Ve vývozu se aktivně prosazují menší firmy

07.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


Mezi nejvýznamnějšími domácími vývozci se stále více prosazují menší a střední firmy

Mezi nejvýznamnějšími domácími vývozci se stále více prosazují menší a střední firmy. Přestože jsou nevelké co do počtu zaměstnanců či obratu, mívají jednu velkou výhodu silného partnera či vlastníka v zahraničí, který jim pomáhá prošlapat cestu na světové trhy. "Před pár lety se ve vývozu prosazovalo jen několik známých průmyslových obrů. V posledních letech však počet vývozců roste a proniká mezi ně stále více drobných firem. Zatím nepatří mezi nejv

ýznamnější, ale postupně míří nahoru," hodnotí výsledky poslední analýzy vývozců Martin Tlapa z agentury CzechTrade. Nejčastějším důvodem, proč se menší firmy začínají orientovat především na vývoz, je vazba na zahraničního vlastníka a na jeho odbytovou síť. "Tím, že naše mateřská společnost Siemens sídlí v Německu a má tam své odběratele, dodáváme drtivou většinu své výroby také tam.

V České republice máme jen několik menších zákazníků," říká Vojtěch Křivan z oddělení logistiky zajišťujícího vývoz pro tři nástupnické firmy trutnovského Siemensu Elektropřístroje. Přestože se tato firma objemem svého vývozu zařadila v roce 1998 až na 48. místo, podílem exportu na tržbách je jedničkou. Podobným příkladem je i kolínská Thermo King CZ, dceřiná firma amerického k

oncernu, která v Čechách vyrábí například chladicí zařízení do vozů přepravujících potraviny či klimatizace do autobusů. Na tržbách této firmy se vývoz podílí výraznými devadesáti procenty. "Je to dáno tím, že trh v České republice je příliš malý a není schopen pojmout objem výroby, který u nás dosahuje okolo dvou miliard korun," říká Zdeněk Kaiser, ředitel výzkumného ústavu patřícího k této firmě. "O odbyt se nám stará mateřská firma v americký Minneapolis.

Tam se sbíhají objednávky z celého světa a rozdělují se mezi jednotlivé dceřiné firmy, kterých je po světě celkem šestnáct," dodává Kaiser. Ze studie agentury CzechTrade je ovšem patrné, že i tradiční velcí exportéři se v posledních letech stále více odvracejí od domácího trhu a zvyšují podíl vývozu na s

vých tržbách. Důvod? Špatná finanční situace tuzemských zákazníků a naopak hospodářské oživení v zahraničí jasně ukazují, kde má smysl své zboží nabízet. "Orientujeme se prostě na trhy, kde mají peníze," shrnuje důvody pro rostoucí podíl vývozu v obratu společnosti ZPS Zlín její současný konkursní správce Roman Rais. Tato strojírenská firma přitom v roce 1998 zvýšila podíl vývozu na svých tržbách ze 78,1 na 83,5 procenta. "Tento trend trvá. Přesná čísla za rok 1999 ještě neznám, ale pohybuje se to okolo 85 až devadesáti procent," uvedl Rais.

Zdroj: MF Dnes z 7. 1. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU