Eurolines: Jezdíme i do neokoukaných míst

02.04.2007 | , Finance.cz
FIRMY


Stav tuzemských komunikací, zavedení elektronického mýtného a jeho dopady na dopravce nebo konkurence v oblasti autobusové dopravy. To jsou jen některé z témat, o kterých jsme si povídali s Milanem Tuháčkem, generálním ředitelem společnosti Touring Bohemia provozující linky Eurolines.

Dobrý den, zkuste nám na úvod ve stručnosti popsat historii společnosti Touring Bohemia.
Společnost Touring Bohemia existuje od 25.1.2007 a v podstatě vznikla přejmenováním společnosti Bohemia Euroexpress International, s. r. o., která byla založena v roce 1992. V roce 1999 se společnost stala členem mezinárodního sdružení autobusových dopravců Eurolines. Přepravu osob s logem Eurolines provozuje 35 evropských autobusových společností. Stěžejní činností naší společnosti je provoz mezinárodních linek a od dubna 2006 i vnitrostátních linek.

Jak jste se zmínil, nedávno došlo ke změně názvu Vaší společnosti. Co bylo důvodem pro změnu?
Rozhodnutí o změně názvu vzešlo od majitelů společnosti, a to z důvodů harmonizace názvů společností celé skupiny v rámci Evropy.

O úspěchu dopravce nehovoří jen zisky, ale také přepravní statistiky. Kolik cestujících využilo vašich služeb v loňském roce? Jaké jsou výhledy na rok letošní?
Na mezinárodních linkách jsme v loňském roce přepravili více než 110.000 cestujících a na vnitrostátní lince Praha - Brno více než 121.000 klientů. Vzhledem k tomu, že loňský rok 2006 pro nás nebyl tak úspěšný, předpokládáme jisté zlepšení v roce 2007.
 
Když už jsme u statistik a čísel, kolik má společnost v současnosti zaměstnanců a kolika autobusy disponuje?
V současné době zaměstnáváme 76 lidí celkem a disponujeme 24 autobusy.

Jen málokdo si dokáže představit, na kolik přijde správa vozového parku. Kolik peněz si investice do údržby vyžádají?
Náklady na údržbu vozového parku činí 13 % z celkových nákladů na provoz autobusu. Po personálních nákladech a nákladech na pohonné hmoty je správa vozového parku třetí nejvýznamnější nákladovou položkou.

Vaším personálním krédem je "příjemný, dobře informovaný a kvalitní personál". Jakým způsobem své zaměstnance vybíráte a jaké na ně kladete nároky?
Každé pozici věnujeme patřičnou pozornost, ať s pomocí personálních agentur nebo formou vlastních pohovorů. Vzhledem k mezinárodní komunikaci upřednostňujeme uchazeče se znalostí cizího jazyka – anglický nebo německý jazyk.

Na českém trhu působí hned několik autobusových dopravců. Koho z nich považujete za největšího konkurenta?
V rámci autobusových dopravců je naším přímým konkurentem společnost Student Agency.

Proč by si měl zákazník vybrat právě vaši firmu a dát ji přednost před konkurencí?
Máme největší nabídku evropských destinací. Kanceláře Eurolines najde náš klient v každé zemi a může využít jejich služeb nebo pomoci. Jízdenky na naše mezinárodní i vnitrostátní linky jsou dostupné on-line na našich webových stránkách. Klient může využít elektronickou jízdenku - nemusí nikam chodit a jízdenku si vytiskne přímo ze svého počítače. Naše cenová politika kopíruje poptávku a ceny, které nabízíme, nejsou reklamním trikem, ale jsou vždy dostupné.

Mezi vaše trasy patří i vnitrostátní linka Praha – Brno. Nemohu se tedy nezeptat, jak hodnotíte stav naší nejfrekventovanější komunikace, dálnice D1?
Podle mého názoru dálnice D1 nestačí kapacitně pokrýt dopravní špičky. Možným řešením této situace by mohlo být zavedení třetího jízdního pruhu po celé délce dálnice.

Od nového roku byly některé tuzemské komunikace zpoplatněny. Podepsalo se zavedení mýtného na cenách jízdného, ať už vnitrostátních či mezinárodních linek?
Asi jako pro všechny dopravce plyne ze zavedení mýtného zvýšení nákladů. U autobusové dopravy pak zdražování jízdného pro cestující. Od nového roku jsme byli nuceni zvýšit jízdné na vnitrostátní lince Praha – Brno a také na našich mezinárodních linkách.

Zejména v zahraničí se může cena mýtného výrazněji podepsat na celkových nákladech a tím i cenách jízdného. Snažíte se tyto náklady eliminovat např. objížďkami zpoplatněných úseků?
Zhruba 90% přepravních výkonů naší společnosti tvoří pravidelné linky a ty mají samozřejmě předepsaný přesný itinerář. Takže žádné objíždění zpoplatněných úseků nepřichází v úvahu.

Nabízíte svým zákazníkům nějaké věrnostní či množstevní slevy?
Nabízíme věrnostní program EurolinesMax, jehož principem je automatické sbírání bodů za každou zakoupenou jízdenku. Za body získá klient jízdenku zdarma. S kartou EurolinesMax mohou klienti získat i zvýhodněné jízdné na vybraných linkách. V rámci celého sdružení Eurolines nabízíme tzv. Eurolines Discount Card, kterou si klient může zakoupit na období 3, 6 nebo 12 měsíců  a čerpat slevu 25 % ze základních tarifů. V případě přepravy skupin, ať turistů, studentů nebo seniorů, připravujeme speciální ceny přímo pro danou skupinu.

Kam všude se může pasažér díky Eurolines podívat a o které cílové destinace mají vaši klienti největší zájem?
Z ČR nabízíme spojení do více než 150 destinací. Z těchto destinací však může pokračovat dalšími návaznými spoji našich Eurolines partnerů do dalších 350 měst. Mezi dlouhodobě nejoblíbenější destinace patří Berlín, Brusel, Kodaň, Amsterdam, Londýn, Paříž, Barcelona. Nesoustřeďujeme se však pouze na vyhlášené metropole. Sledujeme trendy v cestování a snažíme se vyhledávat i místa netradiční a neokoukaná. 

Kromě zemí západní Evropy jezdíte i na východ, například do Běloruska či Litvy. Ovšem další postsovětské země, jako například Rusko ve vaší nabídce prozatím chybí, proč? Je to snad nebezpečné, nebo jsou zde jiné důvody?
Tato destinace není víc nebezpečná než ostatní jmenované země. Důvodem je spíše to, že do těchto destinací je nižší poptávka na cestování autobusem. Dlouhá přepravní vzdálenost a vízová povinnost pro občany České republiky komplikuje možnost nezávislého cestování a to se odráží v poptávce.

Když už jsme u potencionální nebezpečnosti některých linek, setkali jste se někdy s problémy, například právě v Bělorusku či Rumunsku?
S problémy, které by vyplývaly z uvedené potencionální nebezpečnosti daného regionu, jsme se doposud nesetkali.

Poslední otázka, chystáte se do vaší nabídky přidat i další nová cílová města či země?
S platností nových jízdních řádů od 1.4.2007společnost Touring Bohemia rozšiřuje nabídku svých dosavadních mezinárodních linek. Konkrétně je to linka do Paříže (Saarbrücken – Luxemburg – Paris) a v plánu je i nová linka do Skandinávie přes Hamburg (Hamburg – Bremen – Aalborg). Na lince do Rumunska dochází také k rozšíření frekvence spojů (až na čtyři v týdnu) a cílových destinací až k moři.

Děkuji za rozhovor
Lukáš Buřík, Finance.cz

 

Milan TuháčekMilan Tuháček vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor ekonomika dopravy a spojů. Po studiu pracoval v ČSAD Praha Klíčov, od roku 1993 se stal jednatelem a generálním ředitelem ve společnosti Touring Bohemia (dříve Bohemia Euroexpress International) provozující linky Eurolines. Mezi jeho záliby patří fotbal a dráhová cyklistika, které se dříve věnoval závodně. Je ženatý, má jednoho syna.


Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY