CEBRE: Podpora exportu na 3. trzích vvyvolává ostrou debatu

16.09.2010 | , Svaz průmyslu a dopravy
FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT


15.9. 2010 O zájmu tuzemských exportérů o trhy mimo Evropskou unii svědčí dnešní setkání podnikatelů a představitelů zaměstnavatelských organizací se zástupci státní správy. Debata proběhla v rámci 52. Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně a zaměřila se na konkrétní nástroje podpory exportu (podpora účasti firem na zahraničních veletrzích, obchodní mise, služby pro exportéry v daných teritoriích apod.), která zůstává na národní úrovni. Jednalo se také o novém modelu ekonomické diplomacie, o kterém vyvolal v minulých týdnech diskusi Svaz průmyslu a dopravy ČR.

Akci organizovali zástupci České podnikatelské reprezentace při EU (CEBRE) ve spolupráci s MPO a agenturou CzechTrade, partnerem se stal Svaz průmyslu a dopravy ČR.

Jak vyplynulo z jednání, globální krize dala za vznik novým ochranářským opatřením, avšak v menší míře než se očekávalo. Nejvíce takových překážek se objevilo v Ruské federaci. Česká republika jako člen Světové obchodní organizace usiluje o liberalizaci obchodu. Dohody o volném obchodu vyjednává Evropská unie a jejich cílem je snížit tarifní a netarifní bariéry, které evropským podnikatelům brání při vstupu na trhy třetích zemí. Nejčastěji se setkáváme s horšeným přístupem k veřejným zakázkám, k nerostným surovinám a s nedostatečnou ochranou práv duševního vlastnictví.

Minulý týden ministři obchodu EU rozhodovali např. o dohodě o volném obchodě s Jižní Koreou, která by měla být implementována od poloviny příštího roku a do sedmi let by měla přinést liberalizaci u 90 % položek. Evropská unie chystá novou strategii pro obchod, kterou Komise představí na konci října. „Podnikatelé se mohou zapojit do konzultace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a zaslat podněty k diskusím o této strategii, stejně jako k jiným podnikatelským tématům,“ uvedl náměstek ministra Martin Tlapa.

„Česká republika bude také usilovat o co největší odstranění vyjednaných výjimek o ochraně investic, které přijaly členské státy Unie v devadesátých letech a jež naše exportéry znevýhodňují,“ dodal.

Na podpoře českých exportérů se také výrazně podílí Česká exportní banka, která je schopna vyplnit mezeru na trhu opuštěnou komerčními bankami. Jedná se zejména o poskytování úvěrů a záruk do nejrizikovějších teritorií, kam se komerční banky bojí vstupovat. Důvodem je někdy také fakt, že ústředí komerčních bank nesedí v ČR a nemá tak velkou motivaci české vývozce podpořit. Přítomnost státní instituce je v některých teritoriích nutná jako například v Rusku. „ČEB se zejména zaměřuje na trhy třetích zemí a je zárukou stability. Pouhá 0,3% její angažovanosti připadá na ztrátové pohledávky. To je výrazně pod situací trhu,“ řekl její náměstek Michal Bakajsa.

„ČEB také uvádí na trh nové produkty, jako je vystavení proexportních bankovních záruk pro komerční banky a opatření přijatá v důsledku krize, tj. zrychlení posouzení bonity dlužníka do pěti dnů a posouzení obchodu do třiceti dnů,“ dodal Michal Bakajsa.

A jaké jsou zkušenosti podnikatelů s podpůrnými nástroji České republiky? Čeští podnikatelé si stěžují na informace o veřejných zakázkách, naopak chválí možnost čerpání příspěvku na účast na zahraničních veletrzích. Stálým problémem je také problematika certifikace a problém se systematickou informovaností podnikatelů. České exportéry mimo jiné trápí, že nemáme jednotnou měnu. „Pomohlo by alespoň datum jejího přijetí,“ uvedl Jiří Majer, ředitel odboru podnikatelských služeb SČMVD. Dále by vývozci uvítali opatření na podporu exportu na Slovensku.

Robert Vindiš, ředitel kanceláře CzechTrade v Záhřebu doplnil paletu proexportních služeb a nástrojů poskytovaných ze strany státu. CzechTrade se soustředí na vyhledávání klientů tam, kde to není možné. „Takovou službu vítají čeští podnikatelé zejména v Chorvatsku, kde neexistují databáze kontaktů,“ uvedl Vindiš.

„CzechTrade pomáhá podnikatelům při prvních krocích na neznámých trzích, zbytek však je již na samotných podnikatelích,“ doplnil zástupce firmy Eurovision – dlouholetý zákazník agentury.


Autor článku

Tiskovka  

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE - NEPOUŽÍVAT