ČD podepíšou s odbory kolektivní smlouvu;strojvůdci přijali návrh

13.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 13. května (ČTK) - Vedení Českých drah podepíše s odbory kolektivní dohodu po půlročním vyjednávání nejspíš v pondělí 16. května. Federace strojvůdců dnes totiž souhlasila s návrhem zprostředkovatelky na řešení sporu, který dosud brzdil kolektivní vyjednávání na dráze. Všech pět ostatních odborových centrál i vedení podniku s kompromisním návrhem souhlasilo již dříve.

Mluvčí strojvůdců Libor Poláček řekl, že je tak našlápnuto k podpisu kolektivní dohody. Uzavření smlouvy přispěje podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení ČD ke zklidnění napjaté situace na dráze. Podepsání dohody bylo jednou z priorit nového generálního ředitele Josefa Bazaly. Jeho vyjádření se zjišťuje.

Zprostředkovatelka, která se v kolektivním vyjednávání pokouší nalézt kompromisní řešení, navrhla, aby odbory s vedením podniku podepsaly dohodu a zároveň začaly jednat o změnách tarifního zařazení některých profesí, včetně strojvůdců. Ti původně požadovali příplatek pro svou profesi, což však odmítali vedení podniku i ostatní odboráři.

Podle návrhu zprostředkovatelky by se ale nyní měla začít připravovat komplexní změna tzv. sborníku prací, tarifního zařazení profesí a systému odměňování na dráze. Nová verze by měla lépe odrážet náročnost jednotlivých činností a odpovědnost zaměstnanců. Strojvůdci předpokládají, že tak jejich profese bude lépe ohodnocena.

Kolektivní dohoda, kterou vedení podniku i odbory vzaly za základ, počítá pro letošní rok s průměrným zvýšením platů o pět procent. Přesto, že kolektivní dohoda zatím není uzavřena, podnik v otázce nárůstu mezd podle ní postupuje. Bez podpisu kolektivní dohody však nemohl nabízet zaměstnancům další výhody, jako je kratší pracovní doba, delší dovolená apod.

Kvůli tomu, že kolektivní dohoda nebyla na dráze dlouho uzavřena, hrozilo, že se zvýší počet lidí, které ČD letos chtějí propustit. Celkem má z podniku, který zaměstnává asi 70.000 lidí, letos odejít 6000 zaměstnanců, větší část na tzv. doprovodný sociální program, tedy s vysokým odstupným.

Kvůli tomu, že v některých regionech ČD údajně propouštěly lidi nad rámec tohoto programu, hrozilo Odborové sdružení železničářů stávkou. Nakonec se však s novým vedením dohodlo na vytvoření komise, která všechny sporné případy propuštěných železničářů posoudí, a v opodstatněných případech vezme vedení podniku výpovědi zpět.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK