Boj o Volkswagen končí, Katar se stane významným akcionářem

24.08.2009 | , Finance.cz
FIRMY


Porsche definitivně vzdalo svou snahu o převzetí největší evropské automobilky. Během čtyř let získal výrobce sportovních aut přes 51 procent akcií VW...

...a držel opce na dalších 20 procent. Ambice na úplnou kontrolu však notně zchladila finanční krize a neochota bank financovat další nákupy cenných papírů.


Hrozba pro Volkswagen


I když spolu obě německé automobilky několik let čile spolupracovaly a mají částečně společnou historii, k prvnímu kapitálovému propojení došlo až v roce 2005. Automobilka Porsche tehdy koupila 20 procentní podíl ve VW, aby jej uchránila před údajným nepřátelským převzetím. Volkswagen byl tehdy nejméně ziskovou německou automobilkou a spekulovalo se o jeho odkoupení buď ze strany jiných výrobců či různých fondů, které by podnik mohly rozštěpit na několik částí a ty postupně prodat. V té době však byl VW pro Porsche nejvýznamnějším dodavatelem a automobilky například společně vyvinuly nové SUV. Porsche jej pojmenovalo Cayenne a Volkswagen nazval svou verzi Touareg.

Podíl Porsche se pak postupně zvyšoval, v roce 2007 překonal hranici 30 procent, a tak byla automobilka německými zákony nucena podat nabídku na převzetí celé společnosti. Cenu vyhlásila na nejnižší možné úrovni a investoři prakticky nereagovali. Mezitím dosáhlo Porsche dalšího úspěchu na právní frontě, když Evropský soudní dvůr nařídil Německu zrušit či přepracovat speciální zákon o Volkswagenu. Pravomoci Dolního Saska tak byly částečně okleštěny a Porsche mělo volnou cestu k výraznější kontrole.


Nečekaný zvrat


Avšak budování podílu probíhalo pozvolna a investoři nabyli dojmu, že akcie VW jsou výrazně podhodnocené, což spustilo nevídanou míru spekulace na pokles ceny. V říjnu roku 2008 Porsche oznámilo, že hodlá koupit 75 procent akcií VW, a jeho současný podíl je 43 procent. Největším překvapením však byla informace, že Porsche má připraveno opce na 31,5 procenta akcií VW. Pro finanční trhy to byl šok.
Investoři urychleně uzavírali své krátké pozice nákupem volných akcií, jejichž množství se rychle zmenšovalo a cena raketově vystoupala vzhůru. VW se tak na krátkou dobu stal největší firmou na světě podle tržní kapitalizace a způsobil některým investorům těžké ztráty. Jedny z největších (v řádu stovek milionů eur) utrpěl Adolf Merckle, jehož život skončil zanedlouho tragicky. Neúspěch a finanční krize jej dohnaly až k sebevraždě.


Přehodnocení plánů


Během své snahy o převzetí Volkswagenu nahromadilo Porsche dluh téměř 10 miliard eur (256 mld. Kč). Komplikace nastaly, když banky z důvodu finanční krize omezily penězovody do podniků, zvýšily úroky a odstoupily od financování rizikovějších aktivit. Společnosti Porsche po zastavení přísunu nových peněz došly síly a plány na dosáhnutí 75 procentního podílu, který by zajistil přístup k hotovosti VW, vzaly za své.

Od května letošního roku rozmýšleli vlastníci Porsche, jak dál. Jedním z návrhů bylo zachovat nezávislost automobilky za každou cenu, tedy prodat zpět akcie VW a splatit dluhy. Nakonec však převážila myšlenka fůze obou výrobců za finanční podpory bohatého Kataru.
Porsche se stane desátou značkou VW. Integrace bude probíhat postupně, zatím VW za 3,3 mld. eur (84 mld. Kč) koupí 42 procentní podíl na společnosti Porsche AG, která je výrobní divizí holdingu Porsche. Dále převezme i distribuční divizi v účetní hodnotě 3,55 mld. euro (91,5 mld. Kč), zatím zcela vlastněnou příslušníky rodin Porsche a Piëch. Společnost se sídlem v rakouském Salzburgu prodává v Evropě kromě vlastních vozů, i značky automobilky Volkswagen. Konkrétně v ČR je 6 autosalonů, které ve svém názvu nesou jméno legendární automobilky (Porsche Praha-Smíchov, Porsche Brno…). 

Katar pak koupí zbytek opcí a promění je na akcie, čímž získá 17 procentní podíl na VW. Rodiny Porsche a Piech budu držet téměř 40 procent a spolková země Dolní Sasko si ponechá blokační minoritu 20 procent. Katar se tak stává, vedle Spojených arabských emirátů a Kuvajtu, kteří dohromady drží 16 % akcií Daimleru (výrobce vozů Mercedes), dalším výrazným arabským investorem v německých automobilkách. Navíc pravděpodobně jako první získá i 10 procent akcií Porsche spojených s hlasovacím právem. Dosud veškerá rozhodovací práva drželi dědicové zakladatelů: rodiny Porsche a Piech. Katar by se tak stal prvním investorem „z venku“ v celé historii automobilky.

Autor článku

Zdeněk Strmiska


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY