Žalman: Současný stav ekonomiky není krize, ale návrat k normálu

27.08.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. srpna (ČTK) - Současný nevýrazný růst české ekonomiky bude podle šéfa tuzemské Raiffeisenbank Lubora Žalmana trvat ještě dalších pět let. Pro banky se situace i přes mírné ekonomické oživení nijak nezlepšuje, prý je stále stejná jako před rokem. Žalman to uvedl v rozhovoru pro ČTK.

"Neočekávám, že by riziko v ekonomice v příštích letech mělo klesat, a tomu budou odpovídat i marže bank na úvěrech. Není to krize, je to nový normál," uvedl Žalman. Dodal, že situace před rokem 2009 se už za životů dnešních lidí nebude opakovat.

"Je naivní si myslet, že jsme měli nějakou chřipku a teď se z ní zotavujeme. Tu chřipku budeme mít pořád a nakonec zjistíme, že to není nemoc," uvedl Žalman. Firmy, banky, vlády i domácnosti si podle něj musí zvyknout na změny a naučit se žít s nižším zadlužením než před krizí.

Česká ekonomika bude v následujících letech spíše stagnovat, míní Žalman. "Ale nic zlého se neděje, proč bychom v zásadě měli pořád někam růst? Ekonomika v krizi ořezala přebytečný tuk, ale i nadále funguje poměrně dobře," poznamenal. Raiffeisenbank podle něj pociťuje ze strany firem oživení poptávky po financování.

"Byť firmy pořád nemají lehký život, tak se s nástupem krize vypořádaly dobře, osekaly náklady, přizpůsobily se nižším objednávkám a díky tomu banky nemají takové problémy s nesplácenými firemními úvěry," uvedl Žalman. Pesimistická očekávání se však potvrdila v oblasti kvality úvěrů domácností, což je podle šéfa Raiffeisenbank důsledek relativně vysoké a neklesající nezaměstnanosti.

Podíl úvěrů v selhání dosáhl ke konci června podle údajů České národní banky u půjček domácnostem 4,5 procenta, u firemních úvěrů činil 8,7 procenta. "Setrvalý stav čekám i pro příští rok. Tak nízkou tvorbu opravných položek jako před krizí už nikdy nezažijeme," řekl Žalman.

Žalman neočekává, že v nejbližších letech se podstatně navýší výroba, investice nebo tempo hospodářského růstu. Dopady krize na banky jsou ale menší, než bankéř původně předpokládal. "Stále se ale neopovažuji tvrdit, že banky mají to nejhorší za sebou," upozornil.

Loňský rok byl pro banky hlavně o snižování nákladů a řešení problémů s nesplácenými úvěry, letošek je podle Žalmana o hledání klientů, kteří si chtějí vzít úvěr. Boj o klienty mezi bankami se bude podle něj v následujících letech zcela nevyhnutelně přiostřovat. Krize prý mimo jiné také prověřila vzájemné vztahy mezi bankou a klientem. "Moje největší poučení z krize je nedávat úvěry podvodníkům," uvedl Žalman.

V horizontu příštích pěti až deseti let začne bankovnictví s generační obměnou migrovat na internet, předpověděl Žalman. "Může to mít drastické důsledky pro bankovní průmysl, dojde k ústupu klasických poboček a k nástupu elektronických forem distribuce," dodal.

Žalman ale neočekává, že by na český trh vstupovaly nové subjekty. "Dovedu si představit, že někdo banku prodá a někdo ji koupí, ale že by k nám přišla nová banka s nějakou masivní přítomností, to prakticky vylučuji," řekl bankéř.

Úrokové marže bank na úvěrech se podle něj v budoucnu začnou diferencovat mezi méně rizikovými a více rizikovými klienty, což prý bude zdravé pro českou ekonomiku. "Banky měly roce 2009 chabý pokus zvýšit marže na hypotékách, ale dnešní konkurence je srazila tam, kde byly před krizí, a bude dále hůř z pohledu bank a lépe z pohledu klienta," řekl Žalman. Ceny nemovitostí na bydlení budou podle něj dále klesat s tím, jak na trh přijdou další domy a byty klientů, kteří nejsou schopni splácet hypotéky. Spotřebitelské úvěry budou pro banky kvůli vysoké nezaměstnanosti nadále rizikové a jejich ceny se určitě snižovat nebudou, předpověděl.

Raiffeisenbank plánuje do poloviny roku 2012 zvětšit pobočkovou síť o 25 nových poboček a dalších 25 poboček banka rozšíří. Zároveň nabere stovky nových zaměstnanců. "Potřebujeme více poradců, kteří by klienty na pobočkách obsloužili. Chceme klienty lákat zejména na kvalitní finanční poradenství," prozradil Žalman. Expanze banky je mířena na prémiovou klientelu, tedy domácnosti s příjmem nad 25.000 korun měsíčně čistého.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK