Češi letos utratí za Vánoční dárky v průměru přes pět tisíc korun

28.11.2006 | , Citibank
Tiskové zprávy


Podle aktuálního výzkumu, který pro Citibank a.s. zpracovala společnost Factum Invenio s.r.o. utratí letos Češi za vánoční dárky v průměru 5 283 korun, což je o 685 korun více než tomu bylo v roce předcházejícím.

Více utratí za dárky ženy, průměrně 5 605 Kč, zatímco muži 4 923 Kč. Dalších 3 808 korun utratí běžná česká domácnost za nákup potravin, nápojů, vánočního stromku a dalšího zboží souvisejícího s vánočními svátky. Průměrná čtyřčlenná rodina (rodiče a dvě malé děti) tak celkem na Vánoce utratí 14 336 korun.

„Vánoce znamenají každoroční nápor na naše peněženky. Citibank chce svým klientům pomoci efektivně řídit jejich finance, proto se rozhodla průzkumem zjistit, jaké mají lidé návyky při financování vánočních svátků a zda a v jaké míře využívají povánočních slev,“ uvedl šéf marketingových komunikací  Citibank Pavel Kusý.

Průzkum ukázal, že zatím co drtivá většina lidí na dárky šetří a bude za ně letos platit hotovostí (87 procent), téměř třetina lidí (27 procent) si letos plánuje na dárky půjčit. „Lidé také kombinují platbu hotovostí s půjčenými penězi. To znamená, že část svých dárků pořídí za své úspory nebo za peníze, které mají právě k dispozici a na zbytek dárků si půjčí,“ objasnil Kusý. Zároveň doplnil, že ochota půjčit si na dárky se oproti loňskému roku zvyšuje. Vzrůstá zájem o flexibilní způsoby financování oproti klasickému bankovnímu úvěru. Největší zájem je letos o financování dárků prostřednictvím kontokorentu (10 procent) a kreditní karty (8 procent), naopak zájem o spotřebitelské úvěry klesl (loni 2 procenta, letos 0,2 procent). Průzkum rovněž ukázal, že ochota půjčit si na dárky roste se zvyšujícím se příjmem domácnosti. Téměř polovina (47 procent) domácností s hrubými příjmy nad 40 tisíc korun plánuje, že si letos na nákup dárků půjčí. Každá pátá domácnost přitom bude financovat dárky kreditní kartou.

Vánoční svátky a útraty s nimi spojené znamenají pro téměř dvě třetiny lidí (57 procent) nutnost omezit své běžné výdaje v období před svátky nebo po nich. Potřeba omezení výdajů klesá se zvyšujícím se příjmem domácnosti. V domácnostech s hrubým příjmem nad 40 tisíc korun omezí své výdaje méně než polovina lidí (47 procent).

Právě nedostatek financí a nutnost omezení výdajů je nejčastějším důvodem proč letos lidé neplánují využití povánočních slev, ve kterých lze koupit zboží až o 70% levněji. Přesto se v povánočních slevách letos chystá nakupovat 37 procent lidí. V domácnostech s celkovým hrubým příjmem nad 40 tisíc korun využije letos slev dokonce téměř každý druhý člověk
(46 procent).

„Z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že Vánoce přidělávají méně starostí těm, kteří se rozhodnou financovat je prostřednictvím flexibilních půjček, především pak prostřednictvím kreditní karty. Tito lidé nemusí na dárky dlouho šetřit a rovněž nemusí v souvislosti se svátky omezovat své běžné výdaje, a to ať už před Vánoci či po nich. Rovněž tito lidé mají větší tendenci využít povánočních slev a ušetřit tak až tisíce korun,“ uvedla Radka Viková, manažerka partnerských programů kreditních karet Citibank. 

Právě financování Vánoc kreditní kartou je ve srovnání s ostatními preferovanými způsoby nejvýhodnější. Kreditní karta nabízí výhodu okamžité dostupnosti peněz, není tudíž nutné na dárky dlouho šetřit nebo složitě žádat o úvěr. Karta přináší až 55 denní bezúročné období, což neumožňuje ani jinak oblíbený kontokorent, či úvěr. Na rozdíl od splátkového prodeje lze půjčku s kreditní kartou splatit kdykoliv, bez sankcí, a záleží jen na držiteli, jaké výše splátek si zvolí. Díky financování Vánoc kreditní kartou rovněž odpadá nutnost omezovat své výdaje v období před či po Vánocích. V neposlední řadě nabízí kreditní karta také zdravé finanční plánování, které vede k úspoře peněz. S kartou lze totiž využít možnost povánočních slev, které mohou přinést úsporu v řádech až několika tisíc korun.

Citibank je na poli kreditních karet inovátorem trhu. Nabízí karty s nejdelším bezúročným obdobím na trhu (až 55 dní), s nejvyšším stupněm zabezpečení (fotografie a podpis držitele na přední straně karty, pravidelný monitoring uskutečněných transakcí, okamžité ručení banky od okamžiku nahlášení ztráty či krádeže karty, bezplatná blokace  a vydání nové karty při ztrátě či krádeži), s nejširším spektrem pojištění (životní pojištění, pojištění pro pobyt v nemocnici, pojištění proti zneužití karty, cestovní pojištění), s unikátními doplňkovými službami (Hotovost na zavolanou, Nákup na splátky), s nejnižší úrokovou sazbou (od 9,9% p.a.) a s možností bezplatného vedení  (platí pro kartu Classic při útratě 36 tisíc korun ročně). Rovněž Citibank nabízí široké spektrum partnerských karet (ČSA, Telefonica O2, Shell), při jejichž používání lze získat zajímavé výhody a slevy.

Autor článku

Tisková zpráva

Články ze sekce: Tiskové zprávy