Bez internetu nemají světové firmy šanci na úspěch

13.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


V České republice je internet v podnikové sféře stále ještě v plenkách

V České republice je internet v podnikové sféře stále ještě v plenkách. Ve světě je ale využívání celosvětové počítačové sítě považováno za takřka nezbytnost, bez níž si nelze budoucnost žádné firmy ani představit. Proto velké společnosti při současném trendu propojování trhů internet maximálně využívají. Jeho význam v dalších letech navíc ještě více vzroste. Ve světě využívá v současnosti internet podle hrubých odhadů okolo 200 až 250 milionů uživatelů. Z

toho jen v USA má přístup na internet přes sto milionů uživatelů, v Asii jsou to další desítky milionů lidí, to samé platí i o Evropě. A všichni tito uživatelé jsou potenciálními zákazníky, které firmy mohou získat. V nejbližších letech navíc dojde k významné změně, která počet uživatelů celosvětové počítačové sítě ještě výrazně zvýší. Na internet se již dnes totiž dá připojit prostřednictvím mobilního telefonu. A za pár let mobily podle odborníků vytlačí v počtu připojení na internet klasické počítače.

El

ektronické obchodování je hitem číslo jedna

Pro světové firmy je největším lákadlem vyhlídka možnosti elektronického obchodování, které v současnosti zažívá bouřlivý rozvoj. Tzv. "ecommerce" je považováno za sektor 21. století. V roce 2002 by měl celosvětový obrat elektronického obchodování přesáhnout úroveň jednoho bilionu dolarů. Za další rok již tři biliony dolarů. Jen ve Spojených státech by měl obrat ecommerce příští rok činit okolo 850 miliard dolarů. V západní Evropě, která má za Amerikou zpoždění, asi 360 miliard USD. Evropa by však měla v budoucích letech náskok USA, které vytvářejí přes šedesát procent celosvětového obratu elektronického obchodování, trochu snižovat. Jedním z důvodů bude právě zvyšující se podíl mobilních telefonů připojených k internetu. USA si však svou dominantní pozici udrží ještě dlouho. Elektronické obchodování firmám nabízí přístup k zákazníkům třeba na druhé straně zeměkoule. Americká společnost pak nemusí zakládat svou pobočku v Asii, aby zde mohla své výrobky prodávat. Tím samozřejmě snižuje své náklady.

Jako příklad lze uvést třeba úspěch japonského výrobce elektroniky Sony s jeho novou herní konzolí Playstation2. Poté, co byl minulý týden nový hit uveden na trh, prodalo se ho za první tři dny téměř milion kusů. Z tohoto množství ale bylo 400 tisíc Playstation2 prodáno do celého světa přes internet.

Ecommerce nabízí firmám i další možnosti úspor. Například při odběru produktů od dodavatelů. Výsledkem by měla být jedna z největších internetových společností na světě, která "velké trojce" přinese obrovské úspory. Mluví se až o tisíci dolarů na jeden vyrobený vůz. Přidat se navíc chtějí i další výrobci jako francouzský Renault a japonský Nissan, který francouzská automobilka ovládá.


Zdroj: LN z 13. 3. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU