Přeměny nádraží na obchodní centra jsou podle ministra dopravy Milana Šimonovského možností, jak zvýšit konkurenceschopnost Českých drah. Od roku 2007 budou mít přístup na koleje všichni dopravci. "Nadchází 'poslední zvonění', tedy období, kdy ještě můžeme vrátit drahám významné postavení v Česku v oblasti přepravy cestujících," řekl novinářům v Teplicích Šimonovský.
České dráhy chtějí projekt nazvaný Živá nádraží realizovat v 58 městech. V Ústeckém kraji by obchodní centra měla vzniknout na nádraží v Teplicích, Ústí nad Labem, Chomutově, Mostě a Lovosicích. Do výběrového řízení v Teplicích a Ústí se podnikatelé mohou přihlásit do 23. září. Další tři vypíší dráhy do konce roku.
ČD nabídnou investorům v Teplicích dvě podlaží v památkově chráněné budově, v Ústí budou firmy podnikat pod kolejištěm. Za to, že soukromníci oživí prostory, budou v následujících letech platit nižší nájem.
Pod opravenou budovou hlavního nádraží v Ústí vznikne široký podchod, kde bude místo pro obchody, služby a odpočinek. Obchodní centrum by mělo navazovat na upravené nábřeží Labe. Magistrát by zde chtěl vybudovat parkoviště pro 100 aut a bezbariérově propojit centrum s ústeckou částí Střekov.
"Pokud by se žádný investor nenašel, jsme připraveni upravit nádraží z vlastních prostředků a poté prostory nabídnout," řekl novinářům ředitel Českých drah Josef Bazala. "V případě Teplic a Ústí však nepředpokládám, že se to stane, protože obě nádraží jsou poblíž center měst," dodal.
Nádražím v Teplicích denně projde 5000 lidí, v Ústí asi 15.000 cestujících. "Jsou to potenciální zákazníci, kteří určitě přivítají, že ušetří čas, pokud si na nádraží budou moci nakoupit, vyfotit se nebo pořídit dárky," řekl Šimonovský.
V budově v Teplicích je velký taneční sál a několik pokojů. "Dovedu si představit, že zde vznikne hotel," řekl primátor města Jaroslav Kubera. České dráhy nebudou omezovat investory v nabídkách na komerční využití. "Klidně zde může být diskotéka, ale určitě nebudeme souhlasit s erotickými kluby a podobně," uvedl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
