Tonak očekává po dvou ztrátových letech loňský zisk 13,6 milionu

26.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Nový Jičín 26. března (ČTK) - Novojičínský výrobce klobouků a pokrývek hlavy Tonak se loni dostal po dvou letech z červených čísel a očekává čistý zisk 13,6 milionu korun. V roce 2008 se propadl do ztráty 48,1 milionu. Za prodej výrobků a služeb firma loni utržila 425 milionů korun, což je meziročně zhruba o milion méně. Loňské hospodaření ovlivnil mimo jiné nárůst poptávky po pletených pokrývkách o 7,8 procenta. ČTK to řekl generální ředitel společnosti Dalibor Andree.

Podle Andreeho ovlivnily loňské hospodaření tři věci - kromě zvýšené poptávky po pletených pokrývkách firmě velmi pomohlo oslabení české koruny vůči euru a americkému dolaru, protože Tonak zhruba 85 procent výrobků vyváží. Zároveň firma v době hospodářské krize snížila režijní náklady a realizovala úsporná opatření, dodal.

"Velmi dobře se loni vyvíjely prodeje pletených výrobků ze strakonického závodu, což jsou zimní čepice, štumpy či fezy. Téměř osmiprocentní nárůst poptávky jsme zaznamenali hlavně ze strany Nigérie, Německa, Itálie i Ruska," řekl.

V loňském roce Tonak změnil výrobní strategii a přestal vyrábět levnější vlněné pokrývky hlavy, které dodával hlavně americkým zákazníkům. "U vlněných čepic marže nepokrývala ani náklady výroby, proto jsme je přestali vyrábět a začali se více orientovat na výrobky s vyšší přidanou hodnotou a za vyšší ceny," vysvětlil. Tonak loni prodal celkem téměř 3,3 milionu kusů výrobků, což je meziročně zhruba o 100.000 kusů méně.

Tonak loni získal také novou zakázku v Brazílii, kam dodal kloboučnickou srst za 7,2 milionu korun. V letošním roce to bude zakázka za osm až deset milionů korun. V polovině loňského roku firma zprovoznila internetový obchod, vlastní kamenný obchod má jen v Praze. "Do budoucna chceme výrobky prodávat přes internet i v západní Evropě, zatím se rýsují německy mluvící země," naznačil.

V Česku a na Slovensku se podle Andreeho prodávají nejvíce pánské klobouky. "Devadesát procent klobouků kupují muži, jen deset procent představují dámské klobouky. Naopak v Rusku kupují kloubouky častěji ženy," řekl.

Dopady hospodářské krize Tonak podle svého ředitele loni nijak výrazně nepocítil. Firma sice na jaře propustila desítky zaměstnanců z několika provozů, například z výroby srsti, v létě ale kvůli rostoucí poptávce přijala dvě desítky šiček. Na konci loňského února v novojičínském i strakonickém závodu pracovalo celkem 742 lidí, v současné době jich Tonak zaměstnává 695.

Podle Andreeho by mohlo být letošní hospodaření podobné tomu loňskému. Provozní výsledek před odpisy očekává ve výši 45 milionů korun, což je o tři miliony více než loni. "Říci nyní, jak dopadne letošní rok, je ale velmi troufalé, protože neuzavíráme rámcové kontrakty, ale máme průběžné objednávky," vysvětlil ředitel.

Zakázky pro strakonický závod má Tonak nasmlouvané až do srpna; v Novém Jičíně na šest týdnů dopředu, což je meziročně lepší situace. Letošní hospodaření bude také záviset na kurzu koruny. "Je to pro nás sice alfa a omega, ale zhruba polovinu produkce jsme si kurzovně zajistili na konci roku. I kdyby koruna posílila pod 25 Kč za euro, dopad na Tonak by byl letos omezený," dodal.

Největším akcionářem Tonaku je nizozemská společnost STARK B.V., která vlastní 91,7 procenta akcií, zbytek patří drobným akcionářům. Podnik s tradicí od roku 1799 patří k předním výrobcům v Evropě. Kromě plstěných klobouků, které dodává desítky let například ortodoxní židovské komunitě v USA a Izraeli, vyrábí také vlněné a šité pokrývky hlavy, například pro armádu a policii. Kromě hotových výrobků dodává také polotovary, například pro americké velkoodběratele.

Hana Halfarová vit

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK