Na co si dát pozor při výběru dovolené

03.06.2010 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Od června do září realizují Češi 70 % všech svých dovolených. Zároveň 52 % všech svých dovolených pořizují přes CK. Na co si dát při výběru zájezdu a cestovní kanceláře pozor a jak předcházet problémům se dozvíte tento týden na Finance.cz.

Nejdřív trocha čísel. V loňském roce Češi absolvovali celkem 4,541 mil. zahraničních dovolených, z toho bylo 2,097 mil. realizováno formou koupě zájezdu a 274 tis. formou koupě ubytování nebo letenky u cestovní kanceláře (zdroj ČSÚ). Zbytek si Češi zajistili individuálně.

Znamená to tedy, že 52 % všech svých dovolených realizují Češi přes cestovní kanceláře, buď koupí celého zájezdu nebo některé ze služeb (ubytování nebo letenka). Toto téma je tedy velmi aktuální. Na základě informací Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) si podrobněji rozebereme, na co si dát při výběru zájezdu a výběru cestovní kanceláře pozor a také jak zájezd reklamovat.


Chtějte vidět certifikát o pojištění proti úpadku


Když si klient přijde kamkoliv koupit zájezd, měl by jako první vždy žádat, aby mu organizátor či prodejce zájezdu ukázal certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Jen tak budou jeho peníze chráněny.

Cestovní kanceláře mají tento certifikát běžně vyvěšen na viditelném místě. Také na internetových stránkách cestovních kanceláří musí být umístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku. Klient má navíc ze zákona právo, aby mu byl tento certifikát předložen. Na tomto certifikátu je uvedeno do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna proti krachu.


Zájezdy prodává kdekdo...


V České republice totiž máme podle Tomia Okamury z AČCKA nedostatečnou legislativu a tak zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů. Např. jazykové školy nabízí jazykové pobyty v zahraničí, zdravotnická zařízení nabízí ozdravné pobyty u moře apod. Mnohé z těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou mu tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat značné problémy.

Klient v tomto případě nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu. Ze zákona totiž musí mít pojištění proti úpadku pouze držitel koncese na cestovní kancelář, ostatní nikoliv.


V případě krachu se stará pojišťovna


V případě, že klient zakoupí zájezd u subjektu, který je pojištěn proti úpadku, tak se nemusí bát o svoje peníze. Klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu (nebo-li úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona postarat příslušná pojišťovna a repatriovat ho na náklady pojišťovny zpět do vlasti. Pojišťovna také vrátí peníze za nerealizované zájezdy či za nezrealizovanou část zájezdu.

AČCKA proto zásadně doporučuje, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platných certifikátem od pojišťovny. Klientům také doporučuje, aby si šli zájezd koupit jinam, pokud se při prodeji zájezdu prodejce nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku.


Cestovní agentura nebo cestovní kancelář?


Je zásadní znát rozdíl mezi těmito dvěma subjekty. Srozumitelné vysvětlení nabízí AČCKA na svých internetových stránkách: „V obecných rysech někdy cestovní kancelář nazýváme touroperátorem nebo organizátorem a cestovní agenturu dealerem nebo smluvním provizním prodejcem. Již toto názvosloví samo o sobě vypovídá o základním rozdílu.

Zájezd je vždy tvořen kombinací dvou a více služeb cestovního ruchu (ubytování, doprava atd.). Tento zájezd ždy sestaví a organizuje cestovní kancelář, která má řádné pojištění proti úpadku. Zakoupit jej však můžete i prostřednictvím cestovní agentury, která má uzavřenu smlouvu o provizním prodeji se zmíněnou cestovní kanceláří“.


Agentura pojištěna být nemusí, ale je dobré vědět kdo zájezd realizuje


I v případě koupě zájezdu přes cestovní agenturu (ta ze zákona nemusí být pojištěna proti úpadku) například po internetu má prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informován, s kterou cestovní kanceláří pojede a zda-li je pojištěna. Zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace 2 a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku.

Autor článku

Lukáš Pololáník  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU