Čím a jak ručit u hypotéky?
Radomíra Papoušková, Finance.cz - Hypoteční úvěry 25.11.2009
Většina lidí žádající o hypoteční úvěr musí řešit také vhodný způsob jeho zástavy. Jaké nemovitosti lze a nelze použít a co dalšího byste měli vědět?
Reklama
Hypoteční úvěr je úvěr, jehož splacení je ze zákona zajištěno zástavním právem k nemovitosti. Jinými slovy nemůžete získat hypotéku, aniž byste za ni ručili nemovitostí. Nejjednodušší varianta nastává při nákupu bytu v osobním vlastnictví, který je již postaven, případně při rekonstrukci vlastní nemovitosti. V prvním zmíněném případě lze ručit nově získaným bytem, ve druhém vlastním bytem či domem (pokud má dostatečnou hodnotu v porovnání s částkou, kterou plánujete vydat na jeho rekonstrukci). Ovšem i v těchto případech je třeba splnit určité podmínky, vycházející především z právních skutečností týkajících se nemovitosti.
Zástavní právo a další omezení
Na bytě, domě či pozemku, kterým chcete ručit, nesmí váznout zástavní právo třetí osoby. Jinými slovy – pokud pozemkem již ručí váš bratr, vy už ho bohužel za stejným účelem použít nesmíte. Tato podmínka musí být splněna po celou dobu, po kterou je pohledávka z hypotečního úvěru do krytí zahrnuta. Pokud však zástavní právo nebo omezení převodu nemovitosti již ze zákona zaniklo plným splacením, banka nemovitost nepovažuje za zatíženou a jako zástavu vám ji uzná. Informace o zástavním právu, stejně jako třeba o věcném břemenu, je uvedena na výpisu z katastru nemovitostí. Tuto skutečnost tedy netajte, banka by ji velmi rychle odhalila, neboť součástí žádosti o úvěr je také výpis z katastru.
Pouze české nemovitosti
Zajištění úvěru banka vždy vyžaduje formou zástavního práva k nemovitosti ohodnocené na tzv. zástavní hodnotu, která vychází z ceny obvyklé. Od té se odvíjí i výše úvěru, kterou vám banka bude ochotna (samozřejmě zároveň s prozkoumáním vaší bonity a vaší platební morálky) poskytnout. A ještě jedna důležitá věc: nemovitost, kterou dáte bance do zástavy, musí stát na území České republiky. Takže i když máte lukrativní pozemky v Německu nebo byt na Floridě, ručit jimi v českých bankách nemůžete. Nyní ale pojďme k té nejzajímavější části – a sice ke způsobům, jakými lze ručit v konkrétních případech.
Tip: Splátkový kalkulátor, kalkulačka Najdi nejlepší hypotéku
Nákup družstevního bytu a novostavby
Pokud plánujete koupit byt v družstevním vlastnictví, musíte hledat jinou nemovitost, kterou byste mohli použít jako zástavu. Družstevní byt vám totiž nepatří, i když za něj hodláte zaplatit předchozímu majiteli tržní milionovou částku – je ve vlastnictví družstva a vy se stáváte pouze nájemníkem. V tomto případě je možné ručit např. bytem či domem rodičů, sourozenců nebo partnera. V podstatě můžete dát do zástavy jakoukoliv nemovitost, která je v osobním vlastnictví a její majitel vám k tomu dá souhlas (samozřejmě pokud splňuje výše zmíněné podmínky a není zatížena zástavním právem nebo omezením převodu nemovitosti). Jestliže její hodnota odpovídá částce, kterou potřebujete na nákup družstevního bytu, vašemu spokojenému bydlení už nic nestojí v cestě. Pokud kupujete byt v novostavbě, která ještě není postavena, případně družstevní byt, který se bude do jednoho roku převádět do osobního vlastnictví, můžete využít i předhypoteční úvěr, což je typ úvěru, u kterého nepotřebujete zástavu a již při schvalování je navázán na budoucí hypotéku . Jedinou podmínkou je, že nemovitost musí do roku přejít do vašeho vlastnictví (poté úvěr přejde v klasickou hypotéku , přičemž již daným bytem můžete ručit, protože jste se mezi tím stal jejím vlastníkem).
Stavba domu na vlastním pozemku
Při nákupu pozemku a stavbě domu existuje několik variant. První z nich je, že již máte pozemek (který jste například zdědili nebo koupili za hotové) a chcete stavět na hypotéku . V tomto případě vám bude pravděpodobně stačit úvěr do 70 % hodnoty, protože do hodnoty nemovitosti se započítává i hodnota pozemku. Banka bude požadovat pouze doložení skutečnosti, že pozemek je stavební (je na něj vydáno stavební povolení nebo je územním plánem nebo územním rozhodnutím určen k zástavbě). Po dodání všech potřebných dokladů (stavební povolení nebo ohlášení stavebních prací, rozpočet, smlouvu o dílo apod.) čerpáte prostředky oproti zastavenému pozemku. Z nich můžete financovat první etapu výstavby (většinou končí postavením hrubé stavby do jednoho metru výšky). V tomto okamžiku je možné již rozestavěný dům vložit do katastru a lze jím bance ručit. Do výše této hodnoty (případně zbylé hodnoty pozemku) pak můžete čerpat prostředky na další etapu výstavby až do okamžiku, kdy je dům postaven. Zjednodušeně se dá říct, že si vždy postavíte určitou část domu a oproti aktuální hodnotě rozestavěné nemovitosti můžete čerpat peníze na další část výstavby.
Stavba domu a nákup pozemku na úvěr
Pokud máte našetřenou určitou hotovost a přemýšlíte, jakým způsobem zkoordinovat financování pozemku a výstavby, nabízí se většinou řešení, že si celý pozemek pořídíte na úvěr a začátek výstavby budete hradit ze svých úspor – opět minimálně do fáze, kdy je patrné funkční a technické uspořádání prvního nadzemního podlaží. V tomto okamžiku již je možné dům zapsat do katastru a použít ho jako zástavu. Pozemkem totiž v tomto případě ručit nelze, již na něm vázne zástavní právo z titulu koupě pozemku na úvěr. Případně, pokud máte částku na nákup celého pozemku, může výstavba a financování probíhat podle předchozího odstavce.
Situace je poněkud obtížnější v případě, že nemáte hotovost. Jednak vyžaduje vaši vyšší bonitu (celková částka bude vyšší), jednak se budete muset poohlédnout po nějaké jiné nemovitosti, kterou budete moci prozatím použít jako zástavu. V tomto případě totiž nemůžete ručit ani pozemkem, ani použít část vlastních peněz na financování první etapy. Řešením může být nemovitost rodičů, která se poté, co je možné již ručit částečně postaveným domem, opět vyváže. Nemovitost rodičů nebo dalších příbuzných či známých můžete samozřejmě použít i v obou předchozích případech. Banka vám také umožní nejprve koupit pozemek a stavbu ještě na nějakou dobu odložit – ovšem za předpokladu, že prokážete, že parcela je určena k výstavbě. Můžete také využít předhypoteční úvěr, který v případě financování individuální výstavby je v maximální výši 500.000 Kč. Tato částka by vám měla stačit na rozestavění domu do fáze, kdy je již možno ho zapsat do katastru a ručit jím.
Ne všechny záměry jdou zrealizovat...
Již ve fázi, kdy přemýšlíte o koupi nebo stavbě vlastní nemovitosti na úvěr, je nutné uvažovat o způsobu zajištění úvěru, což v případě hypotečního úvěru musí být vždy nemovitost. Pokud víte, že v okruhu příbuzných se žádná volná nemovitost, kterou by šlo ručit, nevyskytuje, nezbývá vám, než si našetřit část vlastních prostředků nebo využít předhypoteční úvěr. Jestliže však můžete ručit domem či bytem rodičů nebo sourozenců, máte možností podstatně víc.
Autorka je ředitelka vývoje produktů Hypoteční banky 
Přečtěte si související články ...
- Letos stát vlastní bydlení nepodpoří: Nebude ani úroková dotace, ani úvěr 300
- Listopadové akční nabídky: Půjčky přicházejí
- Na únorovou výplatu s úroky z hypotéky zbývají dva týdny
- Říjnové akční nabídky: Karty pro všechny
- Prosincové akční nabídky aneb Předvánoční nadělení
- Zářijové akční nabídky: Bydlení je stále v kurzu
- Sedmdesátníci za kasou – odstrašující příklad
- Srpnové akční nabídky aneb Co zanechali bankéři na trhu, než odjeli na dovolené
- Exekuce ze mzdy v roce 2012 klesá
- Červencové akční nabídky: Kdo by nechtěl peníze na benzin?
Diskuze k tématu
Nájemní bydlení: Vidíte v něm nějaké výhody oproti osobnímu vlastnictví?
Koupě vlastní nemovitosti často znamená zadlužení téměř do konce života. Oproti tomu nájemní bydlení, pokud není předražené, zatěžuje měsíčně nižšími platbami, které ovšem už nikdy neuvidite. Bydlíte v nájmu jenom "nechtěně", nebo na něm vidíte i nějaká pozitiva?
10:31 30.11.2011 Karel Prchal Koupě nemovitosti
23:16 2.6.2011 mbroukova Byty malešice new realty for investment or living in Prague
07:26 13.5.2011 www.mimikoutek.cz
14:05 20.4.2011 Petr nebankovní půjčky za bankovní ceny/ bankovní hypotéky
12:11 1.1.2011 kakl Podle nákladů!
18:28 17.12.2010 Richard Výhody nájemního bydlení v ČR.
22:29 14.2.2011 Tomáš Marný Re: Výhody nájemního bydlení v ČR.
10:45 20.1.2011 Domkař To je pro vás mladé pitomce
00:18 3.2.2011 maitland Re: To je pro vás mladé pitomce
06:18 12.3.2011 frk Re: Re: To je pro vás mladé pitomce
20:37 18.12.2010 maitland Re: Výhody nájemního bydlení v ČR.
16:33 4.12.2010 Jarda Koukolík Znalecké posudky levně
14:22 27.11.2010 Linuxca Příspěvek na bydlení
11:53 17.10.2010 Jan Nechávám to na odbornících
12:55 17.9.2010 DANIELA29 NAROK NABYDLENI
15:59 17.9.2010 Re: NAROK NABYDLENI
19:39 17.9.2010 Re: Re: NAROK NABYDLENI
08:56 7.4.2010 Lu Je to tak
07:37 27.5.2010 detektiv Kopírovač příspěvků
17:41 3.4.2010 půjčky nabídka půjčky nabídka
09:08 6.4.2010 Spořivý Táhni do bažin.
18:14 17.12.2010 Richard Re: Táhni do bažin.Oprava Vašeho omylu.
08:59 7.4.2010 Re:
08:57 7.3.2010 BodaZ Vzdělávací audio nahrávky
09:17 6.4.2010 Spořivý Strčte si půjčky za kloubouk.
13:21 5.3.2010 Lu Týká se toto i Vás?
13:18 5.3.2010 Lu Týká se toto i Vás?
21:03 26.1.2010 international investment estates investice do nájemních domů, až 100 % profit
09:34 27.4.2010 df Re: investice do nájemních domů, až 100 % profit
11:38 1.2.2010 Dotazující Proč američan nemá 20% úspor?
01:19 21.3.2010 alice Re: Proč američan nemá 20% úspor?
07:48 27.5.2010 Detektiv To se máme v Česku dobře.
23:33 27.5.2010 Tuctový občan Re: To se máme v Česku dobře.
17:05 30.7.2010 Suzy Re: Re: To se máme v Česku dobře.
12:15 9.2.2010 paaja Re: Proč američan nemá 20% úspor?
12:57 9.2.2010 Dotazující Informace od ženy.
16:34 9.2.2010 Karel Re: Informace od ženy.
11:42 11.2.2010 Dotazující Myslím, že není realita zkreslana.
12:25 23.2.2010 Martin Zugec Re: Myslím, že není realita zkreslana.
09:32 6.1.2010 dle R. Parsose K tématu + časová chudoba
07:58 12.1.2010 Standa Re: K tématu + časová chudoba
13:50 7.1.2010 FKus Re: K tématu + časová chudoba
10:30 26.1.2010 FKus Re: Re: K tématu + časová chudoba
16:55 29.9.2011 tomajda Re: Re: Re: K tématu + časová chudoba
11:26 6.1.2010 Dotazník Souhlas , ale......
09:52 6.1.2010 Luk Re: K tématu + časová chudoba
08:40 15.12.2009 lala Keci
12:50 23.2.2010 Martin Zugec Re: Keci
18:56 15.12.2009 maitland Re: Keci
08:53 16.12.2009 David Re: Re: Keci
09:52 18.12.2009 FKus Re: Re: Re: Keci
08:54 26.12.2009 David Re: Re: Re: Re: Keci
13:36 7.12.2009 lala Keci
19:00 8.12.2009 Re: Keci
08:02 9.12.2009 Šikula Proč by měl kecat?
13:50 9.12.2009 Lukáš Re: Proč by měl kecat?
09:02 10.12.2009 Šikula Malý dotaz.
09:57 10.12.2009 Lukáš Re: Malý dotaz.
10:03 9.12.2009 FKus Re: Proč by měl kecat?
23:42 26.11.2009 František Komárek Nájem?
10:36 27.11.2009 luboš Re: Nájem?
13:42 23.2.2010 Martin Zugec Re: Re: Nájem?
11:15 17.10.2009 Petr Jedině vlastní
09:47 24.11.2009 FKus Re: Jedině vlastní
19:48 18.10.2009 maitland Re: Jedině vlastní
12:43 4.10.2009 Marek, MojeInvestice.cz Nájem se nevyplatí
23:13 8.9.2009 FKus nájemní či vlastní bydlení
21:34 20.9.2009 maitland Re: nájemní či vlastní bydlení
12:05 21.9.2009 FKus Re: Re: nájemní či vlastní bydlení
10:32 22.9.2009 Vychechtaný Já jsem ve svém a jsem vychechtaný.
15:18 9.10.2009 Luboš Re: Já jsem ve svém a jsem vychechtaný.
09:52 14.10.2009 Provoz Sestup na nižší úroveň.
12:37 22.9.2009 FKus Re: Já jsem ve svém a jsem vychechtaný.
11:33 21.9.2009 FKus Re: Re: nájemní či vlastní bydlení
16:30 21.9.2009 maitland Re: Re: Re: nájemní či vlastní bydlení
21:08 21.9.2009 Re: Re: Re: Re: nájemní či vlastní bydlení
07:17 1.7.2009 LenkaR družstevka
17:58 14.6.2009 marcela nájemní bydlení
23:16 6.5.2009 Pavel Na http://www.vlastnici.cz je přesný výpočet, nájem je jednoznačně výhodnější ekonomicky.
19:12 2.6.2009 Stanislav Re: Na http://www.vlastnici.cz je přesný výpočet, nájem je jednoznačně výhodnější ekonomicky.
15:08 7.5.2009 Luk Re: Na http://www.vlastnici.cz je přesný výpočet, nájem je jednoznačně výhodnější ekonomicky.
18:29 23.4.2009 airhuri bc
21:58 6.7.2009 alena Re: bc
14:46 2.6.2009 Honza Re: bc
14:15 20.4.2009 Mila_s Podrobný rozbor
08:41 5.4.2009 Ota Jak to bude za 10, 20 nebo 30 let?
09:43 26.8.2009 Vašek Re: Jak to bude za 10, 20 nebo 30 let?
14:53 2.6.2009 Honza Re: Jak to bude za 10, 20 nebo 30 let?
14:11 27.3.2009 radek bydleni
22:13 24.3.2009 Pavel Holec Nájemní bydlení je levnější. Lepší je prodej nemovitosti a investice do alternativ.
22:13 24.3.2009 Pavel Holec Nájemní bydlení je levnější. Lepší je prodej nemovitosti a investice do alternativ.
08:28 19.3.2009 Richard Jedině vlastní dům!
01:22 26.11.2009 Nefi Re: Jedině vlastní dům!
18:52 27.2.2009 Michal do vlastniho bych nesel
09:12 25.3.2009 Luki Re: do vlastniho bych nesel
09:01 3.3.2009 Závistivec Já bych do vlastního šel
14:58 2.6.2009 Honza Re: Já bych do vlastního šel
11:43 28.2.2009 Lukas Re: do vlastniho bych nesel
13:12 16.3.2009 Milan Re: Re: do vlastniho bych nesel
14:45 21.9.2009 cml11 Re: Re: Re: do vlastniho bych nesel
09:23 25.3.2009 Luki Re: Re: Re: do vlastniho bych nesel
09:11 13.12.2008 glomba Byty RPG.
14:05 5.12.2008 MaRtYAA stěhování
17:32 3.12.2008 renda je jasné, že byt do osobního vlastníctví.
20:18 12.1.2009 Re: je jasné, že byt do osobního vlastníctví.
14:04 11.12.2008 Předseda Re: je jasné, že byt do osobního vlastníctví.
23:21 27.12.2008 Rejpal Re: Re: je jasné, že byt do osobního vlastníctví.
15:34 2.12.2008 ... ...
21:26 13.3.2009 Re: ...vo tom to je..
15:43 10.2.2009 kojda Re: ...
07:11 13.11.2008 Alfons Základ finanční krize
21:33 10.3.2009 PaF Re: Základ finanční krize
00:10 25.10.2008 celine Dilema.
08:48 17.2.2009 Stín Re: Dilema.
12:36 8.12.2008 Radovan Re: Dilema.
23:23 27.12.2008 Zkušený Re: Re: Dilema.
17:25 21.10.2008 glassworx analýza k prdu...
17:54 21.10.2008 Já Re: analýza k prdu...
12:08 2.1.2009 Nefi Re: Re: analýza k prdu...
17:56 31.10.2008 Baba Re: Re: analýza k prdu...
21:32 22.10.2008 J.T. Re: Re: analýza k prdu...
13:37 21.10.2008 Makovec článek situaci zjednodušuje
10:48 22.10.2008 Milan Zapomínáte na jednu důležitou věc.
17:05 21.10.2008 glassworx Re: článek situaci zjednodušuje
11:28 4.11.2008 TS Re: Re: článek situaci zjednodušuje
13:00 21.10.2008 Laura Dle autora, co dela , soudim, co bude protezovat
20:39 26.8.2008 Petr Stavba svépomocí
11:10 27.8.2008 Lucy Re: Stavba svépomocí
08:24 3.9.2008 TS Re: Re: Stavba svépomocí
11:07 27.8.2008 Stavitel Na svépomocnou stavbu potřebujete hypotéku?
11:53 9.2.2009 Jája Re: Na svépomocnou stavbu potřebujete hypotéku?
17:07 21.10.2008 glassworx Re: Na svépomocnou stavbu potřebujete hypotéku?
17:32 10.8.2008 jara diskuse o lidském je s modrými ptáky zbytečná
10:44 24.7.2008 petr jaworek prosím o radu
14:29 14.7.2008 MD najemni bydleni
13:13 15.6.2008 Roman zkušenosti s hypotéku top bydlení od ČS
17:12 21.10.2008 glassworx Re: zkušenosti s hypotéku top bydlení od ČS
10:17 18.7.2008 jazt Re: zkušenosti s hypotéku top bydlení od ČS
15:47 5.6.2008 Jiří Karel Nepřesnosti
18:00 13.9.2008 ldx Re: Nepřesnosti
11:48 17.6.2008 Vypočítavý Tak se na to podívej jinak.
14:52 25.8.2008 Re: Tak se na to podívej jinak.
15:55 19.8.2008 PM Re: Tak se na to podívej jinak.
08:20 4.9.2008 Blanka Re: Re: Tak se na to podívej jinak.
11:21 20.8.2008 pepa Zaplatíš těch 6.000,- z běžného důchodu.
14:56 25.8.2008 Re: Zaplatíš těch 6.000,- z běžného důchodu.
06:39 21.7.2008 Miloš Re: Tak se na to podívej jinak.
14:59 25.8.2008 Re: Re: Tak se na to podívej jinak.
08:49 19.6.2008 Dobře počítající Re: Tak se na to podívej jinak.
07:49 24.6.2008 Vypočítavý On si někdo bere 100% hypotéku?
23:40 28.6.2008 Anonym Re: On si někdo bere 100% hypotéku?
23:47 28.6.2008 Anonym Re: Re: On si někdo bere 100% hypotéku?
10:37 30.6.2008 Katka Běžný stav v normálních rodinnách.
12:20 30.6.2008 Anonym Re: Běžný stav v normálních rodinnách.
10:04 18.8.2008 bosorecka Re: Re: Běžný stav v normálních rodinnách.
12:21 30.6.2008 Anonym Re: Re: Běžný stav v normálních rodinnách.
11:08 1.7.2008 Katka Stavební spoření
07:00 6.8.2008 Haryk Re: Stavební spoření
22:13 22.7.2008 Robak Re: Stavební spoření
20:44 29.5.2008 Investiční hypotéka
16:42 3.6.2008 Jousa (www.hypik.cz) Re: Investiční hypotéka
17:07 20.5.2008 maradona družstevní byt
12:47 12.7.2008 Omyl Re: družstevní byt
20:24 29.5.2008 Re: družstevní byt
10:52 29.4.2008 Mia Nájem vs příspěvek na bydlení
15:49 5.6.2008 Jiří Karel Re: Nájem vs příspěvek na bydlení
17:11 29.6.2008 Aknel Re: Re: Nájem vs příspěvek na bydlení
08:20 9.9.2008 Ivana Re: Re: Re: Nájem vs příspěvek na bydlení
20:40 15.4.2008 manicka_x Rada
22:15 22.7.2008 Robak Re: Rada
00:19 16.4.2008 epesnik Re: Rada
12:05 8.4.2008 Opitz Vlastní bydlení opravdu pro každého?
22:52 10.4.2008 Radek Re: Vlastní bydlení opravdu pro každého?
20:54 18.3.2008 Petr nájemní bydlení
13:38 3.6.2008 Mik Re: nájemní bydlení
11:39 8.4.2008 Lion Re: nájemní bydlení
08:03 12.3.2008 vasek byty
22:13 11.3.2008 Zdeněk Ceny bytů
16:46 20.3.2008 Re: Ceny bytů
13:43 3.6.2008 Mik Re: Re: Ceny bytů
20:39 6.4.2008 Re: Re: Ceny bytů
19:20 20.3.2008 Re: Re: Ceny bytů
22:14 11.3.2008 Re: Ceny bytů
00:06 5.3.2008 Jaar Ceny bytů by měly růst?
12:23 18.11.2007 milan Evropa?
10:57 22.11.2007 Pepa Re: Evropa?
Seznam všech diskuzí















