"Je to vážný sociální problém, nyní musíme hledat odpověď na otázku, co s nimi, jaké programy pro ně připravit," dodala. Hlavním důvodem, proč firmy místa ruší, je podle ní snaha o růst efektivity práce. Ještě před deseti lety zaměstnával sektor na 150.000 lidí.
K celkovému omezování výroby v textilním a oděvním průmyslu přispívá dlouhodobý nárůst dovozu levného textilní zboží hlavně z Číny, řekla Hálkovová. Liberalizace, k níž Evropská unie přistoupila začátkem letošního roku, se ale podle ATOK zatím na českém textilním a oděvním trhu příliš neprojevila. "Většina obchodníků se totiž předzásobila, a proto očekáváme větší vlnu až v druhé polovině roku," uvedla Hálkovová.
ATOK si zlepšení situace slibuje od odhody mezi Čínou a EU z června letošního roku. Čína se zavázala, že dobrovolně omezí tempo růstu dovozu deseti textilních a oděvních produktů do členských států do roku 2008 na osm procent až 12,5 procenta ročně.
Pozitivněji než zaměstnanost se podle asociace jeví údaje o množství výrobních jednotek v celém textilním a oděvním průmyslu. Jejich počet vzrostl od konce roku 2004 o devět procent na 777, v samotném textilním sektoru se pak počet firem vyšplhal na 387, což je o deset procent více než na konci roku 2004. "Jsou to však spíše malé a střední firmy, které mohou stejně rychle, jako vznikly, také zaniknout," upozornila Hálkovová.
Podle výsledků za prvních pět měsíců roku asociace odhaduje, že v polovině roku dosáhnou tržby v textilním a oděvním průmyslu přibližně 30,3 miliardy korun. Z toho zhruba 24,2 miliardy korun v textilním průmyslu a 6,1 miliardy korun v oděvním. Takový výsledek by odpovídal poklesu tržeb celého sektoru ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zhruba o čtyři procenta.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
