidí? Přečtěte si rozhovor s Lucií Zumrovou z BVV.

Brněnské veletrhy patří k nejvýznamnějším hráčům na výstavním a veletržním trhu. Když to převedete do řeči čísel, kolik to je metrů pronajaté plochy, návštěvníků a akcí za rok?
Veletrhy Brno jsou suverénem českého veletržního průmyslu. Jejich podíl na auditovaném trhu činí 63,4%. Když si vezmete, že druhý hráč má podíl 11, 4%, je to opravdu markantní rozdíl. Brněnské výstaviště loni navštívilo téměř 1,1 milionu návštěvníků. Mohli shlédnout expozice 12 187 firem z 58 zemí, které se prezentovaly na půlmilionu čtverečních metrech plochy. Pokud srovnáme účast zahraničních firem i zde jsme dosáhli velkých úspěchů. Zaznamenali jsme nárůst o 15%.

Hovořila jste o vysoké účasti a velkém zájmu zahraničních vystavovatelů. Změnila se situace po vstupu ČR do Evropské unie?
Přínosem byl rostoucí počet vystavujících zemí, počet vystavujících zahraničních firem a evidujeme rovněž vyšší počet návštěvníků ze zahraničí. To především díky veletrhům GO, STYL, SALIMA, MOBITEX, TECHAGRO a IBF.

Veletrhy Brno patří k nejvýznamnějším podnikům v jihomoravském regionu. Jaká je akcionářská struktura a jak se mateřský kraj podílí na řízení firmy a na jejich ziscích?
Majoritním akcionářem ve společnosti Veletrhy Brno, a.s., je Messe Dusseldorf s podílem 60,4% akcií. Významným akcionářem je rovněž Statutární město Brno, který drží 33,8% akcií. Ostatní drobní akcionáři mají v držení 5,8 % akcií. Pro naší společnost zpracovala poradenská firma Roland Berger Strategy Consultants studii o makroekonomických efektech naší činnosti na Brno a jeho region. Výsledky potvrdily, že finanční vlivy mnohonásobně převyšují samotný obrat BVV a mají pozitivní vliv na rozvoj regionální ekonomiky. Naše činnost přináší v jednom roce zvýšení HDP České republiky o čtyři miliardy korun a téměř miliardu korun daňových příjmů státní pokladně. V brněnském regionu je na činnost 560 zaměstnanců společnosti navázáno více než 9 000 pracovních míst. Další efekty jsou kvalitativní – např. posílení image města Brna, zlepšení života obyvatel a městské infrastruktury a také vznik nových firem. Představitelé statutárního města Brna, kteří jsou z titulu spoluvlastníka přítomni ve statutárních orgánech naší společnosti, se podílejí na rozhodování, jsou obeznámeni s hospodářskými výsledky firmy, ale také s potřebami, které mají vliv na jejich dosažení. Jejich role je tedy v rozhodovacích procesech při plánování investic do městské infrastruktury v okolí výstaviště, optimálním načasování jejich realizací tak, aby nekolidovaly s termíny pořádání stěžejních projektů v areálu výstaviště. Převážnou část vytvořeného zisku používáme k umoření splátek bankovních úvěrů.

O Praze se začíná hovořit jako o novém centru veletrhů a výstav. Jak na to zareagujete?
Z mého pohledu je a dlouhou dobu pořád bude centrem výstav a veletrhů brněnská metropole. Samozřejmě v Praze se koná celá řada akcí, ale z pohledů počtu návštěvníků a vystavujících firem je pořád centrem Brno. Podle mého soudu má Praha před sebou ještě dlouhou cestu, kterou v  minulosti musela absolvovat většina evropských veletržních center. Tedy nejprve vybudovat veletržní areál vyhovující současným požadavkům na veletržní infrastrukturu, ale hlavně, musí jej dokázat zaplnit veletržními projekty, které dokážou postupně vracet vložené investice. My pochopitelně nehodláme vývoj na výstavním trhu hlavního města sledovat z pozice pasivního pozorovatele, chceme na něm budovat svoji pozici. Naše společnost má zájem být u toho.

Patříte do skupiny Messe Düsseldorf. Cítíte tlaky německého většinového vlastníka na organizaci, strukturu a fungování veletrhů? Přebíráte německý styl myšlení a řízení organizace?
Německý styl myšlení a řízení je odlišný od toho českého. Stejně tak se může lišit od amerického, korejského či japonského. Je to otázka kultur, která se promítá i do oblastí podnikové kultury. Začátky byly složité, museli jsme si spolu s německými vlastníky na sebe zvyknout. Výsledky naší společnosti ale potvrzují, že cesta, kterou české vedení spolu s německými vlastníky od roku 1998 vytyčilo,  je správná.

Začátkem března 2005 zveřejnilo Společenstvo organizátorů výstavních akcí ČR SOVA oficiálně údaje z auditu statistických dat českého výstavního trhu za rok 2004. Jak dopadly Veletrhy Brno?
V České republice bylo loni analyzováno 203 veletržních akcí, které pořádalo 36 organizátorů. Počet auditovaných veletrhů meziročně vzrostl o 5,8 %. Audit statistických údajů byl proveden u 112 veletrhů a výstav, tedy u 55,1 % z celkového počtu. Zveřejněná analýza potvrzuje konsolidaci výstavního trhu z hlediska počtu organizátorů a počtu pořádaných veletrhů a výstav. Rostoucí podíl auditovaných statistických údajů zvyšuje transparentnost českého trhu vůči zahraničí. Jak jsem zmínil již v první odpovědi, Veletrhy Brno jsou na českém auditovaném trhu jedničkou a jejich podíl činil 63,4%. V roce 2003 to bylo 58,9%. První místo nám patří ve všech sledovaných kritériích, nejmarkantnější je naše postavení v kategorii mezinárodních veletrhů – tam zaujímáme 82,5%.

Na rok 2005 jste připravili pro vystavovatele i návštěvníky Brna i veletrhů novinky. Prozradíte nám, jaké to budou?
V letošním roce jsme připravili několik novinek. Ty dvě hlavní se týkají oblasti veletržních akcí. Stávající zdravotnické veletrhy MEFA a REHAPROTEX od základu mění svou koncepci a přecházejí pod nový projekt HOSPIMedica. Brno by se tak mělo stát „mekkou“ zdravotnického oboru nejen pro nové členy EU, ale také pro země východní Evropy, které na členství teprve aspirují. Další změnou je projekt DIGITEX, který rozšiřuje nabídku již etablovaného veletrhu INVEX o problematiku digitální fotografie a spotřební elektroniky. Pro rok 2006 se chystají významné změny, které se promítnou do koncepce Mezinárodního strojírenského veletrhu a komplexu Stavebních veletrhů. O těchto změnách bude společnost informovat v nejbližších měsících. A samozřejmostí je, že pro naše klienty rozšiřujeme nabídku služeb a stále zkvalitňujeme infrastrukturu areálu.

Ve kterých zemích máte oficiální zastoupení?
Naše společnost má pobočky ve většině středo a východoevropských zemí. Sdílíme od roku 1998 síť zahraničních zástupců Messe Düsseldorf, v současné době pro nás pracuje 28 zástupců v 35 zemích světa. V loňském roce jsme navíc otevřeli nové kontaktní centrum ve Vídni. Důvodem byla akvizice nových vystavovatelů a návštěvníků, individuální poradenství  rakouským firmám v otázkách účasti na veletrzích v Brně a také pravidelný kontakt s rakouskými médii. Nově se také otevřelo zastoupení v Rusku. Tento trh pro nás představuje významné teritorium z řad vystavujících firem i návštěvníků. Cílem je podchytit zvýšený zájem o český trh, který je v Brně patrný ze zemí bývalého Sovětského svazu.

Jakým způsobem se snaží brněnské veletrhy zlepšovat své služby?
V současném výstavnictví stále větší roli hraje rozsah a kvalita služeb. Každým rokem neustále naši nabídku zkvalitňujeme. Od loňského roku je například areál zasíťován bezdrátovým spojením WIFI, takže se teď každý může snadno, rychle a bezpečně připojit na Internet. Zrealizovali jsme rovněž multimediální vysílání na Internetu, které je možné využít k přímým přenosům veletržních akcí a zpřístupnit konference, přednášky, nebo „život“ na expozici neomezenému počtu diváků. Pro hodnocení efektivity účasti na veletrhu jsme uvedli do života soutěž AURA, která hodnotí právě přínosy účasti firem na veletrhu.

Jaké jsou cíle Veletrhů Brno pro nadcházející období?
Mezi strategické cíle, které jsme přijali společně s naším většinovým vlastníkem, společností Messe Düsseldorf, patří posilování dosavadní pozice lídra jak na českém, tak středo- a východoevropském veletržního trhu, internacionalizace našich projektů, tedy zvyšování podílu zahraničních vystavovatelů i odborných návštěvníků tak, aby brněnské veletrhy poskytovaly dostatečnou výpověď o stavu a úrovni trhu v regionu, na němž působíme.

Ceny  prvního ročníku soutěže Aura o nejlepší veletržní expozici jsou rozdány. V čem soutěž spočívá a jaké jsou její hlavní přínosy pro zúčastněné?
Veletrhy již dávno nejsou místem,  kde se pouze uzavírají obchody.  Staly se arénou,   v níž se firmy představují veřejnosti,  vytvářejí svoji image, sledují trendy na trhu a počiny konkurence. Je jasné, že podniky i přes opětovně nalezený zájem o veletrhy  stále šetří a  svou účast  na akcích pečlivě zvažují. Provozovatelé výstav  musí mít co nabídnout. Upustilo se od monstrózních prezentací,  kdy se jedna firmy předháněly, která bude mít na veletrhu větší stánek. Každý počítá, jaká investice se mu vrátí a jde tam,  kde účast může přinést konkrétní zakázky a nové obchodní vztahy. Právě pro vyhodnocení efektivní veletržní účasti vznikla loni  ve spolupráci  Veletrhů Brno a České marketingové společnosti a mediální podpory vydavatelství Economia soutěž AURA. Nehodnotí se v ní na rozdíl od jiných soutěží pouze to, jak  stánek vypadá, ale i to, jak  expozice plní své marketingové funkce. Soutěž má přimět vystavovatele,  aby vnímali vztah mezi marketingovými cíli své veletržní účasti a ztvárněním stánku.

Jak zajišťujete propagaci Veletrhů Brno na zahraničních trzích?
Prostřednictvím již zmiňované sítě zahraničních zástupců.

Jedno z vašich hesel je, že „veletrhy nejsou náklad, ale investice“. Je toto tvrzení pravdivé?
Veletržní správa Veletrhy Brno ve spolupráci s agenturou MAP Česká republika  vyvinuly metodu Expoindex®,  která jednoznačně dokládá a kvantifikuje komunikační účinnost veletrhu. Výsledky jednoznačně dokládají účinnost veletrhu z hlediska kvalitativní stránky komunikace – tj. zapamatování informací a další práce s nimi. Zcela převratné je uvedení ukazatele „Return of investment“. Jeho hodnoty (38 % návštěvníků veletrhu později zakoupí některý z vystavených produktů) jednoznačně svědčí o tom, že účast na veletrhu má kromě komunikačních účinků jednoznačné prodejní efekty.

Který veletrh z letošní nabídky byste čtenářům doporučil? Kde očekáváte nejzajímavější novinky, které budou největším lákadlem?
To je jako byste dal matce otázku, které ze svých dětí má nejraději. Určitě velmi atraktivním veletrhem bude letošní Autosalon, který se koná od 4. 6. do 9. 6.2005. Jde již o šestý ročník Mezinárodního veletrhu osobních automobilů, který patří k jednomu z nejvýznamnějších veletrhů svého druhu ve střední Evropě. Je rovněž zařazen do prestižního kalendáře autosalonů Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A. Poprvé zde budou například prezentovány exkluzivní značky Brabus a Carlsson, mezi novinkami nalezneme také například vůz snů Rinspeed Senso. Prostřednictvím expozic si připomene i dvě významná výročí a to 110 let Škody auto a 100 let pořádání automobilových výstav u nás. Zajímavým bude také letošní již 47 ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu MSV a 3. mezinárodního veletrhu dopravy a logistiky Transport a Logistika. Zúčastní se jich přes 2 300 vystavujících firem, mezi nimi třetina zahraničních.

Děkujeme za rozhovor
Pavel Nesejt, Finance.cz

Ing. Lucie Zumrová, Ph.D. (1973) je absolventkou Ekonomicko správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně a doktorandského studia na Vysoké škole ekonomické v Praze se specializací na marketing. Ve společnosti Veletrhy Brno působí od roku 1996 na různých pozicích souvisejících s marketingem společnosti, od roku 1999 zastává vedoucí pozice. Od roku 2003 působí jako vedoucí odboru marketingové strategie a komunikací.  Je členkou předsednictva profesního sdružení výstavářských společností SOVA ČR, předsedkyní regionálního klubu ČMS a členkou redakční rady časopisu Trend marketing.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU