Evropská komise navrhuje zvýšenou ochranu nákladní dopravy před terorismem

02.03.2006 | , Evropská komise
Tiskové zprávy


Evropská komise navrhla nová evropská pravidla na lepší ochranu nákladní dopravy před teroristickými útoky. Tato pravidla zvýší bezpečnost dodavatelského řetězce v pozemní dopravě. Umožní provozovatelům, kteří jsou v systému zapojeni, využít výhod v oblasti bezpečnostních kontrol a poskytne jim lepší bezpečnostní postavení ve vztazích s obchodními partnery včetně pojišťoven.

Jacques Barrot, místopředseda Komise odpovědný za dopravu, uvedl:  „Díky novým pravidlům bude Evropská unie prvním obchodním blokem na světě, který do všech podob nákladní dopravy plně zařadí bezpečnostní rozměr. Tato pravidla pomohou předcházet teroristickým útokům v EU.“


Návrh posiluje prevenci možných teroristických útoků v EU prostřednictvím podpory bezpečnosti ve vnitrozemské přepravě zboží nákladními vozidly, vlaky a říčními plavidly. Spojuje cíl zvýšené bezpečnosti a zajištění rychlého obchodního  toku na evropském trhu a doplňuje stávající evropská pravidla pro vzdušnou a námořní dopravu i bezpečnost na letištích a v přístavech.


Návrh:
- vyzývá komerční provozovatele, aby v dodavatelském řetězci dosáhli míry bezpečnosti, která je  alespoň na úrovni minimálních evropských standardů; takoví provozovatelé získají od vnitrostátních orgánů na tři roky status „bezpečného provozovatele”, který může být prodloužen;
- umožní, aby státem udělené označení „bezpečný provozovatel” bylo uznáváno po celé EU;
- usnadňuje vytvoření bezpečného dodavatelského řetězce tvořeného „bezpečnými provozovateli“;
- umožní, aby „bezpečný provozovatel” mohl využívat zrychlený postup vyřizování na bezpečnostních kontrolách v EU (např. v přístavech) a na celnicích na vnějších hranicích, které se budou novými bezpečnostními pravidly řídit;
- stimuluje „bezpečné provozovatele” k pozitivnímu odlišení od konkurentů na trhu s dopravou, kteří bezpečný status nemají.


Aby provozovatel získal status bezpečného provozovatele, musí uplatnit a zaznamenat systém řízení bezpečnosti, zajistit, že jsou k dispozici zdroje na potírání bezpečnostních rizik a splnit řadu zvláštních požadavků, které jsou podrobně stanoveny v přílohách navrhovaného nařízení. Ty se týkají například fyzické ochrany budov, kontroly při vstupu, postupů souvisejících se zaměstnanci a bezpečností. Status bezpečného provozovatele lze odejmout, pokud provozovatel závažným způsobem poruší bezpečnostní požadavky, a v takovém případě o něj provozovatel může znovu zažádat až po uplynutí dvou let.


Tento návrh zvyšuje povědomí o otázkách bezpečnosti v dodavatelském odvětví EU, jež v současnosti jen v dopravě a souvisejících službách tvoří více než půl milionu společností. Zohledňuje skutečnost, že trh v dodavatelském odvětví je velmi rozsáhlý a že nelze zavést všeobsáhlá bezpečnostní opatření, neboť by bylo obtížné je hospodárně provádět a kontrolovat.


Vytváří pružný rámec minimálních požadavků, které se mohou postupně měnit podle technického rozvoje a vývoje rizik. Vztahuje se na veškeré vazby v dodavatelském řetězci a každé z nich, včetně dopravců, dopravních a zasilatelských společností, skladů a skladových zařízení, ukládá odpovědnost za bezpečnost.


Režim je dobrovolný a byl vypracován za usilovných konzultací se zúčastěnými stranami. Komise věří, že se do tohoto bezpečnostního partnerství v nadcházejících letech zapojí rostoucí počet provozovatelů, a to především z důvodu stále vyšších nároků na bezpečnost dopravy ze strany dopravců, kteří se obávají o bezpečnost vlastní značky. Kromě toho, že bezpeční provozovatelé ušetří drahocenný čas díky zrychlenému postupu vyřizování, sníží se i jejich byrokratická zátěž. Bude snadnější propojit různé způsoby dopravy, neboť bezpečnostní standardy vnitrozemské dopravy doplní přísná pravidla EU, která již platí na letištích a v přístavech.


Tento režim bude výhodný pro rostoucí počet provozovatelů, kteří jsou v podstatě ochotni investovat do bezpečnosti, z obav ze ztráty cenných aktiv však váhají. Návrh stanoví evropské minimální bezpečnostní požadavky, a proto bude také přínosem při předcházení trestné činnosti v odvětví dopravy.


Návrh má podobu nařízení, které musí schválit Evropský parlament a Rada ministrů. Vnitrostátní systém pro přiznávání statusu bezpečného provozovatele by měl být zaveden nejpozději do 18 měsíců pro přijetí nařízení.


Více informací o stávajících bezpečnostních opatřeních v oblasti letecké a námořní dopravy a úplné znění navrhovaného nařízení lze nalézt na této internetové adrese:
http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/security/index_en.htm

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy