Co dělat, když se pomocí obsahového marketingu nedaří zlepšit výkon SEO

06.04.2016 | , Firemnifinance.cz
FIRMY


Začali jste systematicky připravovat a publikovat obsah s cílem zvýšit pozice vašeho webu ve vyhledávačích. Děláte to už nějakou dobu, nicméně výsledky jsou stále frustrující. Skoro nic se nestalo a konkurence je pořád vidět ve vyhledávání výše než vy. Čím to je? Přečtěte si, jak posoudit, v čem může být problém, když váš obsahový marketing neovlivňuje vaše SEO tak dobře, jak byste chtěli.

Obsahový marketing je mocný, ale ne všemocný

Přiznejme si to: obsahový marketing je v Česku stále využíván málo ve srovnání s vyspělými zeměmi. V USA podle Content Marketing Institutu (CMI) využívá v současné době content marketing 86% B2B marketerů a 77% z B2C marketerů.

Přitom je obsahový marketing nezbytnou taktikou pro úspěšnou optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Na druhé straně rozhodně není jediným nástrojem, který vede k úspěchu.

Efektivní optimalizace pro vyhledávače je založena na kombinaci různých faktorů a obsahový marketing je schopen zajistit dosažení žádoucích výsledků u většiny z nich, i když ne u celých 100%. Předpokládejme, že on-site SEO vašeho webu jste již vychytali a jako nástroj pro další zlepšení stávajícího SEO jste použili obsahový marketing – ale nic se nezlepšilo.

Proč tomu tak může být? Podívejte se na několik bodů, kterým byste měli věnovat pozornost, abyste mohli posoudit, z jakého důvodu váš obsahový marketing nepřispívá k výkonu SEO tak dobře, jak byste čekali.

Zkontrolujte srovnání s konkurencí

Za prvé, překontrolujte všechna srovnávací kritéria s konkurencí, abyste zjistili, zda jste někde něco nepřehlédli nebo nepodcenili. To znamená, že pokud jste si stanovili váš plán content marketingu na základě toho, co funguje konkurenci, podívejte se, zda u nich nedošlo k nějakým změnám.

Doporučené oblasti ke kontrole s konkurenčními webovými stránkami zahrnují:

  •  Druhy vytvořeného obsahu (např. blogy, videa, případové studie). 
  •  Frekvence publikování vytvořeného obsahu (podle typu obsahu). 
  •  Úroveň zapojení cílové skupiny k vytvořenému obsahu (např. komentáře, sdílení). 
  •  Aktivita konkurence v sociálních médiích.

Neočekávejte, že vaše konkurence bude stát na místě a nebude nic dělat, když uvidí, jak některý z jejich konkurentů stupňuje své úsilí v oblasti online marketingu. Nepřetržité sledování a hodnocení konkurence je proto nezbytné.

Znovu zhodnoťte působení na sociálních sítích

Dobrá práce v sociálních médiích je jedním z klíčových mechanismů, které můžete využít pro získání větší viditelnosti vašeho obsahu. Pokud byly snahy o rozvoj obsahového marketingu u vaší konkurence konzistentní, pravděpodobně se nárůst jejich dosahu (prostřednictvím sociálních médií) změnil a zlepšil.

Zde je několik aplikací, které vám pomohou prozkoumat tento faktor:

  •  BuzzSumo: Dokonce i free verze BuzzSumo poskytuje výchozí výpis dosahu konkrétního obsahu v sociálních médiích. 
  •  SharedCount: Poskytne bezplatně základní statistiky konkurenčních webů. 
  •  Twitter Counter: Tato aplikace umožňuje sledovat souhrnný nárůst konkurenčního Twitter profilu.

Překontrolujte konkurenční odkazové profily

Nakonec se ujistěte, že máte správné informace o typech a četnosti nových zpětných odkazů (backlinks) vaší konkurence. Možná změnili strategii nebo zaměření, nebo se stalo něco významného mimo nástroje obsahového marketingu, co ovlivnilo viditelnost odkazů.

Zvažte i další aspekt, a to, zda konkurence nezískala nějaké nové marketingové partnerství či služby (např. PR agentury, změny v marketingovém oddělení). Tyto změny mohou mít, i když třeba jen nepřímý, vliv na získávání zpětných odkazů apod.

Zde je několik nástrojů, které můžete použít:

  •  Open Site Explorer: Online služba Moz nabízí vhled do konkurenčních odkazů a tím také do jejich možných nových taktik odkazování. 
  •  Mention: Jelikož Google Alerts se zdá být stále méně spolehlivý, je služba mention.com vhodným alternativním způsobem, jak sledovat klíčová slova a konkurenční značky, což vám pomůže mít přehled o nových informacích a jejich iniciativách.

Stručně řečeno, získává-li vaše konkurence nové a kvalitnější odkazy nebo má rychlejší tempo jejich budování (nebo obojí), tak to zcela jistě ovlivní i vaše SEO.

Content marketing je i o trpělivosti

Pokud již udělali vše, co je uvedené výše, tak dalším bodem programu je již jen trpělivost. Chápu, že to může být frustrující, ale většina firem svou značku nevybudovala přes noc. A budování důvěryhodné značky je to, co je potřeba k udržení dlouhodobého vysokého výkonu SEO.

Ve skutečnosti vám z vlastní zkušenosti mohu říci, že jsem viděl programy obsahového marketingu, kterým trvalo déle než šest měsíců, než přinesly smysluplné výsledky použitelné pro firmu. Někdy je potřeba mít především jistotu v tom, že víte, že se ubíráte správným směrem, i když to nepřináší okamžité výsledky. V těchto případech je mou nejlepší radou, abyste se ujistili, že se držíte plánu, vyhodnocujete průběžně výsledky a máte přehled o činosti konkurence.


Richard Kafoněk
online marketing specialista
MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Autor článku

Richard Kafoněk

Články ze sekce: FIRMY