Seidl: Získáme milion nových klientů

23.10.2006 | , Finance.cz
INTERVIEW


Rušení bankovních poplatků, nabídka nových produktů či orientace na mladé klienty jsou ty nejvýznamnější součásti expanzivní strategie Poštovní spořitelny. Nejen o ní jsme si povídali s jejím obchodním ředitelem, Miroslavem Seidlem.

Pane řediteli, jedničkou našeho bankovního trhu, co do počtu klientů, je Česká spořitelna. Poštovní spořitelna je v tomto ohledu na druhém místě. Loni jste však vyhlásili odvážný plán, stát se do deseti let lídrem českého retailového bankovnictví. Jaký je vlastně náskok ČS a je splnění tohoto plánu vůbec reálné?
Náš cíl stát se jedničkou v počtu klientů na masovém trhu je bezpochyby velmi ambiciózní. Nicméně ho považujeme za reálný. Náskok České spořitelny totiž není neohrozitelný, naopak. Musíme za deset let získat zhruba milion klientů.

Jakými prostředky chcete Českou spořitelnu z čela žebříčku sesadit?
Cest je několik, na všech jsme už začali pracovat a mnohde už dosahujeme prvních výsledků. Zaprvé jsou to nové produkty. V letošním roce jsme uvedli například hypotéku, nové úvěry na bydlení nebo vzdělání nebo úvěry pro podnikatele. Dále je to multikanálový model distribuce. Chceme nabídnout klientům nejvíce cest do banky. Proto jsme například připravili nový Homebanking PS,  inovovali jsme internetové bankovnictví, připravujeme uvedení finančních poradců, kteří přijdou za klienty vyřešit jejich finanční záležitosti přímo doma. Intenzivně také rozšiřujeme síť našich poboček – finančních center. Nabízíme také narostou novinku v přístupu k hotovosti – cashback. Jsme prvními bankami na trhu, společně s ČSOB, které tuto službu svým klientům nabídnou. Zavedli jsme rovněž Bankovní akademii, nový systém vzdělávání přepážkových pracovníků České posty, aby uměli vždy doporučit vhodný produkt. Další oblastí jsou pro klienty neviditelné procesy uvnitř. Tím, že budeme rychlejší a efektivnější, budeme moci obsloužit více klientů.
Jako poslední jsem si nechal téma, které je v ČR stále „na pořadu dne“, a to poplatkovou politiku. Jako první velká banka na trhu jsme zrušili poplatek za příchozí platbu. V cenových inovacích chceme rozhodně pokračovat tak, abychom stále přinášeli nejlepší poměr kvality a ceny na trhu.

Co říkáte na program „Banka první volby“, který ČS vyhlásila a v jehož rámci se ČS chystá podniknout přes 60 aktivit, jež by měly upevnit její pozici lídra trhu v oblasti drobného bankovnictví? Neohrozí tento konkurenční projekt váš odvážný plán?
Je milé, že se ČS inspirovala naší strategií, kterou jsme představili na podzim loňského roku a po více než tři čtvrtě roce přišla s reakcí. Je to pro nás důkazem, že nás konkurenti začínají brát vážně. Při oficiální prezentaci jsem napočítal aktivit necelých dvacet. Většina z nich navíc jen dohání trh. Například v čipových kartách je PS leaderem trhu, přinesli jsme je v roce 1998, zatímco náš konkurent je chce uvést letos, osm let po nás.

Poštovní spořitelna od června letošního roku zrušila poplatek za příchozí platby. Z pohledu klienta je to určitě jen dobře, promítl se tento krok do zvýšení počtu nových klientů?
Poštovní spořitelna byla první velkou bankou, která tento poplatek zrušila. Hned po oznámení této novinky, tedy v květnu, se počet zakládaných účtů poměrně výrazně zvýšil – a to už měsíc před tím než ke zrušení poplatku skutečně došlo. Je to pro nás důkazem, že lidé jsou ochotni na podobné aktivity reagovat a třeba i svou banku změnit.

Chystáte se rušit nějaké další nepopulární poplatky?
Připravujeme další produktové i cenové inovace, nicméně neradi bychom nechali konkurenty nahlédnout příliš hluboko pod naši pokličku. O jakýchkoli změnách budeme klienty i širokou veřejnost informovat, jakmile budou aktuální.

Pomáhá vám v boji o klienta spolupráce s mateřskou ČSOB a dalším členem její skupiny Hypoteční bankou?
Samozřejmě. Jednak, být součástí největší bankopojišťovací skupiny v ČR je rozhodně příjemné. Navíc, můžeme tím dosahovat zajímavých úspor, kdy například vývoj některých aplikací probíhá současně. Naši klienti tak mohou získat přístup ke špičkovým technologiím ČSOB za velmi zajímavé ceny. S dalšími společnostmi v rámci skupiny ČSOB spolupracujeme i v oblasti produktů nebo distribuce.

Od letošního roku tedy na některých poštách nabízíte i hypotéky. Jaký je o ně zájem? A chystáte další rozšiřování vaší poštovní produktové nabídky?
Hypotéku jsme uvedli na jaře a nabídku jsme rozšířili na podzim, takže nyní nabízíme kompletní nabídku hypoték jako kterákoli jiná banka – včetně tzv. americké hypotéky nebo hypotéky bez dokládání příjmů. Soustředíme se s jejich nabídnou zejména do menších měst – zde nejprve musíme změnit představu veřejnosti, že hypotéka je horší než například nájemní bydlení. Podle čísel se to zatím poměrně daří. Přesná čísla ale uvádíme jen v souhrnu s Hypoteční bankou, která pro nás tento produkt vyvinula.

Vaším hlavním distribučním kanálem je Česká pošta. Jakým způsobem zajišťujete odbornou způsobilost pracovníků jednotlivých pošt, tak aby byli schopni kvalifikovaně a hlavně kvalitně nabízet vaše produkty?
Už jsem to nakousl v první otázce. Připravili jsme pro přepážkové pracovníky tzv. Bankovní akademii. To je komplexní systém vzdělávání, v němž přepážkoví pracovníci získávají certifikáty. Ty určují, jak sofistikované produkty mohou prodávat. Podle toho se určují i termíny přezkoušení. Abych to vysvětlil prakticky – například pracovník, který prodává hypotéky, je dvakrát ročně přezkušován. Mezitím absolvuje kursy, kde může získat znalosti nejen o samotných produktech, ale i širší - například prodejní dovednosti a podobně.

Ve spojení se svým názvem často používáte spojení „banka rocku“. Co si máme pod tímto pojmem představit?
Jsme banka, která významně cílí na mladé klienty. Možná se to o nás moc neví, ale jsme leaderem v počtu produktů, které vedeme pro mladé klienty. Proto jsme se rozhodli cíleně podporovat hudební skupiny. A z toho už je jen krůček k bance rocku. Nejde ale jen o prostou podporu kapel, rozvíjíme například také talenty – jsme partnerem cen televize Óčko.

Dá se tedy říci, že vám tato akce přinesla úspěch? Budete v něčem podobném pokračovat i v příštím roce?
Ano, budeme. Počet mladých klientů roste velmi výrazně, proto nebudeme strategii jejich oslovování výrazně měnit.

Od listopadu spouštíte ve spolupráci s mateřskou ČSOB a společností Ahold, která provozuje supermarkety Hypernova a Albert, novou službu Cashback. O co vlastně jde a jaký očekáváte zájem klientů?
Klienti s platebními kartami Poštovní spořitelny nebo ČSOB budou moci na více než 2500 pokladnách supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova získat hotovost. Očekáváme, že zájem klientů o službu bude velmi výrazný. Služba má totiž parametry ideální služby – je jednouchá, rychlá a zdarma. Pokud bude klient platit nákup kteroukoli platební kartou Poštovní spořitelny nebo ČSOB a hodnota nákupu bude alespoň 300 korun, může si vybrat až dalších 1500 korun v hotovosti.

Budete jednat i s dalšími partnery o dalším rozšíření této služby?
Ano, jednáme i s dalšími partnery, nicméně chceme službu nějaký čas nabízet exkluzivně s Aholdem.

V nedávné době vzbudila značný rozruch zpráva o vykradení účtů dvou velkých českých bank. Došlo k němu přes internetové bankovnictví. Jak je na tom z bezpečností internetového bankovnictví vaše banka a chystáte v tomto ohledu nějaké posílení bezpečnosti?
Bezpečnost našeho internetového bankovnictví je na nejvyšší možné úrovni. Sdílíme totiž technologie s ČSOB. Znamená to tedy, že bezpečnostní prvky, které naši konkurenti zavádějí teprve nyní, my už několik let máme. Například potvrzení transakcí prostřednictvím SMS jsme začali masivně nabízet jako první banka na trhu. Přesto, že v této oblasti máme před konkurenty náskok, dále pracujeme na zvyšování bezpečnosti.

Na co se od Poštovní spořitelny můžeme těšit v příštím roce, plánujete nějaké zásadnější novinky?
Skončím obdobně jako jsem začal. Připravujeme novinky v oblasti produktů, služeb i distribuce. Nechte se překvapit.

Děkuji za rozhovor
Michal Ruml, Finance.cz

Aleš LapkaMiroslav Seidl je obchodním ředitelem Poštovní spořitelny. Vystudoval matematiku a fyziku na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. V letech 1991 – 1994 pracoval v České poště. Začal od nižších pozic a postupně se vypracoval na ředitele velké pošty v Šumperku. Od roku 1994 až do současnosti pracuje v Poštovní spořitelně. Nastoupil zde na místo instruktora a přes další pozice postoupil až na současnou pozici obchodního ředitele. Absolvoval tříměsíční stáž v centrále KBC a řadu dalších manažerských kurzů v ČR i v zahraničí.

Autor článku

Michal Ruml


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW