Technická úroková míra
Technická úroková míra (TÚM) se používá při výpočtu zhodnocení pojistné rezervy v životním pojištění. Představuje takové zhodnocení rezervy, na které má klient smluvní nárok (zaručený podíl na výnosech z finančního umístění). Výše rezervy je dána pojistně-technickými výpočty a je nižší než celková výše klientem zaplaceného pojistného, protože je nutné odečíst cenu rizik krytých pojistkou a náklady pojišťoven na uzavření a správu pojistné smlouvy.
TÚM a podíly na výnosech
Technická úroková míra je vlastně zhodnocení, které pojišťovny garantují svým klientům po celou dobu trvání smlouvy. To ale neznamená, že bude na pojistných smlouvách finálně připisován jen zisk odpovídající právě TÚM. Technická úroková míra totiž není jediným zhodnocením, které klient získává. Dá se chápat jako určité "jisté" minimum, ale kromě toho může pojistník navíc získat i podíly na výnosech pojišťovny. Celkový roční výnos na pojistné smlouvě tak může být o několik procent výše než TÚM v závislosti na hospodaření pojišťovny.
POZOR: TÚM se netýká např. investičního životního pojištění (IŽP), kde investiční riziko nese zcela pojistník.
Maximální výše technické úrokové míry je v ČR regulována vyhláškou. TÚM stanovila vyhláška poprvé v roce 2000 (4 %).
Aktuálně ČNB v letošním roce snížila TÚM na 1,9 %.
Výše technické úrokové míry
| 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 4,0 % | 4,0 % | 4,0 % | 4,0 % | 2,4 % | 2,4 % | 2,4 % | 2,4 % | 2,4 % | 2,4 % | 2,5 % | 2,5 % | 2,5 % | 1,9 % |
Zdroj: ČNB
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
