Dávky z nemocenského pojištění

Dávky, které se vyplácejí z nemocenského pojištění:

 

Nárok na dávky z nemocenského pojištění mají osoby, které jsou účastny nemocenského pojištění. U zaměstnaných osob je účast povinná. Osoby samostatně výdělečně činné si mohou platit nemocenské pojištění dobrovolně. OSVČ pak mají nárok na nemocenské a peněžitou pomoc v mateřství.

Výše dávek z nemocenského pojištění se určuje z denního vyměřovacího základu (DVZ), který se u zaměstnanců zjistí jednoduše. Příjem za posledních 12 měsíců se vydělí počtem kalendářních dní v tomto období.

Denní vyměřovací základ: (16 000 hrubé mzdy x 12 měsíců) : 365 = 526 Kč

Tento denní vyměřovací základ se redukuje v roce 2015 následovně:
•    Z částky do 888 Kč se počítá 90 % (100 % u mateřské)
•    Z částky do 1 331 Kč se počítá 60 %
•    Z částky do 2 662 Kč se počítá 30 %
•    K částce nad 2 662 Kč se nepřihlíží

Redukovaný DVZ z částky do 888 Kč se počítá 90 % = 474 Kč
Denní redukovaný vyměřovací základ tedy činí 60% ze 474 Kč = 285 Kč
 

Výše podpory pak za každý kalendářní den činí 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu. To platí pro nemocenskou a ošetřovné. U mateřské a vyrovnávacího příspěvku v mateřství činí výše podpory za každý kalendářní den 70 % redukovaného denního vyměřovacího základu.

Cílem dávek nemocenského pojištění je finančně zabezpečit ekonomicky aktivní občany v okamžiku, kdy kvůli nemoci či mateřství ztratí krátkodobě výdělek.

Všechny dávky nemocenského pojištění vyplácejí okresní správy sociálního zabezpečení.

 
reklama

Související aktuality

Pět důvodů, proč bude těžší mít starobní důchod

30.3.2015 | Petr Gola

V budoucnu bude stoupat počet občanů, kteří nebudou pobírat starobní důchod. Podmínky pro přiznání státního…

Homeoffice: Pracujte z domu a udělejte o desetinu více práce

30.3.2015  | Redakce

Práce v open space rovná se častější nemoci. Prokázala to nedávná studie vědců ze stockholmské univerzity. Naopak práce z domu zaměstnance podle…

Logo z 90. let už zákazníky neoslní, prodeje zvedne slušivá…

27.3.2015  | Redakce

Úspěšné firmy se dávno zákazníkům neprezentují jen namalovaným logem. Firemní identita, která zahrnuje vše od sloganů přes hlavičkové papíry a…
Zobrazit další související aktuality
Investice Finance.cz
Rejstřík Finance.cz
 
zavřít
Přihlášení

Zapomněl jsem heslo