Reformní země podcenily restrukturalizaci železnic

15.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


Dráhy v zemích střední a východní Evropy by měly podle Evropské komise získat mnohem větší nezávislost na vládách

Dráhy v zemích střední a východní Evropy by měly podle Evropské komise získat mnohem větší nezávislost na vládách. Další pokles osobní dopravy a jen mírný nárůst přepravy nákladní vykáží v letech 1998 - 2002 železnice prakticky ve všech reformních státech, které se ucházejí o členství v Evropské unii. Stav a vyhlídky tohoto sektoru u všech deseti kandidátů mapovala Evropská komise a závěry její zvláštní zprávy na toto téma nejsou nijak povznášející.

Brusel varuje před "mzdovou časovanou bombou", která může vést k finančnímu zhroucení železničních společností s postupem toho, jak se mzdy v našich zemích budou přibližovat západním. Naprostý kolaps hrozí většině středoevropských železnic, pokud se urychleně nezaměří na uspokojování potřeb trhu, na ekonomicky odůvodněné investice, a p

okud si nevymohou mnohem větší nezávislost na státu. Jejich ztráty se ztrojnásobí a význam železnice v hospodářství se stane spíše okrajovým.

Reformy budou obtížné, přičemž odstrašujícím příkladem by se mohl stát ne tak dávný vývoj v Evropské unii. Dráhy v zemích patnáctky, příliš dlouho chráněné před nástrahami trhu, přepravují dnes už jen 15 procent nákladů. Počet cestujících se podařilo v posledních dvaceti letech udržet jedině za cenu velmi nákladných a deficitních investic z veřejných prostředků do sí

tě rychlovlaků. Jen v letech 1990 až 1995 přišlo udržování životaschopnosti železnic daňové poplatníky EU na 199 miliard eur.

Nepodstoupí-li dráhy v reformních státech brzy důkladnou restrukturalizaci, hrozí, že se úhrnné roční ztráty tohoto sektoru do roku 2020 vyšplhají až na 30 miliard eur. Komise vidí řešení v systémových změnách, které budou provádět jak samy podniky, tak vlády. Soudí, že vlády by neměly přistupovat k drahám jako k subjektu naplňujícímu určité společenské funkce, ale měla by jim dát m

nohem větší samostatnost. Vedení železnic má mít mimo jiné právo rozhodovat o investicích, mělo by mít větší volnost v cenové tvorbě a v úvěrové politice. Kromě účasti na jmenování šéfa by vláda podle EK neměla do složení řídícího orgánu drah zasahovat.

St

ruktura železnice musí sloužit předem stanoveným podnikatelským záměrům a přepravce má mít možnost přenechat mnohé aktivity soukromým subjektům. Vláda by měla ustanovit nezávislého regulátora trhu a vypracovat účinné sociální programy, protože zeštíhlování se dráhy asi nikde nevyhnou.

Zdroj: HN z 15. 3. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU