"Potřebujeme řešení, které umožní maloobchodníkům a dovozcům dovézt co nejrychleji zboží, které nyní čeká na hranicích," řekl agentuře Reuters Ralph Kamphöner, poradce maloobchodní skupiny Eurocommerce, která se dnes schází k mimořádnému jednání v Bruselu. "Je to naléhavá záležitost. Je velmi důležité, abychom dnes odpoledne přišli s jednotným návrhem," dodal Kamphöner.
EU musela v lednu uvolnit bariéry na dovoz textilu z rozvojových zemí, po prudkém přílivu zboží z Číny si však evropští textilní výrobci vynutili obnovení ochranných bariér. Podle červnové dohody se Čína zavázala k omezení růstu vývozu u deseti položek zboží na osm až 12,5 procenta.
Nově stanovené kvóty však jsou již u více než poloviny z deseti položek vyčerpány a překročeny. Obchodníkům nyní hrozí, že před podzimní a zimní sezonou nedostanou smluvně dohodnuté a již zaplacené dodávky. Ve skladištích na hranicích čekají miliony svetrů, kalhot, halenek a triček.
Obchodní komisař EU Peter Mandelson je nyní ve dvojím ohni - na zachování bariér trvají Francie, Itálie a Španělsko, které chtějí chránit své výrobce. Své textilní firmy, které se mezitím v přípravě na odstranění bariér transformovaly z producentů na designéry a distributory a potřebují dovážet, naopak hájí Nizozemsko, Německo a celá Skandinávie. Podle skandinávských resortních ministrů hrozí těmto firmám značné ztráty pracovních míst, jestliže EU bariéry neuvolní.
Mandelson by se nyní chtěl s Čínou dohodnout na možnosti zvýšení dovozu, pravděpodobně s využitím kvót na příští rok. Na vnitřní spor v EU zřejmě dojde ve čtvrtek, kdy se odehraje schůzka obchodních expertů všech 25 členských zemí. Česká republika, kde je v textilním průmyslu zaměstnáno asi 70.000 lidí, stojí v této rozepři zatím na straně jihoevropských zemí, žádajících zvýšenou ochranu.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
